Senaste nytt

Utlägg - Egenföretagare - Billhop/Betalo

fiffig

Medlem
Jag har funderingar kring privat kreditkort, avgift och utlägg.

Har läst på flera ställen att det går att dra av årsavgiften på företaget, gör ni det?
Min revisor säger att så länge det är privatkort så går det inte att dra av kostnaden.

Är det någon som har betalt företagsfakturor på privatkort genom Billhop/betalo? Min revisor återigen säger att det inte går att dra av transaktionsavgiften på beloppet, men vad är skillnaden egentligen om företaget inte hade några pengar kvar och jag blir då tvungen att betala på något sätt, därav användning av sådan tjänst? Ni som har betalt fakturor med Billhop/Betalo, redovisar ni faktiska fakturabeloppet bara och betalar avgiften på 2,5% tex på Amex själva?

Min revisor vill att jag ska skaffa företagskort och det vill jag inte - han kan få komma åt privatkontot eller göra vad han vill med alla mina transaktioner på privatkortet, jag ser ingen skillnad alls och fattar inte vad problemet är.

Årsavgiften på kortet som sådant bör man normalt inne kunna ta nej. Däremot borde man kunna ta avgiften för ert extrakort som enbart används för utlägg i företaget. Men å andra sidan brukar det ingå gratis i kort som är intressanta för detta ändå..

Låter helt korrekt att du inte får dra transaktionsavgiften. Företaget tar kostnaden för själva fakturan och du tar avgiften personligt.

Om du kan motivera att du behöver kredit på företaget så ser jag inga problem att betala avgiften, förbered i så fall en motivering med prisjämförelse som visar att det är en bra, eller i alla fall inte dålig deal, jämfört med företagskredit med allt vad det innebär. I alla fall Billhop har ju dessutom företagskonto där du fortfarande kan betala med ditt kort men i "firmans namn".

Själv har jag dock betalt transaktionsavgiften privat då jag betalat företagsräkningar med kreditkort.

min egen personliga erfarenhet av revisorer är att dom ofta är överdrivet försiktiga och agerar inte alltid i ditt bästa utan mer för att själv ta så liten risk som möjligt. Jag har själv fått leta bland domar och utlåtanden från skatteverket för att överbevisa min sak.

Men här finns ju å andra sidan också prejudikat som säger att det finns saker som är okej om ett AB betalar för sin löntagare men inte om en enskild firma tar kostnaden för sig själv. Hur det fungerar för FÅAB tex har jag ingen aning.

Många med mig får årsavgift för privat kreditkort betald av sin arbetsgivare. Många har en gräns på 500-1200kr, har du dyrare kort så får man ta resten själv.

Avdrag för avgifter till Billhop/Betalo är ju inte avdragsgilla för företaget (AB). Det är ju ganska självklart, varför skulle det vara avdragsgillt. Företaget har ju ett Bg eller Pg som man kan betala från utan avgift. Det finns inget skäl till att avgiften skulle vara avdragsgill när den dessutom ger en skattefri förmån till ägaren som privatperson.

Årsavgiften för ett antal privata kreditkort har jag aldrig haft problem med att låta företaget betala eftersom jag inte haft något kreditkort på företaget. Revisorn har varje år godkänt detta och Skatteverket har inte intresse av så små kostnader om dom inte hittat någon annan anledning för revision. Det förutsätter så klart att du har en hyfsad stor omsättning i företaget.

Last edited:
Avdrag för avgifter till Billhop/Betalo är ju inte avdragsgilla för företaget (AB). Det är ju ganska självklart, varför skulle det vara avdragsgillt. Företaget har ju ett Bg eller Pg som man kan betala från utan avgift. Det finns inget skäl till att avgiften skulle vara avdragsgill när den dessutom ger en skattefri förmån till ägaren som privatperson.

Dessutom är det ju ett ganska enkelt sätt att sätta ett pris på de poängen som du får från att betala fakturan. Detta belopp är ju rimligtvis underlag för förmånsbeskattning eller att betrakta som ren lön.

Däremot borde det i teorin vara rätt att ta ränta från företaget från den dag du genomför transaktionen via betalo till den dag du betalar ut motsvarande belopp som utlägg. Jag har dock för mig att skatteverket enbart godkänner stadslåneräntan plus någon procent. Fördelen är att räntekostnaden är avdragsgill för företaget. Men nu börjar det bli en del bokföring för några poäng, så vill ju till att det är rejäla belopp vi pratar.

(lite om lån och ränta till bolag: Låna ut pengar till ditt företag – går det?)

Jag vet inte, men jag tror om du driver bolaget som bisyssla med några hundratusen i omsättning är det nog svårare att motivera. Jag drev mitt företag som heltidssyssla för 1-2 personer med 1-2 Mkr i omsättning och min revisor som var väldigt noggrann hade inga problem med årsavgifter för kreditkort.

Jag vet inte, men jag tror om du driver bolaget som bisyssla med några hundratusen i omsättning är det nog svårare att motivera. Jag drev mitt företag som heltidssyssla för 1-2 personer med 1-2 Mkr i omsättning och min revisor som var väldigt noggrann hade inga problem med årsavgifter för kreditkort.
Detta är mycket från person till person såklart. Har drivit bolag i 10 år med 4-6 Mkr i omsättning per år. En redovisningsbyrå hade inga problem att motivera årsavgifter och mycket annat medan den andra byrån (som vi bytte till av olika anledningar) inte ens kunde se mellan fingrarna när jag åkte 2km omväg på körjournalen än mindre årsavgifter på diverse kort. :(

Toppen