Senaste nytt

US Airways miles kampanj: 1 - 31 augusti 2013

Nu är det bara några dagar kvar innan den här kampanjen är över och det är dags att jag bestämmer mig för om jag ska köpa eller inte - från början var det självklart, men inte nu längre framförallt beroende på mergern med AA och kommentarerna kring det här på BC.

Om jag köper så kommer jag att ha 100 000 USDM-miles och det finns mängder av exempel på hur de kan användas, dels utgående från ARN, men också från t ex FRA. Det finns flera exempel på hur man lyckats med "agent roulette" och fått en kreativ routing "godkänd" osv. Dvs förutsättningarna idag för en lyckad resa är goda.

Nu till min fråga.

Om man inte får till en F-resa så kan man ju alltid välja att göra en C-resa - jag har sett många synpunkter och kommentarer om att det är ett sämre värde, men ändå ok. Även om den stora "vinsten" och upplevelsen är att åka F.

Låt säga nu att 100 000 USDM-poäng av olika orsaker inte kan användas på en längre resa - vad har Ni för tips på användande då?

Låt säga nu att 100 000 USDM-poäng av olika orsaker inte kan användas på en längre resa - vad har Ni för tips på användande då?

Jag hade då låtit bli köpa om du inte tänker använda dessa på en långresa eller om du inte hittar några andra fynd som t.ex. inrikes i USA där kostnader för en F skulle vara väldigt hög, eller om det finns t.ex. några intra-Asien resor som är dyra med cash men relativt billiga med USDM. Hong Kong - Japan är ofta väldigt dyra och man ta sig dit för 30k USDM miles i C
.
Jag kan detta för dåligt, men även om det blir en merger i november kommer det a) kunna bokas en Star resa kanske 6-9mnd framåt i tiden eller b) öppnas upp massor av trevliga OneWorld. Det kommer nog finnas ett högt värde för dessa oavsett i fall du har planer för närmaste året som passar med ovan.

Om man inte får till en F-resa så kan man ju alltid välja att göra en C-resa - jag har sett många synpunkter och kommentarer om att det är ett sämre värde, men ändå ok. Även om den stora "vinsten" och upplevelsen är att åka F.
Anledningen till att F är bättre värde än C är att skillnaden typiskt är 20-30k vilket kostar ett par tusenlappar, medan skillnaden i betald C och betald F ofta handlar om betydligt större summor.

För mig är det stora värdet i USDM-bokningar att man kan boka kreativa resor med åtta segment (give or take) och både stopover och destination med olika bolag i C (vilket går att hitta på alla sträckor) med ett vanligtvis mycket lägre pris än vad motsvarande betalda resa kostar. Får man dessutom till några sträckor med F är det en bra bonus för den lilla extra kostnaden.

Personligen ser jag lite värde i att köpa för annat än långresor, men det beror väl också på vad du menar med "längre resa". Det enda jag kan komma på just nu är någorlunda vettigt, är om du gör ett par C-resor inom South & Central Asia (30k i C).

Måste du hålla dig inom EU? Eller talar vi kort tidsmässigt, se på Agehall, BUE på en dag t.ex. är tidsmässigt kort :D

Distansmässigt kort inom EU men med flera dagar till förfogande:
Jag skulle försöka få in en Businessclass resa
med t.ex. ARN-ZRH om du inte har testat Swiss C och MUC-MAN eller MAN-MUC för att åka Singapore Airlines.
Kan du åka 8 korta segment? Har du problem med långa flyg? Har svårt att tipsa när man inte vet vad som gäller...

För 60,000 miles T/R VIE-DXB.
Jag tror nog du skulle bli riktigt nöjd och få ett ganska bra värde för dina miles med en flight mellan VIE och DXB med OS nykonfigurerade C-klass. Jag har bara hört positivt om servicen, maten och den nya C-konfigurationen.

Toppen