Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Du behöver passera amerikansk passkontroll och tull. Jag är dock inte 100% säker på att du måste hämta ut baggaget och sedan lämna in det igen men jag tror.

Se till att ha lämplig anslutningstid mellan flygen (2 timmar borde räcka).

Det är inte jag som ska ut och resa, har hjälpt en vän att hitta vettiga biljetter dock. Inte lätt allt det där för någon som nästan aldrig flygit själv förut. Har själv väldigt dålig koll på just resa i USA. Bytet i USA var på närmre 3 timmar så det ska nog vara lugnt.

Ja du/man måste ha visa/ESTA även om du bara passerar och ja bagaget ska hämtas ut.
I ESTA-ansökan skriver du "In transit to [landet du åker vidare till].
Två timmar kan vara knappt om tid på större flygplatser, TSA har inte alltid (men ibland!) förståelse för "short connection" men immigration (CBP) har det aldrig :(

Bagaget ska mycket riktigt hämtas ut, passera tullen för att sedan "checkas in" igen vid transit. Det finns bag drops för samtliga transitpassagerare direkt efter tullen. Processen är såklart ibland tidskrävande men mycket enkel och tydlig så även ovana resenärer förstår vad de ska göra.

ESTA krävs även vid transit och ansöks ju om lätt som en plätt online innan avresa.

TSA (säkerhetskontrollen) och CBP (gränskontrollen) skiljer sig bara på ett sätt från sina EU-kollegor. De är av förståeliga skäl något mer noggranna och därför kan det ibland ta lite längre tid. Men svårare eller särskilt mycket krångligare skulle jag inte vilja påstå att det är. Det är ju bara att göra som de säger.

Det finns med andra ord ingen som helst anledning för din kompis att jaga upp sig över en transit i USA. Förutsatt att han/hon inte är en person som klassas som icke välkommen i USA. Då är det nog en annan femma att försöka byta flyg där! :rolleyes: :D

TSA (säkerhetskontrollen) och CBP (gränskontrollen) skiljer sig bara på ett sätt från sina EU-kollegor. De är av förståeliga skäl något mer noggranna och därför kan det ibland ta lite längre tid.

Jag vet inte om "noggranna" är rätt ord. "Omständigare" skulle jag säga.

Jag vet inte om "noggranna" är rätt ord. "Omständigare" skulle jag säga.

OT: Jag skulle nog vilja påstå att t.ex. den svenska gränskontrollen för ankommande från icke EU-land är ett skämt jämfört den amerikanska motsvarigheten. Inte mycket koll på läget där inte. Så nog är de allt betydligt mer noggranna i USA med att kontrollera vem/vilka de släpper in i landet och vad deras syfte med besöket är. Tyvärr innebär ju oftast noggrannhet också att det blir omständigare. Så för all del kan man även använda ordet "omständigare" om man hellre vill det.

Framförallt är vår gränskontroll lite underdimensionerad eftersom vi har så få som kommer från icke-EU. Men jag litar inte en sekund på att USA har en mer noggran (i allmänhet) gränskontroll. Det är som allt annat i USA, mycket fasad men inte så mycket under ytan.

Att vår svenska kontroll är underdimensionerad håller jag verkligen med om.

Men storflygplatser som Frankfurt, Madrid och Paris är ganska väl tilltagna, men även där är kontrollen ibland skrämmande slapp i alla fall för oss som reser in på EU-pass. I Madrid på inresa från USA har jag varit med om att de bara ville se utsidan av passet. Var det EU-lila så vinkade de förbi oss. Snabbt och smidigt: ja. Säkert: nej.

OT: Jag skulle nog vilja påstå att t.ex. den svenska gränskontrollen för ankommande från icke EU-land är ett skämt jämfört den amerikanska motsvarigheten. Inte mycket koll på läget där inte.
OT svar:

Fråga sembl om svenska gränskontrollen har noggrann kontroll eller ej. ;)

För min del får jag problem varannan gång (känns det som) pga svenska gränspolisen har stämplat sitt EU stämpel på mitt Schengen visum där det står maskinläsbara informationen. Vilket leder till att det blir manuell inmatning av data istället (tar längre tid samt några frågor).

Toppen