Senaste nytt

Utgående Amex 2-4-1 Voucher

Olle16

Medlem
Hej,

Startade en annan tråd angående råd om en utgående voucher, men här kommer en uppdaterad frågeställning som jag hoppas någon kan ge några goda råd på.

Har alltså en utgående (31/12-21) Amex 2-4-1 voucher som jag helst inte vill brinna inne. Jag har även ytterligare 2 vouchers som utgår vid nästa årskifte som jag planerar använda för att åka på långsemester med familjen (2 vuxna, 2 barn) till Thailand eller liknande och helst i bra flygklass som kräver sina poäng.

I dagsläget har jag 280 000 bonuspoäng och räknar med att skrapa ihop runt 100 000 poäng det kommande året.

Kan tilläggas att jag även har ett SAS Mastercard Premium om det adderar något i råden.

Har ansökt om att få vouchern förlängd från SAS men verkar lönlöst.

Hur nyttjar jag vouchern på bästa sätt eller är det bara att bita i det sura äpplet och kasta den i papperskorgen?

Tacksam för råd.
 

varva77

Medlem
Hitta någon resa närmaste året du verkligen vill åka på såklart men annars boka något som med stor sannolikhet inte kommer att bli av tex Kina(?).Blir det inställt = allt tillbaka och voucher förlängd en månad. Alternativt om det är fortsatt strul så kan du själv boka av och få förlängt en månad från avbokningstillfället.

Detta under förutsättning att SAS applicerar (och förlänger) de regler och policys de gjort hittills. Att boka något är å andra sidan riskfritt eftersom det alltid är avbokningsbart men att vouchern inte fås tillbaka om den är utgången. Kan få en fingervisning genom vad som bör gälla även framöver genm att se vad de har för regler just nu.

Off topic men planerar du att ringa så är det hög tid... är Diamond och har nu suttit 2h 15min i kö...

Frågor och svar | SAS
 

NotRyan

Medlem
Hej,

Startade en annan tråd angående råd om en utgående voucher, men här kommer en uppdaterad frågeställning som jag hoppas någon kan ge några goda råd på.

Har alltså en utgående (31/12-21) Amex 2-4-1 voucher som jag helst inte vill brinna inne. Jag har även ytterligare 2 vouchers som utgår vid nästa årskifte som jag planerar använda för att åka på långsemester med familjen (2 vuxna, 2 barn) till Thailand eller liknande och helst i bra flygklass som kräver sina poäng.

I dagsläget har jag 280 000 bonuspoäng och räknar med att skrapa ihop runt 100 000 poäng det kommande året.

Kan tilläggas att jag även har ett SAS Mastercard Premium om det adderar något i råden.

Har ansökt om att få vouchern förlängd från SAS men verkar lönlöst.

Hur nyttjar jag vouchern på bästa sätt eller är det bara att bita i det sura äpplet och kasta den i papperskorgen?

Tacksam för råd.
Boka en resa till Asien med utresa under Q122 på SAS webben, den kan du boka om senare utan att vouchern brinner inne.
Frågor och svar | SAS

Du kan använda en icke utgången Amex-värdecheck när du gör en ny bokning. Om din värdecheck har gått ut sedan du gjorde den ursprungliga bokningen har du rätt att boka om den utan avgift om du reser till/från:

  • USA med avresa 30 november 2021 eller tidigare

  • Asien med avresa 31 mars 2022 eller tidigare
Vi erbjuder ombokning även till länder som har inreserestriktioner världen över.

För inrikesresor, resor till/från Skandinavien/Europa samt inom Europa gäller normala ombokningsregler för din bonusresa så länge inreserestriktionerna inte ändras
 

Nikje

Medlem
Blir det inställt = allt tillbaka och voucher förlängd en månad. Alternativt om det är fortsatt strul så kan du själv boka av och få förlängt en månad från avbokningstillfället.

Boka en resa till Asien med utresa under Q122 på SAS webben, den kan du boka om senare utan att vouchern brinner inne.

Är i liknande läge som trådskaparen och undrar om vouchrarna måste användas på samma avrese- och ankomstdestination bara längre fram i tiden eller om de blir helt återställda och kan användas på valfri resa? Försökt tyda SAS rader men vet såklart att kunskapen är högre här..:rolleyes:
 

palmen

Moderator
Är i liknande läge som trådskaparen och undrar om vouchrarna måste användas på samma avrese- och ankomstdestination bara längre fram i tiden eller om de blir helt återställda och kan användas på valfri resa? Försökt tyda SAS rader men vet såklart att kunskapen är högre här..:rolleyes:
Det är nog ingen som vet då detta inte inträffat ännu. Texten är ju som du säger rätt fri för tolkning.

Det andra har rapporterat är att de fått voucher förlängda till 28 februari. Det tyder på att du får tillbaka voucher med x dagar ny giltighet. Men om det faktiskt blir så står nog skrivet i stjärnorna. Det är sas och deras kundtjänst vi pratar om. Frågar du 5 ggr får du nog 5 olika svar.
 

Nikje

Medlem
Det är nog ingen som vet då detta inte inträffat ännu. Texten är ju som du säger rätt fri för tolkning.

Det andra har rapporterat är att de fått voucher förlängda till 28 februari. Det tyder på att du får tillbaka voucher med x dagar ny giltighet. Men om det faktiskt blir så står nog skrivet i stjärnorna. Det är sas och deras kundtjänst vi pratar om. Frågar du 5 ggr får du nog 5 olika svar.
Tackar! Spännande att se men förhoppningsvis bättre än att boka något halvbra som inte hela familjen är nöjda med vilket var alternativet. Svider lite att se poängsaldot så lågt och dessutom ligga ute med ett antal tusenlappar menmen..:cool:
 

Steve

Medlem
Jag fick idag vid lunchtid besked av kundtjänst att de kunde ansöka om att få mina vouchers, med utgångsdatum idag, förlängda till 28/2 då det var svårt att hitta en routing som jag var nöjd med. (USA nästa sommar med 5 pax...) Men vid 18.30 kände jag att det kanske var bäst att lägga en bokning ändå så jag ringde kundtjänst på nytt och gjorde en bokning med semi-ok resdagar/routing.
Enligt första samtalet ska vouchers, om de blir godkända att förlängas, dyka upp på kontot i mitten på januari igen.
 

Buffy

Medlem
Jag borde teoretiskt kunna göra en bokning till USA i go på nätet och boka av den direkt och få ny giltighet?
 
Toppen