Senaste nytt

US Airways Dividend Miles Buy miles kampanj tråd

är det helt enkelt så trivialt att de tjänar mer pengar på att sälja miles än de pengar de får som kompensation från andra bolag vid kvittning av bonusresor?

Troligen är det så enkelt. Men det säger också att bolagen får väldigt dåligt betalt för bonusresenärer från andra bolag.

Jag fick erbjudande om at köpa med 80% bonus.
 
Hur tänker US Airways använda alla dessa pengar som de samlar ihop? Behöver de likvida medel för samgående/uppköp av AA eller vad ligger bakom? Eller är det helt enkelt så trivialt att de tjänar mer pengar på att sälja miles än de pengar de får som kompensation från andra bolag vid kvittning av bonusresor?

Dessa kampanjer har ju pågått under flera år med USAir, så man kan ju spekulera i att den primära orsaken inte har med ett eventuellt samgående att göra.

Sen är det väl inte helt långsökt att anta att denna strategi har en annan stor fördel; Vi, nyttjare av dessa kampanjer, lånar ju i praktiken ut pengar till USAir under en period, utan någon som helst motkrav på exempelvis räntekrav eller motsvarande motprestation. Om man endast leker med tanken att en urvalsgrupp om 500 personer köper poäng för $2000 USD per tillfälle, och och tiden för uttaget (bonusresa) ligger, låt oss säga, 12 månader fram i tiden för aktuell grupp, har USAir $1 miljon USD att disponera (te.x investera). Och dessutom, av samtliga inköpta poäng kommer dessutom en, om än sannolikt mindre, del aldrig att utnyttjas (expire).

Man har alltså lyckats att hitta en verksamhet som många finansiella institut endast kan drömma om - att få folk att låna ut stora belopp utan något motkrav att tala om. Där kunden desutom själv i princip står för hela risken, och sedan också få dom att betala för att nyttja tjänsten vid ett senare tillfälle (bokningsavgift) och samtidigt delvis friskriva sig från utnyttjandet (vad händer om tillgången på Star Alliance bonusbiljetter begränsas i framtiden, eller en rad andra faktorer...) . Man kan också i efterhand i praktiken, när som helst man vill, ändra värdet genom att justera uttagspoänggraden. Och vad händer om kunden te.x avlider eller blir sjuk eller av någon orsak inte kan utnyttja inköpet? Jo, man behåller givetvis alla pengarna och poängen fryser inne, då någon återbetalningsskydlighet överhuvudtaget inte råder, oavsett orsak. Och vad händer om ett eller flera flyg blir inställda på hemresan, te.x SYD-BKK-LHR? Visst bokar vi om, men endast de datum det finns bonusplatser lediga och sannolikt vare sig First eller Business på samma sträcka med kort varsel.

En närmast genial affärsidé. Att USAir förefaller lägga mer och mer tid på än mer avancerade modeller av marknadsföring, som denna riktade kampanj, tyder ju på att man finner detta ytterst intressant. Skulle tro att ansvarig/a för denna verksamhet antagligen skrattar hela vägen till banken.
 
Last edited:
Skumt jag har inte fått något erbjudande trots att jag är flirig kund.

Iövrigt så har SYDcommuter den bästa förklaringen jag sett om strategin.
 
We have an exclusive offer just for you
Buy miles and get a 80% bonus*

We’ve specially selected you to receive a 80% bonus. All you have to do is buy miles May 1 – 15, 2012, and you’ll automatically receive your bonus. This offer is exclusively for you and is non-transferrable.


Fick följande härom dan, köpte vi förra erbjudandet (Points.com eller va d nu va) och nu igen, är tydligen en viktig kund :D
Skulle man ha lite fetare börs så sku man haft 2 resor i First som i en sak med dessa erbjudanden... :cool:
Med nuvarande inköpsfart blir det det nog ett tag till innan first class stolen uppenbarar sig! :(
 
USAirways skrev:
We have an exclusive offer just for you
Buy miles and get a 90% bonus*

We’ve specially selected you to receive a 90% bonus. All you have to do is buy miles May 1 – 15, 2012, and you’ll automatically receive your bonus. This offer is exclusively for you and is non-transferrable.

90% här med... :)
 
Fick precis ett mail ifrån Points.com som berättar att "You qualified for an Extra 50% bonus" och att jag kommer få de extra miles på kontot innan 1:a Juni.
 
Och vad händer om ett eller flera flyg blir inställda på hemresan, te.x SYD-BKK-LHR? Visst bokar vi om, men endast de datum det finns bonusplatser lediga och sannolikt vare sig First eller Business på samma sträcka med kort varsel.

Lite off topic, men stämmer detta verkligen? Om ett flyg blir inställt måste väl det bolaget boka om dig så att du kommer till din destination i en likvärdig klass? Det ska väl inte spela någon roll om resan är betald med poäng eller pengar?
 
Lite off topic, men stämmer detta verkligen? Om ett flyg blir inställt måste väl det bolaget boka om dig så att du kommer till din destination i en likvärdig klass? Det ska väl inte spela någon roll om resan är betald med poäng eller pengar?

Om du är redan på flygplatsen, flygbolaget som skulle transportera dig ska ta hand om ombokning.
Men om du fick veta inställt flyg i god tid, måste du boka om via flygbolaget du har betalat pengarna till.
 
Om du är redan på flygplatsen, flygbolaget som skulle transportera dig ska ta hand om ombokning.
Men om du fick veta inställt flyg i god tid, måste du boka om via flygbolaget du har betalat pengarna till.

OK, säg att flyget ställs in i god tid. Det är bokat med US Airways (men flygs av annat bolag). Är då inte US skyldig att boka om mig till ett likvärdigt flyg inte alltför långt innan/efter det ursprungliga flyget skulle ha gått? Eller kan de verkligen säga "det inte finns några bonusplatser, du får skjuta på din resa en vecka."?
 
OK, säg att flyget ställs in i god tid. Det är bokat med US Airways (men flygs av annat bolag). Är då inte US skyldig att boka om mig till ett likvärdigt flyg inte alltför långt innan/efter det ursprungliga flyget skulle ha gått? Eller kan de verkligen säga "det inte finns några bonusplatser, du får skjuta på din resa en vecka."?
Ja, tyvärr det fungerar så.
När jag bokade om min fru och min sons flight pga tyska flygledarna skulle gå i strejk, fick jag bara välja awardplatser även om flyget skulle bli inställt.
 
Toppen