Senaste nytt

Upplägg Kreditkort för Eurobonus - barnfamilj

Flygtradern

Ny medlem
Hej!
Ny på forumet så har överseende med eventuella rookiefrågor. Har läst i princip det mesta, men här kommer en fråga vinklad från mig och min familjs situation.

Hade tänkt börja samla EB i hopp om att kunna resa longhaul varje eller varannat år för bonuspoäng. Vi är en familj på man, fru och tre barn. Jag reser ca 2-3 gånger per år i jobbet samt att vi gör 2 resor privat som familj. I övrigt spenderar vi ca 250 000 kr per år på kort skulle jag säga.

Upplägg:
1. Signa upp för både ett Amex Elite + SAS MC Premium. Detta kommer kosta ca 550 kr per månad. Är det overkill att köra Amex elite, då vi ej kommer kunna få poäng att använda två st 2-4-1 per år. Däremot har jag en förhoppning att nå EB guld i och med resorna varje år. Vad tror ni?

2. Köra alla utgifter via Amexet. MC kommer agera backup. Har dock en fråga gällande statuspoängen som MC ger. Vad jag förstår så är det upp till 12 000 statuspoäng per år. Vad krävs för detta? Enligt SAS sida så skriver de att 25% av månadens EB extrapoäng gjorda på KORTET (dvs MC kortet?) är Statuspoäng grundande? Stämmer det eller är det alla EB poäng som dras in med Amexet som också ger Statuspoängen från MCt?

3. Något annat att tänka på med ovan upplägg och vår situation?

Tack för svar.

Hej!
Ny på forumet så har överseende med eventuella rookiefrågor. Har läst i princip det mesta, men här kommer en fråga vinklad från mig och min familjs situation.

Hade tänkt börja samla EB i hopp om att kunna resa longhaul varje eller varannat år för bonuspoäng. Vi är en familj på man, fru och tre barn. Jag reser ca 2-3 gånger per år i jobbet samt att vi gör 2 resor privat som familj. I övrigt spenderar vi ca 250 000 kr per år på kort skulle jag säga.

Upplägg:
1. Signa upp för både ett Amex Elite + SAS MC Premium. Detta kommer kosta ca 550 kr per månad. Är det overkill att köra Amex elite, då vi ej kommer kunna få poäng att använda två st 2-4-1 per år. Däremot har jag en förhoppning att nå EB guld i och med resorna varje år. Vad tror ni?

2. Köra alla utgifter via Amexet. MC kommer agera backup. Har dock en fråga gällande statuspoängen som MC ger. Vad jag förstår så är det upp till 12 000 statuspoäng per år. Vad krävs för detta? Enligt SAS sida så skriver de att 25% av månadens EB extrapoäng gjorda på KORTET (dvs MC kortet?) är Statuspoäng grundande? Stämmer det eller är det alla EB poäng som dras in med Amexet som också ger Statuspoängen från MCt?

3. Något annat att tänka på med ovan upplägg och vår situation?

Tack för svar.
1. Låter överlag som en bra plan! Alternativet är ju SAS Amex Premium + SAS MC Premium som ger mycket värde för kostnaden. Något lägre intjäning och inga statuspoäng men klart billigare.

2. Med SAS MC Premium 25% statuspoäng av summan extrapoäng som du tjänar in. Nu de första månaderna får du 50%. Inget tak. Om du värderar status högt hade jag kört Amex Elite och MC Premium. Spendera åtminstone 150k på amex för 2-4-1 voucher, resten på MC för statuspoäng. Men fråga dig själv hur högt värdet av status är. Med så få resor per år hade jag inte gått för EBG. Om ni dessutom planerar att resa i business (vilket ger högst värde för poängen) så i går ju redan det mesta som status ger.

Jag hade kört SAS Amex Premium + MC Premium i ert fall.

Jag har väl inget mer att tillägga än Eddo skrev men kom ihåg familjekonto / Point Sharing Group så ni samlar allt på ett ställe.

Ska ni resa varje år, eller vartannat så behövs betydligt mer spend än 250000kr på kortet tyvärr - om du inte drar in ett par hundra tusen poäng på resorna varje år. Vi flög till Malaysia nyss (2 vuxna och 1 barn) vilket kostade 315000 poäng med 2st vouchers!

Precis som Brandten skriver så kan du nog inte förvänta dig att kunna flyga longhaul i business fem personer varje år med en årlig spend på 250.000:- om året om du inte drar in våldsamt mycket poäng på andra vägar.

Vill ni till USA i business med *A och skrapar ihop en 241-voucher ett år och en året därpå behöver ni 390.000 EB-poäng för att betala för biljetterna för er fem. Med ett SAS Amex Elite kräver det en spendering på nästan 2 MSEK eller knappt 8 års spenderande på Elite-kortet. Andra intjäningsvägar som värvningar till Amex, flygresor etc. exkluderade i beräkningen. Det är dessutom inte jättelätt att hitta fem biljetter i business på samma flight..

Kan ni tänka er att flyga ekonomi kostar det er 210.000 EB-poäng med två 241-vouchers eller fyra års intjäning med ett SAS Amex Elite med en spend på 250.000:- årligen. Räknar man in årskostnaden på ett SAS MC + SAS Amex Elite så är det mycket enklare, och oftast inte dyrare, att köpa biljetterna för pengar istället för att betala kortavgifterna i fyra år.

Vill inte avskräcka dig från att börja spara EB-poäng - men man måste ha realistiska förväntningar.

Bra poänger av @Brandten och @MrRob men vill också tillägga att jag som student (dvs låg inkomst och klart lägre spend är vad du anger) drar in ca 120-150k EB-poäng per år trots att jag slutat flyga i jobbet. Så det går att hitta kreativa lösningar om man är beredd att lägga ned lite tid och energi på poängjakt.

Varnar dock för risken att klassas som galning av partner och närstående!

OM du kan komma upp i 300.000 i spend ett år och få två vouchers det året är elite värt det, annars kanske ingen större mening gentemot premium som nämns ovan. Men om du vill kunna få in 50% rabatt på poängpriset för alla i familjen så krävs ju 3 vouchers… en voucher lever bara året den tjänas in plus nästkommande år så där kan ju en fördel om spenderingen kommer upp i 300.000 var att dra in 3 vouchers på två år så att säga för att minska antalet poäng som krävs.

Dock är det ju ingen mening stress-spendera utan mer om nåt år kommer med större inköp, renovering, resa, eller annat.

Jag hade i er situation skaffat SAS MC och lagt alla inköp där. När ni om några år ser ett poängsaldo så boka något roligt där ni får resa business en väg.

Toppen