Hur tänker US Airways använda alla dessa pengar som de samlar ihop? Behöver de likvida medel för samgående/uppköp av AA eller vad ligger bakom? Eller är det helt enkelt så trivialt att de tjänar mer pengar på att sälja miles än de pengar de får som kompensation från andra bolag vid kvittning av bonusresor?
Dessa kampanjer har ju pågått under flera år med USAir, så man kan ju spekulera i att den primära orsaken inte har med ett eventuellt samgående att göra.
Sen är det väl inte helt långsökt att anta att denna strategi har en annan stor fördel; Vi, nyttjare av dessa kampanjer, lånar ju i praktiken ut pengar till USAir under en period, utan någon som helst motkrav på exempelvis räntekrav eller motsvarande motprestation. Om man endast leker med tanken att en urvalsgrupp om
500 personer köper poäng för
$2000 USD per tillfälle, och och tiden för uttaget (bonusresa) ligger, låt oss säga, 12 månader fram i tiden för aktuell grupp, har
USAir $1 miljon USD att disponera (te.x investera). Och dessutom, av samtliga inköpta poäng kommer dessutom en, om än sannolikt mindre, del aldrig att utnyttjas (expire).
Man har alltså lyckats att hitta en verksamhet som många finansiella institut endast kan drömma om - att få folk att låna ut stora belopp utan något motkrav att tala om. Där kunden desutom själv i princip står för hela risken, och sedan också få dom att betala för att nyttja tjänsten vid ett senare tillfälle (bokningsavgift) och samtidigt delvis friskriva sig från utnyttjandet (vad händer om tillgången på Star Alliance bonusbiljetter begränsas i framtiden, eller en rad andra faktorer...) . Man kan också i efterhand i praktiken, när som helst man vill, ändra värdet genom att justera uttagspoänggraden. Och vad händer om kunden te.x avlider eller blir sjuk eller av någon orsak inte kan utnyttja inköpet? Jo, man behåller givetvis alla pengarna och poängen fryser inne, då någon återbetalningsskydlighet överhuvudtaget inte råder, oavsett orsak. Och vad händer om ett eller flera flyg blir inställda på hemresan, te.x SYD-BKK-LHR? Visst bokar vi om, men endast de datum det finns bonusplatser lediga och sannolikt vare sig First eller Business på samma sträcka med kort varsel.
En närmast genial affärsidé. Att USAir förefaller lägga mer och mer tid på än mer avancerade modeller av marknadsföring, som denna riktade kampanj, tyder ju på att man finner detta ytterst intressant. Skulle tro att ansvarig/a för denna verksamhet antagligen skrattar hela vägen till banken.