Senaste nytt

USA Visum

Hej, har en fråga till er mer beresta, sambon har ett USA visum som gäller till 2027 i sitt gamla pass, passet har gått ut.
Men hon har ett svagt minne av att dom sa att det gäller hela tiden ut och att hon bara behöver ha med sitt gamla pass med visumet i vid ev ny inresa.

Är det någon som har koll?
Verkar vara svårt att få komma fram och fråga någon på USA ambasaden
 

zippan

Medlem
Hej, har en fråga till er mer beresta, sambon har ett USA visum som gäller till 2027 i sitt gamla pass, passet har gått ut.
Men hon har ett svagt minne av att dom sa att det gäller hela tiden ut och att hon bara behöver ha med sitt gamla pass med visumet i vid ev ny inresa.

Är det någon som har koll?
Verkar vara svårt att få komma fram och fråga någon på USA ambasaden
Andra träffen på Google. Bara köra.
1679429037916.png




 

MrRob

Medlem
ESTA går inte att söka ändå, har man en gång fått visum så kan man inte söka ESTA [..]

Hmm. Jag är där på visum nu. Hittar inget om att jag därför inte är behörig till ESTA i framtiden?

Jag har aldrig hört något om att man inte kan/får ansöka om ESTA om man har ett utgånget visum. Har man däremot ett aktivt visum ska/får man inte ansöka om ESTA.

https://esta.cbp.dhs.gov/esta står det i andra punkten under rubriken "Who should apply?": "You are currently not in possession of a visitor's visa." så jag vill påstå att jag har rätt.
 

Mr Planning

Medlem
Frågan är kanske vilket visum man har, jag kan aldrig söka ett ESTA igen Pga. min resehistorik.

Om det är turistvisum, så finns det väl ingen anledning att söka det ifall man k a n få ESTA
 

MrRob

Medlem
[..] Om det är turistvisum, så finns det väl ingen anledning att söka det ifall man k a n få ESTA

Beror ju på hur länge man vill stanna i landet. Har du t.ex. tänkt cykla runt landet på åtta månader är det ett visum du behöver och inte ESTA även om man skulle vara berättigad att ansöka om ESTA.
 
Toppen