Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

taxvalp

Medlem
SVT och SR:s reportar som bevakar Bidens installation verkar ha kunnat resa till och från USA utan karantän osv nu. Undra vad som gäller? I våras fick dom resa in via Mexico och stanna där först i 14 dagar, men nu står dom i Aktuelltstudion ena dagen och direktrapporterar från Washington dagen därpå. (Nog delvis tack vare att SAS linje CPH-WAS är igång.)

(USA-podden rekommenderas för den politiskt intresserade.)

Journalister tillhör den grupp som med rätt papper får komma in i landet, precis som resenärer med affärsintressen som bedöms som viktiga av amerikanska staten. Det har nog varit uppe i tråden tidigare här, men man kan ansöka om tillstånd (så kallat NIE) via amerikanska ambassaden.

Information on the Expansion of National Interest Exceptions for Travel  | U.S. Embassy in Sweden
 

RickardG

Medlem
En högst relevant fråga i sammanhanget är hur värdet av en resa till USA ser ut för tillfället om nu inresereglerna skulle tas bort eller kraftigt förenklas. Hur mycket är stängt, hur ser lokala restriktioner ut etc.? Jag tror att en lättnad i inreseregler kommer komma hand i hand med att samhället också öppnar upp mer.
 

Moco

Medlem
SVT och SR:s reportar som bevakar Bidens installation verkar ha kunnat resa till och från USA utan karantän osv nu. Undra vad som gäller? I våras fick dom resa in via Mexico och stanna där först i 14 dagar, men nu står dom i Aktuelltstudion ena dagen och direktrapporterar från Washington dagen därpå. (Nog delvis tack vare att SAS linje CPH-WAS är igång.)

(USA-podden rekommenderas för den politiskt intresserade.)

Permanent residents/Visum-innehavare har som regel fri passage. Ackrediterade korrespondenter brukar falla under denna kategori.
 

Senator

Moderator
En högst relevant fråga i sammanhanget är hur värdet av en resa till USA ser ut för tillfället om nu inresereglerna skulle tas bort eller kraftigt förenklas. Hur mycket är stängt, hur ser lokala restriktioner ut etc.? Jag tror att en lättnad i inreseregler kommer komma hand i hand med att samhället också öppnar upp mer.

Vi pingar vår egen USA-korrespondent @sembl som kan berätta hur det är på Östkusten. Inresa till delstaten New York kräver t.ex. ett, om inte två negativa test inom några dagar. Just nu finns det också "Shelter in place" restriktioner bland annat i Kalifornien.

Det är helt omöjligt att spekulera hur/när/vad. Jag såg ett inslag från John King på CNN där han visar hur liten andel av tillgängliga doser har blivit injicerad: https://napavalleyregister.com/life...deo_49416897-ff10-567b-898c-441acaa0fd10.html

Vi får ge Biden-administrationen några veckor att kommunicera deras plan, och vad som gäller. Samtidigt behöver vi (i mitt tycke) också att UD ändrar sina rekommendationer så de "vanliga" (läs AMEX) försäkringar gäller. För min del dog all äventyrslust med de snabba ändringar i UK, Danmark och Tyskland där man inte längre vet om man ens för göra transit.
 

sembl

Medlem
Tack @Senator

Här är senaste infon som gäller för New York och många andra stater runomkring. Vi har kompisar som måste genomgå detta om de bara tex åker till DC för att se sina föräldrar/släktingar etc. Och det viktigaste. Polisen gör stick kontroller att du följer reglerna. Senast förra veckan fick en av våra kompisar besök av polisen i hennes hood för att se att hon följer reglerna efter att ha varit hos sin mamma i West Virginia som hon inte träffat på ett år. Hon tog tåget dit. En annan vän hade varit i Vermont för att tälta Fredag till måndag inför Thanksgiving. Samma sak där, polisen knackade på dörren för att se att han följde reglerna. Är lyckligt lottat med en utbildad kompiskrets som följer alla rekomendationer till 100%. Det gäller att vi alla hjälps åt.

Vaccination pågår, men det kommer att ta minst till årets slut innan man fått ut tillräckligt med doser. Här i NYC är de redan slut och då har alla inom sjukvården inte fått det ännu.

Summering från min sida. Stanna hemma, det pågår en pandemi. Det kommer fortsatt vara restriktivt och just nu ser det inte ut att ljusna. Det är inte värt det. Man lärde sig av misstagen i Mars här i North East och jag är glad över att vi har "King Coumo" här som är proaktiv.

For any traveler to New York State from a noncontiguous state, US territory or CDC level 2 and higher country, the new guidelines for travelers to test-out of the mandatory 10-day quarantine are below:

  • For travelers who were out-of-state for more than 24 hours:
    • Travelers must obtain a test within three days of departure, prior to arrival in New York.
    • The traveler must, upon arrival in New York, quarantine for three days.
    • On day 4 of their quarantine, the traveler must obtain another COVID test. If both tests comes back negative, the traveler may exit quarantine early upon receipt of the second negative diagnostic test.
  • For travelers who were out-of-state for less than 24 hours:
    • The traveler does not need a test prior to their departure from the other state, and does not need to quarantine upon arrival in New York State.
    • However, the traveler must fill out our traveler form upon entry into New York State, and take a COVID diagnostic test 4 days after their arrival in New York.
The local health department must make contact with the state the traveler came from, to ensure contact tracing proceeds there as well. All travelers must continue to fill out our traveler form upon arrival into New York State to contribute to New York State’s robust contact tracing program.
 

JohnR

Medlem
En högst relevant fråga i sammanhanget är hur värdet av en resa till USA ser ut för tillfället om nu inresereglerna skulle tas bort eller kraftigt förenklas. Hur mycket är stängt, hur ser lokala restriktioner ut etc.? Jag tror att en lättnad i inreseregler kommer komma hand i hand med att samhället också öppnar upp mer.

Gör din research, det varierar extremt mycket på delstat. Jag spenderade julen i Florida, där är det mer eller mindre business business as usual.
Jag skulle själv inte rekommendera något att göra en transatlantisk nöjesresa just nu. Läget är ju trots allt fortfarande kritiskt, regler kan ändras närsomhelst, och sjukvården är belastad, man vet inte t ex vilken hjälp man kommer att få om du blir sjuk under resan, osv...
 

JohnR

Medlem
@sembl när tror du att det är möjligt att besöka NY eller USA igen? Givet att do öppnar gränserna? Hösten eller nästa vår?

Om man får vara med och gissa så gissar jag på att USA på federal nivå öppnar upp gränserna 1 maj, säkert med restriktioner, t ex krav på test/vaccinering. Biden har hela tiden proklamerat "100 days", men vem vet...
 

sembl

Medlem
@sembl när tror du att det är möjligt att besöka NY eller USA igen? Givet att do öppnar gränserna? Hösten eller nästa vår?

Jag vill inte sia om det egentligen. Men jag skulle säga 2022 är det mest realistiska för NY och grannstaterna. Man vill helt enkelt inte chansa. King Coumo som kör sina dagliga tal nämnde igår att man kommer att göra allt som går för att inte få in de olika mutationerna. Man pratar om att göra det ännu svårare att flyga in utifrån Europa tex och Asien och tittar på hur man skall göra det.

En promenad från Dumbo där jag bor till tex Port Authority i fredags kl 14 visade att staden har bivit en ghosttown på Manhattan. Vi kör oftast turer på helgerna upstate och det är ganska likvärdig syn om än lite bättre. Kanske 50-60 procent igenbommade verksamheter och inga människor.

Ju närmare bibelbältet/södern desto mindre restriktioner då man inte tror att det finns ett virus utan det är fake fast folk dör i omgivningen av det. Man går till kyrkan, och veckan senare har det varit spread event men folk fortsätter som vanligt då man säger att det var guds vilja. USA är komplext. Olika regler för olika stater. Californinen har tex stay at home order sedan et tag tillbaka.

Mina föräldrar i Skara har jag inte sett på ett år och tar heller inte risken att åka dit med en far som har Parkinson. Facetime får duga. Som jag säger, we are all in this together.

För övrigt så är jag fantastiskt glad över att vara i NY under pandemin även om det inte kändes så i Mars/April. Tunnelbanan har aldrig varit så ren som den är idag. Folk är vänligare, jag har lärt känna grannarna där vi skapat våra små bubblor. Att cykla är kanon. I morse satt jag utomhus och njöt av min chai latte på det lokala fiket med en filt. Trafiken är hanterbar med lite mindre bilar på vägarna totalt även om typ alla har skaffat bil och det inte går att hitta parkering på gatan i Brooklyn. På Manahattan kan du parkera var du vill när som helst då det finns hur mycket tomma gratisparkeringar på gatan. Att få mat levererat från tex WholeFoods tar max 2 timmar från beställning. Amazon/Best Buy/Target etc levererar samma dag. Är man sugen på tex dumplings/pizza så tar det också max 30 min från beställning. Det swishar runt elcyklar med leveranser överallt.

Men som turist så skulle jag bli mycket besviken på tex Boston, NY, DC i dagsläget.
 

LPC123

Medlem
@sembl det låter inte som vår bokade resa i november kommer bli av. Ja ja vi får se hur allt utvecklas. Ta hand om dig där borta och njut av ett något sånär still NY :)
 
Toppen