Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Om du skickar en kopia på ditt pass så uppdaterar Flying Blue din information inom 2-3 dagar och skickar ett nytt kort inom en vecka, det gjorde de i vilket fall för mig sedan jag tröttnat på att efterregistrera alla mina flighter med KLM och DL.

Nu är det ju inget problem med att göra som idag, så det verkar som onödigt extrajobb.

Snart blir det enklare, inga nya mellannamn ska kunna skapas efter 1 jan 2015. Så det blir förnamn (s. & pl.) och efternamn (s. & nu även möjligt med pl.).

Usch, vad tråkigt.

Nu är det ju inget problem med att göra som idag, så det verkar som onödigt extrajobb.

Jag uppdaterade det efter att jag varit tvungen att söka ESTA i FRA eftersom de inte ansåg att jag var BBB XXX utan AAA XXX och det skulle stå i ESTA och samma sak som stod på ESTA skulle stå på biljetten (vilket de dock åtgärdade själva utan att klaga), men det kan ju varit en LH agent som inte visste vad de sysslade med såklart.

Jag uppdaterade det efter att jag varit tvungen att söka ESTA i FRA eftersom de inte ansåg att jag var BBB XXX utan AAA XXX och det skulle stå i ESTA och samma sak som stod på ESTA skulle stå på biljetten (vilket de dock åtgärdade själva utan att klaga), men det kan ju varit en LH agent som inte visste vad de sysslade med såklart.

Jag har för mig att även Kricka råkat ut för nitiska agenter på FRA som stoppade honom från att resa en gång. Jag skulle tro att det är den tyska stolpigheten som gör att de har svårt att förstå nyanserna i reglerna. Om de inte anser att det är 110% rätt så verkar de köra på att fälla snarare än att fria.

Jo, jag hade problem på FRA men där var det först AA och sedan US Immigration som inte ens själva
har koll på sina regler. Vi blev nekade ombordstigning p g a detta. Problemet i vårt fall var inte namnet
utan att min dotter reste på ett äldre pass (utan biometriska data). Enligt ESTA-sidan var det OK så länge
passet var utfärdat före ett visst datum men det tyckte inte de nitiska amerikanska tjänstemännen. Man
har relativt nyligen uppdaterat detta på ESTA..

Nej, det är svengelska i texten. "(given)" står där bara som ett förtydligande om vad de avser med "first name". Mitt andranamn står före mitt tilltalsnamn i passen men jag utelämnar det alltid i bokningar. Det är inga som helst problem ime. Någon gång har TSA i USA anmärkt på att jag använder mitt "middlename" varpå man förklarar att vi inte har detta begrepp i Sverige.
Jag blir lite fundersam över detta. Jag har själv blivit ordentligt tillsagd att skriva mitt första namn, och inte mitt tilltalsnamn. Nu när jag gör en ny ESTA för kommande resa läser jag följande:

"Enter your first (given) name as the first name appears on your passport under the First or Given Name field."

Detta är väl ganska klart att de vill ha första namnet i passet, och inte tilltalsnamnet?

Tja, när det står sådär är det ju bara att göra som de skriver.

Jag råkade just ut för samma sak hos Royal Caribbean som i stort typsnitt förklarade att man var tvungen att ange sitt första namn enligt passet vilket de sedan antog var ens förnamn. Jag ringde upp och försökte förklara problemet för dem men de fattade inte alls vad jag sa.

Så ESTA = första namnet oavsett. Det blir lite roligt när jag är ute och reser med sonen, då vårt första namn är samma (men såklart inte våra tilltalsnamn). Å andra sidan så är det väl vana vid "jr"-grejen i staterna.

Ansökte om ESTA igår och fick det godkänt. Hur kinkiga är immigration vakterna om resrutten man flyger? Tänkte flyga EU-USA-EU med återresa samma dag. Flygplatsen jag reser ifrån har pre-clearance, så vad bör man säga när det frågar om syftet för resan till USA?

Ansökte om ESTA igår och fick det godkänt. Hur kinkiga är immigration vakterna om resrutten man flyger? Tänkte flyga EU-USA-EU med återresa samma dag. Flygplatsen jag reser ifrån har pre-clearance, så vad bör man säga när det frågar om syftet för resan till USA?
Säg som det är. Mileage run eller du har hittat en bra biljett. (annars flyger man inte så, väl? ;))

Toppen