Senaste nytt

Utlandsbetalning större belopp

Stor risk att även en vanlig svensk bank kommer att vilja se olika dokument.
Att fastna i en penningtvättsutredning, vilket kan ta lång tid och vara omåttligt irriterande, kan absolut hända i vilken bank som helst. (Och vem som kommer fastna i kontrollerna är normalt ingenting kundtjänst kan meddela i förväg)

Men att som helt ny kund (med eller utan konto), som första aktivitet direkt skicka en mille utomlands, det är bara att be om fastna i ens det mest grovmaskiga nät. Att göra det genom sin ordinarie bank där man har en upparbetad historik kan vara värt lite pengar som ren riskminimering, även om det inte på något vis är någon garanti att allt kommer gå igenom är ändå oddsen bättre.

Att fastna i en penningtvättsutredning, vilket kan ta lång tid och vara omåttligt irriterande, kan absolut hända i vilken bank som helst. (Och vem som kommer fastna i kontrollerna är normalt ingenting kundtjänst kan meddela i förväg)

Men att som helt ny kund (med eller utan konto), som första aktivitet direkt skicka en mille utomlands, det är bara att be om fastna i ens det mest grovmaskiga nät. Att göra det genom sin ordinarie bank där man har en upparbetad historik kan vara värt lite pengar som ren riskminimering, även om det inte på något vis är någon garanti att allt kommer gå igenom är ändå oddsen bättre.
Helt enig. Jag har mitt jobb inom ekobrottsbekämpningen på en av de större bankerna.

Kundtjänsten kan inte och om de kan får inte berätta allt om bankens ekobrottskontroller. Om det inte är finansinspektionen eller EBA som ringer men de brukar komma i person för sådana utredningar.

Om det är viktigt att betalningen kommer fram inom någon vecka, ta kontakt med din egen bank och fråga efter lösning och vilka papper kan behövas så du kan förbereda.

Tack för tipset om Wise, esom flera skriver så funkar den släkert men inte värt att spara några tusenlappar och fastna. Ang affärsbankernas avgifter så kan jag informeta om att samtliga tjänar pengar på följande vis;

Bankerna själva handlar valutor med. ycket skå skillnader mellan köp och säljkurs, denna kommer konsumenterna inte åt uatn är en grossist,arknas.

Min egen bank sätter en köp och säljkurs för SEK/EUR kring en riktkurs som baserar sig på interbankpriserna och sedan lägger man på eller drar av någon procent eller mer i marginal som tillfaller banken.

Ex/ Interbankspriset snitt mellan köp och sälj är 11 SEK/EUR. Min egen bank lägger en spread på 1% åt vart håll till mig när jag skall skicka utlandsbetaöningar.

mitt prel pris är då 10.90 - 11.10 för att växla till/från Euro. Denna spread är ingen synlig avgift och kallas inte heller för det till skillnad från kortens växlingsabgifter.

Låter inte mycker men 1% på 1 miljon är 10,000 kr.

Jag gjorde historiskt mycket överföringar mellan Sverige i SEK och Hongkong i HKD. Vad jag gjorde var att öppna ett HKD valutakonto i detta fall hos SEB. Vad jag minns fanns en uppläggningsavgift på 1000 SEK, men det sparades ju igen på första överföringen.

Jag kunde då ringa banken för stora växlingar, minimum 0.5m SEK och få en betydligt tightare växlekurs, cirka 0.2% som då stoppades in på mitt valutakonto. Sedan kunde jag föra över i mitt fall HKD till mitt bankkonto i Hongkong. I ditt fall blir det ju samma process med öppna ett EUR konto (detta bör va lättare då kanske inte alla banker tillhandahåller HKD). Sen om andra banker tillhandahåller växling via telefon till lägre kurs har jag ingen aning om. Men på SEB ber man iaf kundtjänst att ta fram pris ifrån valuta-desken.

Toppen