Senaste nytt

Utlandsbetalning, faktura+kreditkort?

aeejmil

Ny medlem
Hej alla!

Jag har en fråga som möjligtvis kanske hamnat i fel forum, om så är fallet så får admin gärna flytta min tråd, är ny på forumet :)

Jag och min flickvän ska gifta oss i sommar, i Spanien. Med det tillkommer en fet räkning, dvs en utlandsbetalning. Och jag undrar helt enkelt vad för olika alternativ det finns för att betala den och få tillbaka så mycket som möjligt?

Är Betalo+kreditkort den bästa lösningen? I så fall vilket kreditkort bör man använda för att tjäna mest poäng? Om inte Betalo, någon annan tjänst? Transferwise?

Är Betalo+kreditkort den bästa lösningen?

Det beror ju på vad du vill uppnå?

I så fall vilket kreditkort bör man använda för att tjäna mest poäng?

Det beror ju helt och hålet på vilka sorts poäng du vill ha?

Vill inte låta dryg, vilket jag är medveten om att detta gör, men det är viktigt att du är så tydlig som möjligt och ger oss all viktig info. Undertecknad och andra här på forumet hjälper gärna till med guidning, men vi har ingen som helst information om dig och ditt läge, förutom ovan text.

Om jag gör några antaganden:
• Du har tillgång till svenska kreditkort
• Du har möjlighet att betala fakturan via IBAN

Då skulle jag säga att svaret är att betala via Revolut.

Vi gifter oss i Italien och kör betalningen via Betalo och SAS mastercard premium under dubbla poänghelgen för att få poäng. 0,5% i avgift men ingen valutapåslag. Dock kommer de höja avgiften i mitten av mars.

Vi gifter oss i Italien och kör betalningen via Betalo och SAS mastercard premium under dubbla poänghelgen för att få poäng. 0,5% i avgift men ingen valutapåslag. Dock kommer de höja avgiften i mitten av mars.
Glöm inte att du betalat ca 2% i valutapåslag hos SAS MC om du betalar i Euro.

• Gilla
Reactions: hco
Om jag förstår det rätt så ”köper” man valutan via Betalo och debiteras där med i sek hos Mastercard, rätta mig gärna om jag har fel.

Om jag förstår det rätt så ”köper” man valutan via Betalo och debiteras där med i sek hos Mastercard, rätta mig gärna om jag har fel.
Det låter som att det skulle kunna bli rätt stora summor. Glöm inte att SEB tillämpar kontantuttagsgränserna på Betalo-köp, sedan lär dom dra öronen åt sig om du kör många sådana. Det finns en hel del exempel på folk som fått hot om avslut av kortet. Bara ett råd i all välmening!

Det låter som att det skulle kunna bli rätt stora summor. Glöm inte att SEB tillämpar kontantuttagsgränserna på Betalo-köp, sedan lär dom dra öronen åt sig om du kör många sådana. Det finns en hel del exempel på folk som fått hot om avslut av kortet. Bara ett råd i all välmening!

En gräns på 10kx2 per månad om jag minns rätt. Har gjort mina betalningar nu och resten blir på plats. Men tack för varningen! :)

Det beror ju på vad du vill uppnå?

Det beror ju helt och hålet på vilka sorts poäng du vill ha?

Vill inte låta dryg, vilket jag är medveten om att detta gör, men det är viktigt att du är så tydlig som möjligt och ger oss all viktig info. Undertecknad och andra här på forumet hjälper gärna till med guidning, men vi har ingen som helst information om dig och ditt läge, förutom ovan text.

Om jag gör några antaganden:
• Du har tillgång till svenska kreditkort
• Du har möjlighet att betala fakturan via IBAN

Då skulle jag säga att svaret är att betala via Revolut.

Tack för svar. Revolut känns spontant som ett bra alternativ.

Jag bor alltså i Sverige och är öppen för att skaffa vilket kreditkort/tjänst som helst där det är mest lönsamt, oavsett vad det är för typ av poäng. Jag behöver nödvändigtvis inte få poäng överhuvudtaget utan jag vill veta vilket alternativ som är mest lönsamt.

Ja, fakturan måste betalas via IBAN.

är öppen för att skaffa vilket kreditkort/tjänst som helst där det är mest lönsamt, oavsett vad det är för typ av poäng.

Problemet är att det inte existerar någon sådan bonuslösning som är bäst i alla lägen, utan vad som är bäst beror helt på dina preferenser.

Att tjäna hotellpoäng är t.ex. helt meningslöst om kedjan inte har några hotell där du brukar resa.

Många här på forumet samlar Eurobonus-poäng, men det är svårt att få någon glädje för dessa ifall dina resemönster är sådana att du endast kan resa i högsäsong på datum som måste fastställas vid något exakt tillfälle för semesteransökan. Om du inte ser fördelen med premiumresor (business- och first class), utan hellre åker i ekonomi tillsammans med en stor familj, är det inte heller lätt att få mycket värde för poängen.

Att gå in för ett eller flera bonusprogram kräver en målmedvetenhet om vad man vill uppnå, har man inte det skulle jag nog snarare rekommendera dig att se hur du billigast kan betala din räkning, dvs med bästa valutakurs och lägsta avgifter (vilket kan vara t.ex. en vanlig överföring hos banken, beroende på storleken).

Problemet är att det inte existerar någon sådan bonuslösning som är bäst i alla lägen, utan vad som är bäst beror helt på dina preferenser.

Att tjäna hotellpoäng är t.ex. helt meningslöst om kedjan inte har några hotell där du brukar resa.

Många här på forumet samlar Eurobonus-poäng, men det är svårt att få någon glädje för dessa ifall dina resemönster är sådana att du endast kan resa i högsäsong på datum som måste fastställas vid något exakt tillfälle för semesteransökan. Om du inte ser fördelen med premiumresor (business- och first class), utan hellre åker i ekonomi tillsammans med en stor familj, är det inte heller lätt att få mycket värde för poängen.

Att gå in för ett eller flera bonusprogram kräver en målmedvetenhet om vad man vill uppnå, har man inte det skulle jag nog snarare rekommendera dig att se hur du billigast kan betala din räkning, dvs med bästa valutakurs och lägsta avgifter (vilket kan vara t.ex. en vanlig överföring hos banken, beroende på storleken).

Jag förstår. Vad jag ville ha ut av min fråga var väl egentligen hur jag kunde få tillbaka så mycket som möjligt - oavsett vilken typ av poäng det var, det skulle i så fall inte spela någon roll om det var hotellpoäng, eurobonuspoäng, poäng hos någon butik etc..

Men jag kanske får omformulera min fråga. Bankerna har väl en spread på ca 1%? Dvs ett "påslag" på runt 0,5%..(rätta mig gärna om jag har fel). Och i så fall vill jag hitta ett bättre alternativ..

Toppen