Senaste nytt

Ut på tur mot diamond

Klockan ringer 06.15, jag stänger snabbt av för att inte väcka fru och dotter.. Smyger upp och duschar, klär på mig, packar väskan.
När jag ställer väskan i hallen vaknar båda två, frågar om de vill ha frukost och får ett jakande svar.

Äter frukost, fixar håret och borstar tänder.

Funderar lite över gårdagen..
Min fru frågade vid kvällsmaten vilken tid jag skulle åka, och jag sa strax innan 08, blev lite snack om när mitt flyg går, och varför jag ska sova på Arlanda.
Då min dotter varförjag ska ut och flyga, "är det för att få poäng eller?" jag vet inte om jag ska vara stolt eller skämmas :D Svarar att det nästan är så, men att det är för att upprätthålla status how Eurobonus. Det hela följs av en liten utläggning om vad Pandium är, då min fru försöker förklara vad status är och ger exempel på nivåer.

Idag blir en något annorlunda tur för mig, på flera sätt;
Ny flygplats
Övernattning på hemmaplan (ARN), men med en twist
Första flighten med servering ombord igen
Lugnt schema, efter att SAS tunna ut antalet turer åt mig

Säger hejdå till familjen och beger mig mot bilen för att köra ut mot Arlanda i strålande sol!
IMG_20210627_080612.jpg

Last edited:
Efter en lugn körning i lätt Stockholmstrafik så rullar jag 08.56 in på parkeringen, två minuter senare är jag imcheckad för natten och passar på att lämna mina grejer och ta ett glas vatten innan jag beger mig mot T5 och incheckning.

Nattens boende bokades till det överkomliga priset av 195 SEK på kampanj, och då ingår parkering!

Dagens gåta, var sover jag inatt?

Efter att lätt vilset, likt en sällanresenär, och inte alls som den världsvana frekventa resenär jag känner mig som ha lyckats navigera mig förbi bygget framför T5 så var jag nu inne i avgångshallen igen.
På väg! I rörelse! Mot nästa äventyr!
IMG_20210627_090930__01.jpg

Jag glider vant in i hallen för diskarna 71-90 och noterar att det numera finns en barikad längs bandet för fållorna vid incheckning. Kommer fram till ingången för guld/business check-in, barikaden är fortfarande kvar. Jag går mot security tills den är slut.. Ingen ingång.. Duckar likt en lyckosökande semesterresenär under bandet och glider genom den tomma fållan fram till agenten i disken.
Säger vant "Visby" till damen samtidigt som jag halar fram mitt idkort och sträcker över. Får boarding card för mitt första leg i retur tillsammans med idkortet, och ber så om hon kan skriva ut även nästa till Visby. Hon ser lite konstigt på mig och säger "ska du flyga FLERA gånger tur och retur idag", jag nickar bara lite i förbigående samtidigt som hon skriver ut även detta och räcker över till mig.

Security, likt incheckningen, är helt tom, och jag lägger snabbt upp mina få ägodelar i två lådor, och är igenom på mindre än en minut.
Sedan bär det i expressfart av mot guldloungen, där det denna gång finns bubbel!
IMG_20210627_093041.jpg

Efter lite slösurfande så tar jag mig i kragen, hämtar ett nytt glas bubbel, tar lite potatissallad (som smakade riktigt gott!) plockar upp datorn och jobbar en liten stund innan jag plockar ihop och släntrar bort till 6A.
IMG_20210627_103246.jpg

Väl framme vid gate så ser jag på håll att det fortfarande stiger av folk, och tänker att då får jag iaf stå upp en stund innan det är dags för boarding.
Personalen ropar ut att ansiktsmask ska bäras under hela flygningen, och att det inte är godkänt med tygmasker, varpå jag byter lite diskret över till vanlig kirurgmask.
Boarding sker rad 10 och bakåt, både över jet bridge och trappa bak i planet. Föredömligt lugn boarding, trots ett nästan fullsatt plan.
Trots nästan fullt plan så är platsen 12B brevid mig ledig, fin start!

Efter en kort extra genomgång pga nödutgång och sedan sedvanlig säkerhetsgenomgång så får vi push-back 11.29. Det luktar försening :p

Ganska omgående taxar vi sedan bort till 19Y, där det blir en odramatiskt start. Man kan nu börja ana regnmolnen börja smyga sig närmare!
IMG_20210627_113656.jpg

Väl uppe i luften plockade jag fram datorn och arbetade lite när skylten för säkerhetsbälte släckts. Måste säga att facket för dator i overhead på rad 11 är fantastiskt! Går bra att nå från rad 12 om det bara är tomt mittsäten (eller man sitter ytterst).

I plus serverades de te och kaffe, men det var också allt på denna flygning. Vi bak i minus fick nöja oss med utsikten, som inte var fy skam den heller!
IMG_20210627_114256.jpg

Vid 11.55 börjades så kabinen förberedas för landning, det är onekligen inte många minuter på marchhöjd på denna sträcka!
I flygning över ett soligt Gotland, kanske skulle man skippa returen och turista lite istället?!
IMG_20210627_115947.jpg

Landningen var skolboksexempel på "firm" landing, inget knussel här inte!
Funderar lite över hangarerna när vi taxar, detta måste väl vara en efterleva av militär förmåga på Gotland?
IMG_20210627_120514.jpg

Får instruktioner om nya rutiner för avstigning när vi taxar, ... "vi börjar med rad ett, sen rad två, sen rad tre.. Det är logiskt det här, det kommer gå bra!" fick mig att skratta till lite bakom masken.

Dagens första destination är alltså Gotland med VBY!
NY flygplats för mig, även nytt med avsaknad av upplevelse i luften, men det känns ändå tryggt, för jag fick min spritservett, SAS kan man lita på!

Attachments

• IMG_20210627_093041.jpg
    IMG_20210627_093041.jpg
    60 KB · Visningar: 169
Väntar tålmodigt på att få gå av, när det så till SLUT är min tur så tar jag mig med raska steg in i ankomsthallen följt av en hård höger, förbi bagagebandet och in i avgångshallen.
Tittar lite snabbt efter incheckning disk, men ser bara gotlandsflyg(?), har inte SAS egen disk?

Ser att det är kö till säkerhetskontrollen, så ställer mig istället i kö där, och checkar in i appen istället, tänker att jag kan lösa boarding card i gate.
Kommer igenom efter några minuter, och går fram till disken vid gate 4, där de såklart inte har möjlighet till det (suck), men säger att jag kan gå ut i avgångshallen igen om jag verkligen vill ha det.
Klockan är nu 12.25, planet ska avgå 12.40.. Så äventyrlig känner jag mig inte idag!

Av mängden människor i gaten att drömma kan det tänkas vara lika fullt på returen.

Boarding annonseras med trappa både fram och bak, enligt servisen "alla på en gång", och jag tar det lite lugnt med att gå ombord.
När jag väg går över plattan så är främre dörren helt tom, så jag passar på att fråga crew om det går att få en flaska vatten, om de har lastat det. De kommer lite av sig i sin hälsningen och svarar med, "men var inte du med på vägen hit? Sitter du här fram eller?". Nej, jag sitter ju som alltid på 12A, men de säger att de löser det, men ångrar sig precis när jag är på väg bakåt, och plockar istället fram en flaska och ger mig lite diskret i skydd av galley, med ursäkten att det bara är lastat för crew. FÖREDÖMLIGT snällt av dem, och verkligen inget jag förväntar mig!
IMG_20210627_123300.jpg

Går genom det nu nästan helt fulla planet och sätter mig på min plats, där någon redan sitter på 12C, men 12B är tom.

12.52, push back! Ut på även(tur)!
Eller ja, egentligen var det ju ingen push back, bara en skarp gir och sedan börja taxa.
Även på Gotland börjar det nu mörkna på himmelen.
IMG_20210627_125456.jpg

Har hela dagen kännt mig lite glatt uppspelt över att få komma ut och flyga.. Snart kanske man kan våga hoppas på något mer spännande än t&r Gotland? :D

Passade denna flight på att vila / sova, men vaknade till under inflygningen där regnet bokstavligt hängde i luften! Hjulen slog i backen 12:25, denna gång med mer normal bestämdhet :p
IMG_20210627_132058.jpg

13.29 så var vi så åter vid gate 6A, och nu blir det lunch samt ett ofrivilligt uppehåll i galenskaperna, signerat SAS schemaansvariga.

ARN VBY SK 079 11:25 12:05
VBY ARN SK 080 12:40 13:20

Åter i loungen, betydligt mer folk, men tar en av vilofotöljerna som nu var lediga.
I matväg är det nu endast sallad, pesto(?)pasta och smörgåsar med rödbetssallad och köttbullar, den goda potatissalladen är spårlöst försvunnen. Tar två av smörgåsar, bara för att upptäcka att även bubblet är slut. Tar ett glas vitt vin istället.
När jag sätter mig ner och ska försöka äta upptäcker jag att det är någon vegetarisk take på bullarna.
IMG_20210627_134955.jpg

Smakar okej, och jag är inte det minsta lockad att istället gå ut till den 15m långa kön till Max!

Kanske är det så att det är dags att börja skala upp servicen på Arlanda?

Då var det dags igen, 15.50, Swedaviaappen plingar till "go to gate", som den lydiga resenär jag är så går jag mot gate.
Kommer fram till 6A där det råder total stiltje.

Ägnar de kommande 10 minuterna åt att få lite motion i en stor cirkel bort till gate 10.
IMG_20210627_155737.jpg

När så boarding påbörjas så sker detta med boarding group, med brassklappen att det är pga Corona. Waaaaitaminute.. Det fungerar ju bra för de flesta, men jag då, som sitter på 12A men är boarding group A? Mig gör det ju inget, jag har bara en liten datorväska som handbagage, och flighten är halvfull visar det sig när jag släntrar bort till min plats, där jag har en tom rad.

Klockan är 16.15, vi gör push back. Det är nära nu, slutet på allt vansinne. Tittar i SAS appen, såklart inte uppdaterat.

Under tiden vi stiger så slår mig en sak; det finns en aspekt med att flyga som jag alltid älskat, oberoende om det är som idag en kort flygning I ekonomi som idag, en long haul i first eller något därimellan: molnen!

Jag kommer fortfarande ihåg min barnlika förtjusning när jag som 20åring för första gången flög, då med ett lågprisbolag från Skavsta flygplats till Prag. Utanför så strimlade regnet, åskan mullrade och blixtarna lyste up.. Men utrikten över molnen, oslagbart varje gång.
Det är verkligen något som kan får mig att drömmande titta ut genom fönstret i timmar.
IMG_20210627_162541.jpg

Det är något med moln som gör mig glad, som får mig att känna att allt nog är bra trots allt.
IMG_20210627_164536.jpg

Detta var dagens första flygning då de faktiskt slagit på wifit, och det meddelades också över PA.

Inflygning över ett till största delen soligt Gotland, och vi landade, även denna gång något bestämt.. Är det måhända att VBY har en kort bana, och man vill undvika studs?

När vi taxar önskas vi välkomna till Gotland, och cabin crew önskar oss välkomna tillbaka, och hoppas vi ses snart igen. Jo jag tackar ja, vänta ni bara! :D
IMG_20210627_165329.jpg

Vid 15.55 är vi parkerade och fårok att öppna dörrarna.

Därmed så hade mitt äventyr kunnat vara slut, jag är nu (återigen) Diamond, och denna gång kvalificerat på segment (vilket jag ALDRIG kvalificerat på till någon nivå)!

Nu har jag ju dock en familj som gärna vill ha hem mig, så det får nog lov att bli en retur med!

Diamond life, in a thin can, high in the clouds!

Går av planet så snart jag tillåts, in i avgångshallen, bara för att mötas av kö till security som börjar vid ankomsthallen..
Försöker checka in i automat, går inte, försöker i appen, går inte, stället mig snällt i kö till service center, där det är kö...

Attachments

• IMG_20210627_155737.jpg
    IMG_20210627_155737.jpg
    81 KB · Visningar: 172
Toppen