Senaste nytt

Uppsägningsavgift Amex Platinum, vid nyansökningar fr.o.m. 1 Juli.

Ano

Medlem
För kunder som skaffar Platinum efter 1 Juli 2023, har Amex infört en ny skrivelse i avtalet.

Det kommer utgå en avgift á 1950 SEK om man säger upp kortet/eller byter till annat kort inom de första 6 månaderna efter ingått avtal.

(Man behöver ej betala avgiften om uppsägningen sker inom de första 14 dagarna).

- Detta tycker jag personligen trots allt är ett vettigt sätt att markera mot ett visst beteende.

Last edited:

palmen

Moderator
Tråkigt att det ska behövas, men det har ju onekligen varit för många som "utnyttjat" förmåner med att skaffa kortet och sen sagt upp det direkt. Onekligen ett så stort problem att detta behöver införas.

Det är ju som man brukar säga, spela schyst så kommer inte restriktioner införas. Men det är ju alltid några som drar saker till sin spets.

intuition

Medlem
Jag kna ju också se varför de gör det och hoppas det betyder att de lite mer aggressivt nu kan komma igång med kampanjer (kan ju tänka mig att byta upp till kortet om erbjudandet är bra).

Sedan undrar jag lite om detta inte är en gråzon. Det finns ju någon sorts reglering (lag, förordning, ..?) som styr att man inte ska behöva betala för ett kort efter uppsägning. Typ en årsdebitering ska inte betyda att man tvingas ha kortet hela året. Den här avgiften motsvarar exakt 3 månaders avgifter och är rätt tydligt ett sätt att förlänga tiden kunden har kortet - man kan ju lika gärna ha kortet 3 månader till som att säga upp det och betala för 3 månader man inte har kortet.

Har sett att andra jobbar med en "kortframställningsavgift", dvs där man säger att man bjuder på den avgiften men att den efterdebiteras om man avslutar inom x månader. Den är ju likadan i sitt syfte, men nivån på avgiften är iaf betydligt lägre och inte kopplad till månadsavgiften.

igelkotten

Medlem
Jag kna ju också se varför de gör det och hoppas det betyder att de lite mer aggressivt nu kan komma igång med kampanjer (kan ju tänka mig att byta upp till kortet om erbjudandet är bra).

Sedan undrar jag lite om detta inte är en gråzon. Det finns ju någon sorts reglering (lag, förordning, ..?) som styr att man inte ska behöva betala för ett kort efter uppsägning. Typ en årsdebitering ska inte betyda att man tvingas ha kortet hela året. Den här avgiften motsvarar exakt 3 månaders avgifter och är rätt tydligt ett sätt att förlänga tiden kunden har kortet - man kan ju lika gärna ha kortet 3 månader till som att säga upp det och betala för 3 månader man inte har kortet.

Har sett att andra jobbar med en "kortframställningsavgift", dvs där man säger att man bjuder på den avgiften men att den efterdebiteras om man avslutar inom x månader. Den är ju likadan i sitt syfte, men nivån på avgiften är iaf betydligt lägre och inte kopplad till månadsavgiften.
De har precis ändrat i Storbritannien så att man inte längre får tillbaka del av årsavgiften om man säger upp kortet under året, troligen pga Brexit så att tidigare regler ej längre gäller. Antar att detta är kopplat till en generell drive i att stävja beteendet att folk nyttjar förmåner och säger upp kortet, och inom EU blir det nog lite av en kreativ tolkning.

Personligen tycker jag det är bra och leder som du säger förhoppningsvis till fler erbjudanden.

Toppen