Senaste nytt

USA stängt, vad göra?

Undrar

Medlem
Godkväll! Jag har en resa till USA bokad i mitten av oktober med en 2-4-1-voucher som nu gått ut. Det ser ju tyvärr ut att finnas stor risk för att man inte blir insläppt i landet och jag undrar vad som händer då. Går flyget ändå med tanke på exempelvis amerikanska medborgare på väg hem? Får man vouchern förlängd eller är det bara att boka av, vaska vouchern men behålla sina eurobonuspoäng?
 

Link

Medlem
Det beror på när du bokade resan, när jag bokade 2-4-1 i slutet av februari så gällde att man kunde skjuta upp resan/ombokning till samma prisklass två gånger
 

Sealord

Medlem
Flygen går som vanligt. Det finns en del undantag för icke amerikanare (om än inte så många) och såklart alla amerikanare som kan resa fritt fram och tillbaka. Åker själv med familjen till USA i oktober och har inte fått några indikationer på att flygen ska vara inställda.
 

JPE

Medlem
Du kan boka om med samma voucher.
upload_2021-8-28_21-2-2.png


Källa: Frågor och svar: Corona och EuroBonus | SAS
 

JPE

Medlem
Det kan finnas begränsningar på vilken ny resa du kan boka. Den norska sidan har även denna mening som saknas på den svenska sidan.

"Endring kan kun gjøres til og fra samme destinasjoner som den opprinnelige bestillingen."

upload_2021-8-28_21-10-45.png

 

Tveket

Medlem
Ja.

SAS kan omöjligtvis i förväg hålla ordning på huruvida du har rätt förutsättningar för att komma in i landet eller inte. Det är ditt ansvar som resenär att ta reda på och anpassa dig därefter.

Precis, men ska ju kanske tilläggas att det är flygbolagets ansvar att "ta hand om" en resenär som kommit med flygbolaget till ett land de nekas inträde till. Oftast lär det innebära att flygbolaget kommer se till att du betalar för returen på nått sätt. Flygbolag är dock noggranna med att se till att resenärerna har rätt dokument för inresa, då det är deras ansvar på destinationen att hantera nekat inträde och i vissa länder kan flygbolagen få böter för att ta med sig resenärer som inte har rätt till inträde.
 

Undrar

Medlem
Ok. Lite tungt läge då...hittar en hel del andra resor i businessclass under oktober men mycket sparsamt med biljetter senare än så...kanske får börja titta på awardhacks på daglig basis.
 
Toppen