USA stängt, vad göra?

undrar

New member
Godkväll! Jag har en resa till USA bokad i mitten av oktober med en 2-4-1-voucher som nu gått ut. Det ser ju tyvärr ut att finnas stor risk för att man inte blir insläppt i landet och jag undrar vad som händer då. Går flyget ändå med tanke på exempelvis amerikanska medborgare på väg hem? Får man vouchern förlängd eller är det bara att boka av, vaska vouchern men behålla sina eurobonuspoäng?
 
Det beror på när du bokade resan, när jag bokade 2-4-1 i slutet av februari så gällde att man kunde skjuta upp resan/ombokning till samma prisklass två gånger
 
Flygen går som vanligt. Det finns en del undantag för icke amerikanare (om än inte så många) och såklart alla amerikanare som kan resa fritt fram och tillbaka. Åker själv med familjen till USA i oktober och har inte fått några indikationer på att flygen ska vara inställda.
 
Undrar skrev:Går flyget ändå med tanke på exempelvis amerikanska medborgare på väg hem?Klicka för att utvidga...
Ja.



SAS kan omöjligtvis i förväg hålla ordning på huruvida du har rätt förutsättningar för att komma in i landet eller inte. Det är ditt ansvar som resenär att ta reda på och anpassa dig därefter.
 
Du kan boka om med samma voucher.



upload_2021-8-28_21-2-2-png.120885





Källa: Frågor och svar: Corona och EuroBonus | SAS
 
Det kan finnas begränsningar på vilken ny resa du kan boka. Den norska sidan har även denna mening som saknas på den svenska sidan.



"Endring kan kun gjøres til og fra samme destinasjoner som den opprinnelige bestillingen."







 
Berglund skrev:Ja.SAS kan omöjligtvis i förväg hålla ordning på huruvida du har rätt förutsättningar för att komma in i landet eller inte. Det är ditt ansvar som resenär att ta reda på och anpassa dig därefter.Klicka för att utvidga...


Precis, men ska ju kanske tilläggas att det är flygbolagets ansvar att "ta hand om" en resenär som kommit med flygbolaget till ett land de nekas inträde till. Oftast lär det innebära att flygbolaget kommer se till att du betalar för returen på nått sätt. Flygbolag är dock noggranna med att se till att resenärerna har rätt dokument för inresa, då det är deras ansvar på destinationen att hantera nekat inträde och i vissa länder kan flygbolagen få böter för att ta med sig resenärer som inte har rätt till inträde.
 
Ok...så det gäller att först hitta en ny bonusresa och sedan sätta sig i kön på SAS customer service?
 
Ok. Lite tungt läge då...hittar en hel del andra resor i businessclass under oktober men mycket sparsamt med biljetter senare än så...kanske får börja titta på awardhacks på daglig basis.
 
Nu fick jag ett mail om "ändring"av flight. De har bokat om oss och ändrat destination från Boston till New York. Lite förvånande....lär väl dock inte komma in i Usa i vilket fall.
 
Hej!

Sitter i liknande situation. Ha i åtanke att när nu "ändring " av flight kommit så har du 15 dagar på dig att ändra och få bibehålla din voucher som gått ut. Jag missade mina 15 dagar och hoppas dom hinner göra en justering till så jag kan boka om med en väldigt gammal 2-4-1 voucher.

(prata med kundtjänst kring detta nyss så det borde vara aktuell information)
 
Här tror jag dom svar på dom flesta av era frågor

Frågor och svar: Corona och EuroBonus | SAS



Det verkar som dom uppdaterat villkoren igen med förlängda datum till 31 oktober. (1 september för resor inom norden/Europa)

Som jag kan läsa så ska man få tillbaka voucher med 30 dagars giltighetstid.

Angående poäng så verkar det vara så att om det är en SAS bonusresa så kan man använda poäng som gått ut men för 2-4-1 så står inget direkt om poäng om inte resan är inom norden/europa.



Kan också rekomendera den här tråden : https://www.businessclass.se/forum/...-amex-2-4-1-2-för-1-voucher-tråd-2021.100357/
 
Poängen har lång giltighet, men 30 dagar är ju inte mycket att hurra för vad vouchern beträffar....finns ju knappt några resor att boka.
 
Undrar skrev:Poängen har lång giltighet, men 30 dagar är ju inte mycket att hurra för vad vouchern beträffar....finns ju knappt några resor att boka.Klicka för att utvidga...


Fast du kan ju boka drygt 330-360dagar in i framtiden dvs nästa sommar. Om du inte måste åka nu.
 
Japp. Finns knappt några resor dock...eller en del 2dagars men det känns ju lite snålt för en transatlantisk resa.
 
Undrar skrev:Japp. Finns knappt några resor dock...eller en del 2dagars men det känns ju lite snålt för en transatlantisk resa.Klicka för att utvidga...
När du skriver att det knappt finns några resor menar du då rena SAS-bonusresor? Du kan ju även boka med andra Star Alliance-bolag, lite dyrare poängmässigt men det ökar ju valmöjligheterna. 2 personer tur och retur USA med en 2-4-1-voucher kostar med SAS 100 000 poäng. Bokar du en Star Alliance-resa så kostar det istället 130 000 poäng. En Star Alliance resa kan innehålla även SAS. Så om du hittar en resa till USA med SAS kan du boka returen med ett annat Star Alliance-bolag.
 
Back
Top