Senaste nytt

Utebliven taxi medför omplanering och merkostnader

Du har inte hittat en mer pålitlig aktör? Är i behov av en väldig tidig taxi Malmö-Sturup om någon vecka.
Alla de stora bolagen tillhör Cabonline. Finns billigare aktörer men jag tror att hela branchen är lite skakig. Fortsätter med TaxiKurir mest för att de har en suverän app till bokning. @BCflyer tips kanske är värt att prova?
 
Last edited:
Detta kanske ligger lite utanför området men kanske någon har varit med om något liknande och kan bidra med tips och råd. Tacksam för all hjälp.

Jag förbeställde flera dagar i förväg en taxi (Cabonline) för resa mellan min bostad och resecentrum där jag köpt en biljett på bussen från resecentrum till Arlanda. Taxiresan tar cirka 5-6 minuter. Bor nära men hade två resväskor att släpa på. Flygresan skulle ske mellan Arlanda och Australien och jag är borta 4 veckor.

Jag fick en avisering att taxin skulle komma om cirka 7 minuter. Perfekt timat. Skulle bli 2 minuter innan avtalad tid. Gick ner till entrén. Ingen bil dyker upp. Ringer kundtjänsten. Ingen förklaring. Taxin hade säkert tagit en mer fördelaktig körning än min korta resa för avtalade 151 kronor. Får ny avisering. Kommer om 17 minuter. Kundtjänsten hade säkert skickat en ny bil. Men det innebär att jag inte kommer att hinna med bussen.

Får planera om. Tar egna bilen.

Bussbiljetten kostade 250 kronor. Får jag inte tillbaka av Vy Bus4You. Hade inte förbokat returresan med bussen. Så ingen kostnad där.

Parkeringskostnaden på Swedavias Beta för 4 veckor kommer att gå på 1750 kronor.

Kan jag få ersättning på något sätt för dessa merkostnader?

Kräva Cabonline? Reseförsäkring via hemförsäkringen? Eller kortförsäkringen SAS Mastercard Premium? Buss- och flygbiljett betalats med kortet.

Jag hann i tid till flyget vilket ju är det viktigaste.

Vad göra?

Återkopplar i min egen tråd. Kan vara av intresse för andra.

Jag gjorde anmälan till ARN. Förde upp ärendet på en formell och juridisk nivå. Cabonline presenterade ingen förklaring till att taxin uteblev. Ganska egendomligt. Dom hänvisade till reseregler som ARN menade aldrig hade redovisats för mej som kund när bokningen i appen gjordes. Bokningen är ju ett bindande avtal om en tjänst.

Jag hade full dokumentation som jag kunde redovisa för ARN.

ARN beslutade att rekommendera Cabonline att ersätta mej med det yrkade beloppet på 2002 SEK. ARN gick helt och hållet på min linje. Klockrent.

Cabonline begärde ganska omgående uppgifter om kontonummer m m. Dom har betalat beloppet och följt rekommendationen från ARN.

Smidig hantering av ARN. Bra app där man hanterar allting.
 
Toppen