Senaste nytt

Utveckling av nya tjänster med api.flysas.com

När vi ändå håller önskelista; jag tittar ofta i listvyn, men saknar någon sorts snabblänkar till andra rutter. Tex höst på sidan eller i ”hamburgar”-menyn.
 

Berglund

Medlem
@LSH möjlig felrapport eller så är det jag som inte begriper hur man använder sidan och dess funktioner korrekt.

Jag har satt bevakning på rutten CPH-EWR, Köpenhamn - New York, i SAS Business för den 17 och 18 juni 2019.
From date: 2018-06-17
To date: 2018-06-18
Pax: 1
Class: Business

Jag har signat upp med en gmail-adress och lagt till din avsändaradress i kontaktlistan, för att undvika alla former av spamsortering. Naturligtvis har jag även kollat spamfoldern. Felrapporten består i att jag inte får något mail.

Kollar jag på sas.se finns det idag, i skrivande stund:
2 awardplatser i business den 17 juni, på SK 901, kvällsflighten ut från CPH kl 18:35
och
2 awardplatser i business den 18 juni, på SK 909, förmiddagsflighten ut från CPH kl 10.25

Går jag sedan till listan där alla destinationer och awards listas, ser jag på CPH-EWR att systemet inte känner till den 17 juni, för den finns inte med i din lista, gott så. Då kan ju inga mail skickas ut. Däremot i samma lista för den 18 juni, listar systemet mycket riktigt 2 awardplatser i business med tidstämpeln "Checked on 2018-07-23 22:03:44 UTC".

Borde jag mot denna bakgrund få mail?
Jag har uppfattat "From date" och "To date" som att man anger ett tidsspann, för att slippa lista varje datum i en period enskilt. Systemet kollar sedan alla de datum i den angivna perioden enligt ett rullande schema.
 

LSH

Medlem
Tack för felrapporten!

Visar sig att jag gör en felaktig jämförelse och missar sista dagen (med mindre flyget går 00:00). Resan innehåller förstås en tidskomponent vilket bevakningen inte gör. >= blir därför felaktig.

Har uppdaterat nu, men de brev som missats kommer (i de flesta fall) inte att skickas ut eftersom jag bara skickar ut när nya platser hittats.
 

Berglund

Medlem
@LSH jag har ett vidare önskemål, om möjligt:
Du får ju ihop väldigt fin statistik med din konstanta bevakning. Jag undrar om det hade varit möjligt, att i listan över alla just nu tillgängliga platser, på samma rad som själva destinationen listas, även skriva ut hur långt fram i tiden som ditt system har sett platser. Jag tänker mig ungefär såhär:

ARN-EWR, last published 2 seats on 2019-05-31

EWR-CPH, last published 2 seats on 2019-06-17

vilket då skulle möjliggöra för någon som vill bevaka eller är intresserad att "hoppa in i karusellen" och trots att det kanske inte finns så många platser i själva listan, i varje fall se fram till vilket datum som det någon gång har publicerats platser till. Låt vara att de sedan har bokats av någon och försvunnit men det hade i vart fall gjort det möjligt att veta "vart vi är i släppen" även för alla som inte har tillgång till databasen och samma fina överblick som du måste kunna få.

Helt enkelt lista det datum, längst fram i tiden, för varje rutt, som systemet någonsin har sett platser för.
 

LSH

Medlem
Det är en bra idé som borde vara enkel att implementera.

Satt och felsökte din bevakning 17/6 och tyckte att du borde ha fått mejl eftersom det gick ut 14st. Visar sig dock att du satt fel år! Dock inte bortkastad tid denna gång eftersom jag hittade en riktig bugg. Borde kanske ha en validering så att det inte går att skapa bevakningar med slutdatum som passerats....
 

Berglund

Medlem
Satt och felsökte din bevakning 17/6 och tyckte att du borde ha fått mejl eftersom det gick ut 14st. Visar sig dock att du satt fel år! Dock inte bortkastad tid denna gång eftersom jag hittade en riktig bugg. Borde kanske ha en validering så att det inte går att skapa bevakningar med slutdatum som passerats....
Söte Göte Böter! Kors i namen vad pinsamt, du har ju helt rätt! Det står 2018-06-17 på den, jag måste ha varit bra trött när jag satte upp den bevakningen. Så går det när man inte har koll på vad man gör. Jag har bättrat mig och lagt upp en ny nu, tack för felfinneri! :)

Jag funderade en gång till kring "last seen seats" och funderade på om det kanske i slutet av listan, under varje rutt, skulle vara ett radbyte och därefter med fetstil,

Last seen seats, 2, on 2019-06-15

Då avslutar man listningen, med att visa att bortanför denna datumpunkt har det inte publicerats / känner i vart fall inte systemet till något mer.

Fördelen med att ha det på samma rad som ruttens namn som jag föreslog i posten ovan, är att det ger snabb överblick. Kanske i mindre stil, kursiverat, efter ruttens namn också?

Hur som haver, varje tillfälle jag får - tack så väldigt mycket för en fantastiskt fin och användbar tjänst!!!
 
Last edited:

LSH

Medlem
Tittade på mitt data för att avgöra om det fortfarande är vettigt att punktmarkera 90 dagar.

chart.JPG


Det verkar det ju inte vara och jag kan sänka frekvensen ytterligare i intervallet 125-310 eller så. Tror (men orkar inte undersöka) att bruset mot slutet är buggen för påsk 2019 där de först hade en blackout på tre veckor och sedan släppte det mesta. Platserna avser nya businesstolar.
 
Toppen