Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (oneworld)

Jag tror att CX flyger New York till Vancouver.

Stämmer bra det. Jag försökte boka JFK-YVR-PHX-SFO, LAS-PHX-YVR-JFK för en vecka sedan, men det blev blankt nej på den. Ogiltig routing samt open-jaw och stopover i YVR gjorde att det sket sig. (Stopover i nordamerika är allt som är över 4h enl USDM)

Hmm, sa agenten så uttryckligen? Då kan det ju bli svårt att hitta nånting med giltig connection time?

Det står i Dividend Miles membership guide.

US Airways skrev:
Award travel: Stopovers & other rules

Stopovers: Travel within the continental U.S., Canada and Alaska

A stopover is defined as a stay of more than 4 hours between connections if a connecting flight is available within 4 hours. Outside the continental U.S., Canada and Alaska, a stopover is defined as a stay of more than 24 hours between connections.

Stopovers: Travel outside the continental U.S., Canada and Alaska

You’re allowed one stopover per US Airways itinerary at a US Airways gateway or international destination, or in a partner hub city if you’re traveling on an award partner. US Airways hub/international gateway cities include Charlotte, Philadelphia and Phoenix. Call Reservations for additional US Airways international gateways and partner hub cities.
More stopover rules
  • Stopovers are not permitted when travel is within one award region or for multi-city travel.
  • Stopovers are allowed only for the most direct route of travel.
  • Stopovers must be included in the reservation when you book. You may not add a stopover once an award has been ticketed.

Hmm, sa agenten så uttryckligen? Då kan det ju bli svårt att hitta nånting med giltig connection time?

Nej, agenten sa att routingen inte var giltig, men som Dr. Miles redan påpekat så är det något som står i reglerna. Därför är det rätt safe att anta att det bidrar till att göra routingen ogiltig.

Ny plan. Som jag skrev i http://www.businessclass.se/forum/o...ning-bonusresor-haer-2014-a-4.html#post232327 så blir det Bali istf USA i jul. Har precis biljetterat rutten där.

Hade först följande on hold:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

som jag även fick prissatt. Men när jag idag ringde för att trycka av bokningen så blev det tvärnit. När jag ringde det svenska nummret så klagade de på att man inte får ha stopover i BKK då det inte är en OW-hub. Jag försökte påtala att Cathay Pacific har det som hub, men så är det inte enl USDM.

Försökte ringa till USA och de var ännu petigare. De hävdade att ARN-HEL-CDG inte var giltig routing eftersom det överskrider MPM. Jag påtalade att detta var en rutt som föreslagits av USDM-agenterna själva tidigare men det spelade ingen roll. De klagade även på min backtracking BKK-KUL och att det var ett open jaw-segment KUL-BKK. (På något sätt hade de tappat bort den flighten!)

Jag ringde tillbaka till det svenska nummret eftersom de iaf inte klagat på ARN-HEL-CDG och insåg rätt fort att de gjort noteringar i min bokning då agenten nästan omedelbart började referera till mina tidigare samtal.

För att undvika allt för mycket problem så droppade jag sidotrippen till BKK från bokningen och lät min stop over vara i KUL istället - en biljett KUL-BKK är ju nästan gratis, så det är inte värt att tjafsa om. Då kunde de iaf biljettera det hela.

Några lärdomar från denna bokning som kan vara bra för övriga här:

• USDM debiterar inte YQ på MH-flighter.
  • BA's availability för MH stämmer rätt bra med vad USDM faktiskt kan boka.
  • USDM ser ofta mer platser än vad som finns hos MH - när de sedan säljer dessa så kommer de tillbaka som UNCONFIRMED. Faktiskt tillgång verkar stämma bättre med BA's sidor än med EF.
  • Tillgången på MH-flighter för poäng är fantastisk!
  • USDM sätter gärna en bokning on hold och ger ett pris, men detta betyder inte att den går att biljettera! Om den går att biljettera vet man först när man faktiskt försöker.

Jag vet inte säkert, men jag får lite intrycket av att USDM skärpt till sig iochmed inträdet i OW och faktiskt försöker hålla lite hårdare på sina regler... Får hoppas jag har fel här, men tyvärr tror jag det kan vara så. :(

Några lärdomar från denna bokning som kan vara bra för övriga här:

• USDM debiterar inte YQ på MH-flighter.
  • BA's availability för MH stämmer rätt bra med vad USDM faktiskt kan boka.
  • USDM ser ofta mer platser än vad som finns hos MH - när de sedan säljer dessa så kommer de tillbaka som UNCONFIRMED. Faktiskt tillgång verkar stämma bättre med BA's sidor än med EF.
  • Tillgången på MH-flighter för poäng är fantastisk!
  • USDM sätter gärna en bokning on hold och ger ett pris, men detta betyder inte att den går att biljettera! Om den går att biljettera vet man först när man faktiskt försöker.

Jag vet inte säkert, men jag får lite intrycket av att USDM skärpt till sig iochmed inträdet i OW och faktiskt försöker hålla lite hårdare på sina regler... Får hoppas jag har fel här, men tyvärr tror jag det kan vara så. :(

Är det CDG-KUL som är i F? Har gjort lite randomsökningar hos BA vid lite olika tider på sträckan, men ser inget i F på MH. Däremot dyker det alltid upp F med QR via DOH, men går för tillfället inte att boka via BA.

Är det CDG-KUL som är i F? Har gjort lite randomsökningar hos BA vid lite olika tider på sträckan, men ser inget i F på MH. Däremot dyker det alltid upp F med QR via DOH, men går för tillfället inte att boka via BA.

Japp, det är CDG-KUL.

Det var inga som helst problem att hitta platser runt jul. Det stod inte ens någon varning hos BA om att det bara finns X platser kvar.

Japp, det är CDG-KUL.

Det var inga som helst problem att hitta platser runt jul. Det stod inte ens någon varning hos BA om att det bara finns X platser kvar.
När jag kollar platstillgång på London-Kuala Lumpur på ExpertFlyer så finns det 2-4 platser i Malaysia Airlines A klass (förmodligen som används för First class award inventory) nästan varje dag.

Fast EF stämmer dåligt med vad USDM kan boka IME. De visade tex 2 platser för mig när USDM inte kunde boka någon. BA verkar stämma bättre.

Toppen