Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (Star Alliance)

Rond 1: Ringde Thai
De kan inte ändra för de har inte utfärdat biljetten.
De sa försök ring US airways och ändra dag.
Dock inga platser lediga i I klass men 22 stolar lediga i Business. (Bangkok-Manila)
Får jag ingen hjälp får jag ringa tillbaka.

Rond 2
Us Airways pågår.
Agenten var på väg att boka om mig till Cathay Pacific sedan kom de på att det inte går.
Nu försöker någon supervisor lösa problemet.
Spännande.
Verkar vara problem.
Bokningen visar faktiskt Cathay Pacific också men inga flyg syns.
Funderar på att föreslå Singapore Airlines för de är väl fortfarande partners.

Det verkar bli Singapore Airlines till Manila via Singapore och en natt i Singapore.
Fast de 2 flighterna verkar bli i ekonomi.
De är ju ganska korta flyg så det får gå.
Tur man är EBG.

Nu är det klart.
Det blev 8 timmar i Bangkok och 12 timmar i Singapore.
Singapore Airlines 2 segment i ekonomi klass.
Resan syns redan i Checkmytrip.

1 timma 8 minuter tog samtalet till US Airways.:)

Last edited:
Jag undrar om ombokningsavgiftaen 150 usd om C platser skaulle öppna sig på Singapore Airlines är per person eller per bokning?
Vi är 2 personer på samma bokning.

Jag har en USDM Star Alliance första klass bokning där jag nyligen fick in 2 segment i ekonomi klass med Singapore Airlines pga inställt flyg. Singapore Airlines är partner med USMD tom 31 juli.
Nu kan jag se tillgänglighet i business på ett av segmenten via ANA tool.

Jag undrar ett par saker och vore tacksam för svar:
1- Brukar Singapore Airlines släppa fler bonus klass platser närmare avgång och i så fall när?
2- Hur sent kan man boka om en USDM resa?
3- Kostnaden för ombokning är väl alltid 150 USD oavsett när ombokningen sker?

Jag tror att det går att boka om de här segmenten på denna USDM Star Alliance bokning eftersom de är med Singapore Airlines.

USDM bokning.
Mycket kan hända.
Jag hade alltså ett flyg från Bangkok till Manila i Business som blev inställt och ersatt med ett flyg som avgick 5 timmar innan jag ankom Bangkok.
Det löstes genom att åka med Singapore Airlines via Singapore men tyvärr i ekonomi.
Sedan ställdes också detta flyg från Bangkok till Singapore in och blev ersatt med en annan flight.

Så igår kom jag på att då kunde jag ju ändra lite gratis :)för jag hade hittat ännu en flight nästa dag 20 timmar efter jag kom fram till Bangkok där det fanns tillgänglighet i Business. Även Singapore till Manila fick ändras.
Så nu har jag bara en flight i ekonomi, Singapore till Manila.
När jag kollade allt på checkmytrip upptäcke jag att USDM agenten glömt att ta bort ett flyg så nu är det fel på bokningen.

Jag är bokad på ett flyg dag 1 Bangkok till Singapore kl 1830 i ekonomi.
Jag är även bokad på ett flyg dag2 Bangkok till Singapore kl 0940 i Business.

Vad gäller då?
Min plan är att vänta tills det är 6 dagar kvar innan flyget från Singapore till Manila avgår för så verkar de släppa fler platser i Business på just Singapore till Manila.
Pga felet hoppas jag kunna ändra mitt ekonomi segment till business gratis då.
Finns det några chanser att detta kan fungera?

Jag tänkte skriva om vad jag fått reda på angående ombokning av Star Alliance bonusresor med USDM just nu.
De är ombokningsbara bara om det har blivit någon form av tidtabellsändring.
Då kan man ändra det som påverkas av det segmentet.
Annars måste man boka av och boka med One World istället.

Toppen