Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Hachans

Medlem
Min uppfattning är att det är större diskussion om vaccinationspass i Europa.

Många restriktioner som finns idag är ju delstatliga. Dessa kommer antagligen att försvinna när vaccinationen inom delstaten kommit en bit på väg. Vermont har t ex redan öppnat för att besökare som är vaccinerade inte behöver sitta i karantän. Texas har tagit bort alla restriktioner, osv.

Jag gissar att delstater som styr av democrats t ex New York och Kalifornien kommer ha restriktioner längre.

När det gäller inresa från t ex Sverige, så gissar jag att första steget blir negativt test / vaccin, och att det kommer att åligga flygbolaget att kontrollera detta i avreselandet.

Processen för att kräva folk på intyg testas ju redan nu på de få som faktiskt får resa in till USA, det är nog rimligt att tro att den delen blir kvar när begränsningarna lättar, till slut kommer nog vaccinationsintyg fogas till det som kan styrka att du kan resa.

Texas restriktioner grundar sig ju dock inte i ett minskat antal fall utan ren trots från guvernören mot federala regeringen så det tror jag inte man ska dra på för stora växlar på.
 

Roseleaf

Medlem
Behöver man ESTA/Visum ifall man ska åka med vändande plan till USA?
Visst kommer man direkt in i avgångshallen och kan hoppa på igen sen?
 

mha321

Medlem
Behöver man ESTA/Visum ifall man ska åka med vändande plan till USA?
Visst kommer man direkt in i avgångshallen och kan hoppa på igen sen?
Nej du måste ut genom både immigration och tull normalt. Detta krävs normalt även för internationell transit, men där finns det några undantag. Men jag vet inte om du kan vända ens där.

Men normalt gäller åtminstone att du behöver esta eller visum.
 

Frisk78

Medlem
Nej, utan inresehandlingar kommer man ingenstans. Lyckas man ändå trassla sig förbi kommer du fastna i immigrationen och riskera bli bannlyst från ESTA och behöver förklara vid varenda visumansökan och inträde varför du blev nekad inresa.
Det var lite så jag erfar också, men jag har bara rest till Usa från Arlanda och Frankfurt, men vid dessa tillfällen så har Homeland security (eller vilka det är) kollat igenom passet och intervjuat innan incheckning.
 

STO-ARN

Medlem
Behöver man ESTA/Visum ifall man ska åka med vändande plan till USA?
Visst kommer man direkt in i avgångshallen och kan hoppa på igen sen?
Alla ankommande på flyget betraktas om att det ska stanna i USA alt ev. byta till annat flyg fvb utrikes. Dock finns ju ingen "Transithall", utan alla som ej är amerikanska medborgare eller "Green Card Holders", måste ha ESTA eller Visum. Beroende på antal ankommande flyg, så kan det vara kö i "US Immigration" - de kan vara underbemannade, då många numera tjänstgör längs mexikanska gränsen. Risken finns med att bara vända med flyget, att du hamnar i "Secondary Immigration Inspection" - beroende på kötid där så tar det normalt mellan 1-2 timmar att processas där...
 

STO-ARN

Medlem
Det var lite så jag erfar också, men jag har bara rest till Usa från Arlanda och Frankfurt, men vid dessa tillfällen så har Homeland security (eller vilka det är) kollat igenom passet och intervjuat innan incheckning.
Varken Arlanda eller Frankfurt har "Preclearande USA" = att amerikanska immigrationsmyndigheten gör inresekontrollen på avreseflygplatsen i Europa (Endast Dublin har detta förfarande). Den kontroll du ser på Arlanda eller Frankfurt är påtvingade av amerikanska myndigheten, för att säkerställa att du har rätt att resa och ej blir återsänd på flygbolagets bekostnad (samt bötesbelopp till flygbolaget). Denna flygbolagskontroll förminskar/borttar ej granskande immigrationkontroll vid USA-ankomst...
 

Frisk78

Medlem
Varken Arlanda eller Frankfurt har "Preclearande USA" = att amerikanska immigrationsmyndigheten gör inresekontrollen på avreseflygplatsen i Europa (Endast Dublin har detta förfarande). Den kontroll du ser på Arlanda eller Frankfurt är påtvingade av amerikanska myndigheten, för att säkerställa att du har rätt att resa och ej blir återsänd på flygbolagets bekostnad (samt bötesbelopp till flygbolaget). Denna flygbolagskontroll förminskar/borttar ej granskande immigrationkontroll vid USA-ankomst...

Nej, naturligtvis är det fortfarande sedvanlig säkerhetskontroll vid ankomst, det jag menade var att om jag inte har visum eller Esta kommer jag inte ens att komma längre än incheckningen.
 
Toppen