Senaste nytt

USDM/AA och Lifemiles...enbart historia idag?

Jag har läst hundratals inlägg om hur man tidigare kunde köpa USDM-/Lifemiles för att göra smått fantastiska resor.

Om jag förstått allt rätt så är det ganska ute idag och det blev så i huvudsak för att AA köpte USAirways och gjorde förändringar. När det gäller Lifemiles så uppfattar jag att platstillgången inte alltid är så bra samt att dollarkursen inverkat på intresset även om de ibland erbjuder mer än 100% bonus.

Fråga 1: Finns det något motsvarande upplägg idag där man kan göra "buy/share" och liknande till förmånliga villkor eller är det bara kreditkort och flighter som genererar poäng och möjligheter?

Fråga 2: Finns det något motsvarande för hotellpoäng?

Tycker detta stämmer bra. Dessa program är för min egen del numera rätt iskalla. Sedan så har EuroBonus/Amex på senare år blivit såpass bra att behovet av dessa program minskat ytterligare.

Du kan ju snegla lite på GOL Smiles. Har själv inte satt mig in i detta program men det ska finnas lite trix med dem.

• Gilla
Reactions: Alf
Nu är ju dollarkursen på väg ner igen så dessa program kan bli attraktiva igen.
Fast för den som bor i Sverige är Eurobonus kombinerat med Amex 2-4-1 oslagbart.
Nu bor jag i Kina så Lifemiles kan bli attraktivt igen för mig då vouchrarna från Amex tar slut om 2 år i så fall.

På den tiden det var som mest attraktivt låg dollaren runt 6 kronor.
När dollaren blev dyrare blev det av förklarliga skäl mindre attraktivt också.

Det finns sweetspots i alla program, flyger man långt med United brukar man kunna köpa till miles som motsvarar sträckan man flyger och det kan vara en bra deal. Jag köpte tex ca 40k poäng för resan LHR-ORD-GRU-IAH-EWR-ARN. Det kostade på den tiden ca 1000$ om jag kommer ihåg rätt och jag kunde då flyga Tokyo till Söderhavet för de poängen tur och retur (nu tror jag det kostar 60k poäng om inget ändrats).

Generellt så är det inte lika generöst längre med att köpa poäng till flygprogram, till vissa hotellprogram kan det dock fortfarande finnas bra utväxling på det.

Det var ju fantastiskt en gång i tiden. När jag flyttade till Australien för snart 6 år åkte jag ToR i Business för ca 12 000 SEK med USDM eller Lifemiles. Ibland med lite kreativ routing för att komma fram på ett visst datum exempelvis Brisbane-Kuala Lumpur-Bombay-London-Köpenhamn. Det är nästan så man saknar det, nu när man tryggt och prydligt åker fram och tillbaka med Singapore eller Qatar. Köper lite poäng då och då fortfarande. Exempelvis är Australien och Nya Zealand en zon i AAs poängtabell. 20 000 poäng Auckland-Perth ToR i business, en flygning på 8 h är bra värde. Likaså Australien till Asien med Lifemiles kan vara riktigt bra värde. En annan faktor är att business biljetter från Australien, som saknar konkurrens, speciellt till USA, kan var dyra, runt 45000 SEK ToR till Europa och 60 000 SEK till USA ToR. I det perspektivet kan poängen från AA och Lifemiles fortfarande vara prisvärda. Det verkar som Eurobonus med 2-4-1 är riktigt bra. Inget liknande här tyvärr.

Toppen