Senaste nytt

Utan kött - ingen uppgradering!

Men, nu blir jag ju också arg. Det här resonemanget var det som sumpade min första uppgradering över atlanten en näve år sedan, men sedan (bara ett år senare i mitt fall) ändrade SAS sig och tillät uppgraderingar med att man flyttar fram maten från ursprunglig klass vilket gjorde att jag och Fru maswan kunde uppgraderas (har skett med både poäng och op-up sedan dess). Att det tar bort det är ju grymt frustrerande, för resepolicyn säger ju att jobbresor ska bokas i billigaste klass, så det blir ju i stort sett omöjligt att resa något annat än ekonomi då.

Inför en Hongkong-resa tur och retur förra veckan (första long-haul som Diamond) så kontaktade jag SAS och frågade om man diskvalificerades för courtesy upgrade om man hade beställt specialmat. Svaret på detta blev nej och mycket riktigt fick vi en CU från Go till Plus på avresemorgonen. I loungen på ARN undersöker jag möjligheten till poänguppgradering till Business vilket gick bra, men när han såg att vi hade specialmat så upplyste han om att antingen fick vi var tvungna att välja på att ta med matlådan från Go/Plus eller chansa på att det fanns vegetariskt i Business (vilket det oftast finns så vitt jag vet, men det är säkrast att sitta långt fram i så fall). Om vi tog med oss matlådan så skulle vi inte få ta något från Business-maten... (!). Vi chansade på att dumpa lådan och hoppas på att det blev något över till oss.

På hemresan (också med förbeställd specialmat) så blev det "förbokad" poänguppgradering till Plus med 2 dagars varsel och sen poänguppgraderade vi till Business vid incheckning. De sa inget om maten förrän de haffade oss i gaten och upplyste om att vår mat inte kunde flyttas upp till Business men att han hade talat med personalen och bett dem reservera två vegetariska måltider från Business-menyn. Det var mycket schysst hanterat av flygplatspersonalen men väl ombord så syntes inget spår av detta. "Kocken" var ganska otrevlig hela resan och upplyste oss om att "specialmat ska beställas minst 24h innan avresa".

Skriv till kundservice och klaga på "kocken." Råkade ut för samma sak för någon vecka sedan, men jag satt ned foten direkt.
Har varken tålamod eller finner det särskilt roande att få någon spontanuppläxning från dessa herrar...

Att INTE tillåta uppgradering känns ju helt befängt, dvs att man plockar bort en stor del av poängens nytta från kunden.

Vad är problemet för SAS att helt enkelt inrätta policy om att vid uppgradering upplysa i förväg kunden om att specialkost beställningar tyvärr inte medföljer. Upp till kunden att äta av det som finns eftersom det i C finns flertalet alternativ, eller att ta med eget. Men 2016, kan inte, vill inte, orkar inte, klarar inte, computer says no...ja suck

Jag fick nekad förbokad poängupgrade Plus>Business på IAD-CPH eftersom jag hade förbeställt frukost på CPH-ARN-flyget. Nu löste det sig vid inchecknigen på IAD, men ändå intressant att förbeställd frukost på ett annat leg lägger sig som specialkost på hela bokningen. Att min optiontownuppgradering Go>Plus gick igenom är följdatligen intressant i sammanhanget. (fick besked om den så att jag hann lägga in om uppgradering innan den deadlinen gick)

Det finns alltför många med specialkostvanor som tar sig själva på alldeles för stort allvar. Det är väl högst rimligt att man ser maten ombord som en service och inte en rättighet. Om jag inte gillar pålägget på någon av de mackor som erbjuds på en shorthaul med LH så är det ju vad det är och då hoppar jag mackan och tar ett glas dricka istället. Man kan ju välja att inte göra en scen av det.

-Buhu, det var Emmentaler på mackan, jag hatar Emmentaler, hela LH kan dra åt helvete.

Att sen spela ut kortet att EuroBonus-programmet är värdelöst för att man bara använder poängen till uppgraderingar, och i och med det "tappar" sitt förbeställda käk, tar ju ändå priset.

Det finns alltför många med specialkostvanor som tar sig själva på alldeles för stort allvar. Det är väl högst rimligt att man ser maten ombord som en service och inte en rättighet. Om jag inte gillar pålägget på någon av de mackor som erbjuds på en shorthaul med LH så är det ju vad det är och då hoppar jag mackan och tar ett glas dricka istället. Man kan ju välja att inte göra en scen av det.

-Buhu, det var Emmentaler på mackan, jag hatar Emmentaler, hela LH kan dra åt helvete.

Att sen spela ut kortet att EuroBonus-programmet är värdelöst för att man bara använder poängen till uppgraderingar, och i och med det "tappar" sitt förbeställda käk, tar ju ändå priset.

Om man beställer och betalar för en service tycker jag att det är på sin plats att man får den. Det är inte acceptabelt att beställa och betala en Bentley, men sedan presenteras en Volvo vid upphämtningen. Att man inte ska generalisera, precis som du nämner, är väl korrekt. Återigen, betalar man för en tjänst, i detta fall specialmat, då ska man få den. Man ska inte bara sitta och behöva vara tacksam för att man haft priviligiet att betala för det. Men att man inte ska kunna flytta ev. måltider i kabinen etc. pga en dator eller lat personal, blir ju bara löjligt. I det stora hela måste antalet specialmåltider vara ganska begränsade på de enskilda flighterna, och jag ser inte att det ska vara en godtagbar grund för att neka någon en uppgradering.

Jag håller dock med i ditt tankesätt rent generellt.

Kostar det att beställa " specialmat" ?

Beror väl på hur man ser på det. Har man betalt för biljetten och beställt specialmat i förväg tycker jag inte att det spelar någon roll. Ditt smörgåsexempel är väl dock korrekt, men i övrigt upplever jag att om man gör det väldigt enkelt för sig om man systematiskt viftar bort folk och tycker att de är jobbiga för att de beställt annan mat.

SK IT hanterar nog specialmatbeställningar så att de låser det till en stol. Uppgraderas du, försvinner specialmatsbeställningen. Är nog en ren teknisk begränsning.

Det fungerade för mig att uppgradera från GO till Business med specialmat så sent som förra sommaren så isåfall är det en teknisk begränsning som dykt upp nu.

Jag har av den anledningen slutat beställa specialmat.
Äter sedan ca 9 år lchf. Alla byten hittills har blivit rena rama nederlaget.
Lightprodukter, margarin...
Det finns inget lchf-alternativ så jag har testat lite av varje.
Diabeteskost, glutenfritt...

Jag är gärna med och kommer med förslag till SAS.
Vänlig personal har pusslat ihop från det som blivit över.
Annars har jag tagit med mig parmaskinka, fet ost, nötter, osaltat smör till kaffet...
Men det känns trist och jag vill också njuta av en varm god måltid utan kolhydrater.
Min vän @ESSA, jag kan inget om dessa metoder, borde lära mig, men osaltad smör till kaffet? Lägger man i smöret i kaffet?

Toppen