Senaste nytt

Upprörda känslor vid övervikt på Arlanda - polis tillkallad

Det slo meg umiddelbart at dette må være noe charter, typisk charterfolk å hyle opp uten mye reise-erfaring :p
Nu är de inte enbart ett charterbolag mig veterligen, du kan köpa vanliga "reguljär-biljetter" med dom också.
Ungefär som att säga att alla är charterresenärer som åker sas och inte vet vad prioboarding är och fungerar.

Rolig läsning denna tråd som snabbt fylls av olika spekulationer, gissningar och annat gött. Vet någon vad som hände på riktigt, vilket bolag det rör sig om och finns det en trovärdig källa?

Övervikt och tolkning därav verkar generellt vara ett slumpspel där passagerarcharm, flygbolagsregler och dagsform hos flygplatspersonal spelar olika tung 'vikt'.

Hade det handlat om marginell övervikt hade det ju varit enkelt att åtgärda genom att lägga över något i handbagaget eller sätta på sig en extra tröja. Misstänker därför att det handlar om olika tolkning praxis kring baggageregler.
Ja eller just därför, var det marginellt kanske resenärerna tyckte att personalen lika gärna kunde släppa igenom det istället för att de skulle behöva packa om.

Det här handlar garanterat om en turkisk familj på väg tillbaka till släkten någonstans på landsbygden och de hade garanterat ingen aning om dels regler för hur mycket bagage som de fick ta med sig och dels att reglerna gällde dem också. Jag lovar, du vill inte hamna efter dem i kön till säkerhetskontrollen och du vill inte sitta nära dem ombord på planet heller. Det är de som tar sitt lilla barn till toaletten när planet är på startbanan...

Fördomsfull? Javisst men törs någon sätta mot?
Ja, det är fördomsfullt. Jag utgår från att du inte var på plats.

Jag tog med mig en motorcyckel i delar. Det blev ändå billigt med övervikten :)

Vill man inte betala för sig hade ett alternativ kunnat vara att lastarna som har flighten får gå upp och klappa till passageraren. Det hade kunnat vara underhållande. 1 slag per KG övervikt.

Det klappar till "passageraren" fast indirekt genom väskan. Efter 4 år på rampen har man sett en hel del hur tunga väskor behandlas.

Det här var uppe på riksradion i natt, en lång monolog där det dramatiserades hur det skulle kunnat ha gått till... :)

Jag tog med mig en motorcyckel i delar. Det blev ändå billigt med övervikten :)
Jag satt bredvid en kille mellan IAH-CDG som jobbade inom oljeindustrin. Han hade checkat in och betalat för ett par hundra kilo övervikt. Jag minns inte hur många koffertar det var. Iaf, det var oljeborrutrustning och det var bättre att skeppa det sådär, för då kom det iaf fram. Han skulle till Nigeria nämligen och det var väldigt vanligt att det som skickades med UPS/DHL osv aldrig kom fram eller krävde massa mutor. Så trots att jag höll på att sätta i halsen när han berättade vad han betalat så tyckte han själv det var värt det. :)

Det klappar till "passageraren" fast indirekt genom väskan. Efter 4 år på rampen har man sett en hel del hur tunga väskor behandlas.

Intressant, jag har alltid inbillat mig att det är de lätta väskorna som kastas längst/hårdast. Av ren nyfikenhet, har du något exempel på hur de tunga väskorna särbehandlas negativt? Själv har jag nog aldrig haft en väska över 20 kg incheckat men visst har skador uppstått hur som helst.

Ursäkta om det är lite off topic!

Toppen