Senaste nytt

US Airways Dividend Miles Buy miles kampanj tråd

Är det någon som vet vilka regler som gäller för ändring av en klass (med samma datum och flight) för en bonusresa med Dividend Miles för Staralliancebolag?

Jag frågar därför att jag har för mig att AHO eller någon annan vid något tidigare tillfälle har sagt att det skall var möjligt att göra en sådan ändring och att det inte skall kosta något att ändra en bonusresa om den tex har bokats och betalats i first class, men att man vid bokningen inte lyckades få alla segment i first class utan tex ett segment i business class som man vid ett senare tillfälle ändrar till first class. Alltså samma datum, samma flighter, men man uppgraderar till den flygklass man har betalat för.

När jag får ca en månad sedan skulle göra en sådan ändring (ändra ett segment från business till first class som jag hade betalat för) sa de att det inte var möjligt att göra så längre utan att betala USD 150 i ändringsavgift. Dessutom påstod de att den befintliga bokningen först måste annuleras och att en helt ny bokning måste göras. Det gick jag naturligtvis inte med på, utan efter extremt lång diskussion gick de till slut med på att uppgradera flygsegmentet från business till first class utan kostnad. Jag hade ju redan betalat för en bonustripp i first class. De sa dock ett detta var en engångsgrej och att i framtiden kommer det ej att vara möjligt utan att betala ändringsavgiften på USD 150, fastän man redan har betalat rewardmiles för en first class resa.

Hade jag otur med den jag pratade med (jag pratade tom med en supervisor, eftersom jag ej accepterade vad de sa till mig först) eller är det det som gäller för Dividend Miles bonusresor?

Vet att vi även talat om att man riskerar att de vill riva upp hela bokningen, även om man bara vill ändra klass. Men det ser ut som att du (swiss) har spelat på den berömda agent roulett:)

Har kommer ett exempel.

Du har bokat som följande och har betalat för First class award.

Stockholm-(LH: C)-Frankfurt-(LH: C)-Bangkok[destination]-(TG: F)-Frankfurt-(LH: C)-Stockholm​

Sedan du vill ändra Frankfurt-Bangkok till LH F på samma flight, samma dag. Då går det att ändra utan att betala ombokningsavgift 150 USD.

Däremot om du ändrar till något av föjande, behöver du att betala 150 USD ombokningsavgift.
  • Annat datum
  • Annat flyg

Och ändring till annat award kategori behöver du även annulera din befintlig bonusresa.
  • Annan award kategori (t ex Business class award till First class award)

Har kommer ett exempel.

Du har bokat som följande och har betalat för First class award.

Stockholm-(LH: C)-Frankfurt-(LH: C)-Bangkok[destination]-(TG: F)-Frankfurt-(LH: C)-Stockholm​

Sedan du vill ändra Frankfurt-Bangkok till LH F på samma flight, samma dag. Då går det att ändra utan att betala ombokningsavgift 150 USD.

Däremot om du ändrar till något av föjande, behöver du att betala 150 USD ombokningsavgift.
  • Annat datum
  • Annat flyg

Och ändring till annat award kategori behöver du även annulera din befintlig bonusresa.
  • Annan award kategori (t ex Business class award till First class award)

AHO, det var precis det som du beskriver i ditt exempel som jag gjorde och ändå så bråkade de om att jag var tvungen att betala USD 150 i ändringsavgift och att egentligen så skulle de också behöva annulera min existerande boking först och göra en helt ny. Jag insisterade dock att jag bara ville ändra ett flightsegment till first class med samma flight och datum som min existerande bokning. Supervisorn sa till mig att de har slutat att göra sådana ändringar, då det tar för mycket av deras tid och är för osäkert. Dessutom hade de dålig erfarenhet med dessa ändringar hos TG som ibland fungerar och ibland inte.

Jag gjorde detta inlägg bara för att se om det bara är jag som har varit med om detta problem nyligen. Jag vill nämligen inte uppleva samma teater nästa gång jag skulle behöva göra en sådan ändring på en existerande bokning (alltså ändring till den klass jag har betalt för, utan ändring av datum och flight). Då kan man ju inte längre boka en bonusresa och hoppas på att vid ett senare tillfälle kunna ändra till den högre klassen på de segment som det inte gick att få den högre klassen vid den ursprungliga bokningen.

Det verkar som US Airways har ändrat policyn under sommaren.

US Airways Dividend Miles award redemption basics - One Mile at a Time
Lucky@Boardingarea skrev:
53. July 1st, 2012 at 11:30 pm

lucky said,
.
.
.
In the past US Airways would consistently let you “upgrade” to the cabin you paid for for free if the space opens up, though as of late they’ve been charging the $150 fee. So you could make the change, but you would be charged the $150.

Läste dessutom i tråden som AHO refererar till att agenterna har problem om att se en ledig plats om det bara finns 1,men om det finns flera platser så har de inga problem. Borde i så fall innebära att man får söka två plaster på ANA när man söker om man vill vara säker på att agenten ska se dem.

Nu är det þungur hnífur här...
Min bokning med US miles till Australien i F med TG har tydligen blivit ombokad idag.
Tidigare var det en tidtabellsändring på SYD-BKK med 30 min förskjutning. Inget att orda om.
Nu har jag plötsligt blivit ombokad på BKK-FRA och FRA-ARN.
Ursprungliga bokningen är 13/2-13 med TG 922 från BKK med avgång 13:15 och ankomst i FRA 19:05, vidare till ARN med LH 808 kl 21:25 och framme 23:35.
Nu har jag alltså istället TG 920 från BKK med avgång 23:40 och ankomst i FRA dagen därpå 05:30, vidare till ARN med LH 800 kl 07:05 och framme 09:15.
Ok, flighten är med A380 från BKK, men jag hade tänkt ha en natt i Stockholm innan jag åker upp till KRN. Nu får jag istället 5 timmar att sega på ARN.
Hade dessutom sett fram mot att få åka B777-300 à la Jet Airways konfiguration med sviter och på dagflygning.
Enligt ExpertFlyer verkar det som om att TG 922 helt enkelt är inställd just den dagen. Morr!!!
Pluset är väl A380 och att jag får lite mer tid i TG's F-lounge med massage och annat.

Toppen