Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Tack @fcx

Ringde SAS (Tallinn) och det de sa (i informativt syfte - påpekades av agenten) var att det i deras system står att Kanada endast kräver API och giltigt pass, samt att man ej behöver visum när man har svenskt pass.
Allt tyder på att ESTA endast gäller för USA, men ändå så står informationen längst ner i bokningen på SAS sida...

Tror ESTA kan bli lite knepigt med tanke på mitt dubbla medborgarskap (svenskt och iranskt pass) även om jag är born and raised i Sverige... :-D

För ESTA gäller inte dubbelt medborgarskap. Du ansöker (och reser) enbart med det ena medborgarskapet. Det andra passet lämnar du hemma.

För ESTA gäller inte dubbelt medborgarskap. Du ansöker (och reser) enbart med det ena medborgarskapet. Det andra passet lämnar du hemma.
"Are you a citizen of any other country? *" - Vill ju inte ljuga för USA precis... :p Reser bara med svenska passet ändå, om jag inte ska till Iran dvs.

Jag håller med om att det är konstigt - men det är en hel del med US immigrations som är det :)

Att det ä just överflygning/divert är den förklaring jag fått när jag flugit från Munchen någon gång förut åtminstone. Om det var så eller om de bara ville bli av med mina frågor låter jag vara osagt :)

Vid överflygning av USA är det "secure flight" som gäller (≈"API").

Divert kan ju bli kul, med tanke på att ESTA krävs vid transit. Är det någon som vet om ESTA krävs vid teknisk mellanlandning?

Vid överflygning av USA är det "secure flight" som gäller (≈"API").

Divert kan ju bli kul, med tanke på att ESTA krävs vid transit. Är det någon som vet om ESTA krävs vid teknisk mellanlandning?

Frågan är väl om man passerar immigration, om ja ESTA på, om nej ESTA av....

Att det ä just överflygning/divert är den förklaring jag fått när jag flugit från Munchen någon gång förut åtminstone. Om det var så eller om de bara ville bli av med mina frågor låter jag vara osagt :)
Det lyder som en bortforklaring. I så fald skal man jo også have russisk visum når man flyver til Asien, da man ofte flyver over Rusland og det kan være en mulig diversion...

Det lyder som en bortforklaring. I så fald skal man jo også have russisk visum når man flyver til Asien, da man ofte flyver over Rusland og det kan være en mulig diversion...
Fast Amerikanarna brukar ju om något vara värre än Ryssarna på sådana saker...

Men bortförklaring låter inte alls orimligt. Alternativt hänvisning till Agehalls budord angående kundtjänst (i detta fall Lufthansas vanliga kundtjänst via telefon).

Tack för svaren alla som kommit med input.

Googlat runt en del och det som USA kräver är information till APIS när man flyger i amerikanskt luftrum.
ESTA verkar hittills endast gälla om man flyger till/via USA. Stör mig rätt mycket på att texten om ESTA står på SAS sida... men det måste vara SK ITs "kompetens" som spökar... Logiskt sett är det idiotiskt att ha text om ESTA när man endast ska till Kanada om det bara gäller för resande till/via USA.

Ska dock ringa LH och fråga.
@mha321 kan man ringa F-kundtjänsten tro?

Edit: Gick bra att ringa F-kundtjänsten. De rekommenderade att jag skulle fixa ESTA och hänvisade till att planet kan komma att landa i USA om det blir en divert, samt att det ev. krävs för att vi flyger i amerikanskt luftrum.
Fixade ESTA och det approvades direkt, smidigt!

Last edited:
@bnr AirCanada har sammanställt info om resedokument till Kanada.
aircanada.com - Travel requirements and regulations

Advance Passenger Information
The Advance Passenger Information System (APIS) requires that all airlines, including Air Canada, collect specific information from every passenger travelling to/from Canada, as well as to/from the U.S. and certain other countries.
U.S. Secure Flight Program
The U.S. Secure Flight Program requires that airlines collect specific information and transmit it to the Transportation Security Administration (TSA) 72 hours prior to travel, or at time of booking for bookings made within 72 hours of departure for all passengers travelling:
  • to, from or via the U.S.
  • on a flight that is flying over the continental United States (excluding flights between two points in Canada).
Learn more about the U.S. Secure Flight Program.

• Gilla
Reactions: bnr
Edit: Gick bra att ringa F-kundtjänsten. De rekommenderade att jag skulle fixa ESTA och hänvisade till att planet kan komma att landa i USA om det blir en divert, samt att det ev. krävs för att vi flyger i amerikanskt luftrum.

Det där låter ju som ren bullshit! Om det är för hantering i händelse av divert, så borde man väl ha ryskt/kinesiskt visum när man flyger till Korea och Japan?! Det är ju ganska lång sträcka som man då riskerar att hamna i något av dessa länder om det skulle behövas...

Toppen