Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

När man på EWR frågade mig så sa jag Milerun och han var helt lugn med det, frågade bara hur många miles jag tjänade och gratulerade och önskade trevlig resa

Vad du än gör, var ärlig! Om du får problem så är det ingenting mot vad du får ifall du inte varit ärlig och får problem. Om de inte vet vad en MR är, förklara då bara att du flyger för att få miles. Jag tror inte du kommer att ha några problem. De flesta verkar bara skratta lite åt en och tycka man är tokig. Killen som jag träffade på när jag skulle hem från EZE hade väldigt svårt att förstå att någon åkte dit bara över en natt och trodde jag fått fel stämpel vid inresan, men när jag förklarade bara han skrattade åt mig.

Från SAS interna sidor.

"US Secure Flight - SFPD
Passengers holding reservations with missing mandatory SFPD information may be denied boarding by TSA.
SFPD must be inserted in SSR on all flights to, from, via and within USA in the PNR latest 72 hours before departure, or at time of reservation. If the reservation is made on an SK marketing flight to/from/within USA, SAS will forward the SSR to the relevant carrier.
SFPD shall also be inserted for reservations on other carriers when applicable and 72 hours prior to departure, but must be made manually for most OAL (in free format).
(...)
Secure Flight Passenger Data - SFPD
Mandatory data:
- Full name as written in Passport
Note: Name element in reservation must show last name and first (given) name only ("tilltalsnamn" in Swedish). It is not needed to include all names from passport as shown in SFPD.
SAS supports the spelling of Å, Æ, Ø, Ü according to ICAO (International Civil Aviation Organization) standard: e.g. Å=AA, Ä=AE, Ö=OE, Ü= UE. "

Således: alla namn ska stå i ESTA-ansökan och i den passagerardata som man fyller i minst 72h i förväg, går dock bra med enbart tilltalsnamn + efternamn i biljett.

I ESTA ansökan står det att man bara ska fylla i det första namnet som står i passet, vilket jag har gjort. Det står ingenting om mellannamn? Behöver jag skriva in mitt andranamn i informationsfältet på SAS hemsidan, när man öppnar bokningen?

ESTA har jag fyllt i samtliga förnamn. Visserligen står det att man enbart skall fylla i första namn och inte mellannamn, men eftersom vi inte har mellannamn på samma sätt som i USA har jag lagt in de förnamn som jag har.

Är det korrekt uppfattat att man behöver ESTA om man ska resa till CUN med följande routing ARN-HEL-JFK-CUN? Bara mellandlandning på JFK för att flyga vidare till CUN.

Du behöver passera amerikansk passkontroll och tull. Jag är dock inte 100% säker på att du måste hämta ut baggaget och sedan lämna in det igen men jag tror.

Se till att ha lämplig anslutningstid mellan flygen (2 timmar borde räcka).

Toppen