Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.
Go till plus för mig och bättre halvan CPH-MUC på lördag. Två inrikes i veckan som båda gick igenom. Egentligen behöver jag inte poängen eftersom jag fick EBG via Amex nyligen, och EBD är nog inte uppnåeligt iaf. Har en CPH-LHR hos OT och en CPH-ALC där jag köpte plus direkt pga låg prisskillnad. Och så en CPH-MIA i oktober med bokad plus på hemresan. Ska försöka OT:a en Go -> C på utresan. Om det inte går så får det bli en poänguppgradering på utresan.

La en OT 17/1 från Go till Plus på två pers för 233 € på ARN-HKG imorgon 28/2. Har inte gått genom, och är nu tvungen att checka in (har lite special requests, så kan inte vänta till 8 tim innan). :(

Long haul: 0/1

Hej! Nybörjare här samt på att flyga business till bra priser. Jag har letat runt och läst många (!) sidor i tråden ”Uppgradering med OptionTown” men hittar inte svaret på dessa frågor.

Jag skall flyga CPH-BOS i april. Mitt företags resepolicy tillåter Economy plus eller Business Saver. SAS kräver att man stannar 6 nätter för att få boka business saver. Lufthansa och BA kräver att man stannar lö-sö för att få boka motsvarande biljett. Jag skall stanna 5 nätter och inte över lö-sö…

Direktflighten CPH-BOS med SAS flygs med Private Air och där finns ingen SAS plus. Och Business saver går alltså inte. Jag kan välja economy extra med LH eller BA, men en direktflight skulle vara mycket värt. Jag har flera timmar kvar på min resa när jag väl anländer till Logan. Sammanfattningsvis kan jag alltså inte följa budet ”Boka i den klass du vill resa” denna gång...

Min fråga är (förstås) hur det fungerar på OptionTown. Kan man då anmäla att man önskar uppgradera från SAS GO till Business? Jag har tolkat det som att man bara kan uppgradera ett steg, men om mellansteget inte finns, hur blir det då? Eller har jag missförstått?

Hur prioriterar OptionTown resenärer som önskar uppgradera? EBG framför EBB etc? Tid för när önskemålet läggs in? Har insett att OT är lite lotteri, men finns det något över huvud taget som verkar gälla annat än det inte går igenom om det finns bra med plats i Economy?

Måste man ha bokat någon specifik bokningsklass för att en uppgradering skall komma ifråga i OptionTown. Bättre att fråga innan…

Påverkar det chanserna negativt att önska uppgradering t.o.r. istället för att ta en i taget? Eller behandlas önskemålen separat?

Jag inte har nog poäng för en uppgradering från Go till Business. Cash upgrade vid incheckningen/servicedisken kan jag ju förstås också testa om OT inte går igenom.

Jag har läst om SMS-erbjudande för uppgraderingar. Spelar det roll om man har bokat via resebyrå (AmEx, företagspolicy) eller är det bara om man bokar direkt via SAS som man kan få detta?

Många frågor på en gång… ;)

Och nu efter att OT nekat mig kom SMS från SAS med erbjudandet 1999 för plus, 4499 för business ARN-HKG. Blir att höra om vi kan få baby cot där trots kort varsel (har det i ekonomi).

Kan man då anmäla att man önskar uppgradera från SAS GO till Business?
Ja.

Hur prioriterar OptionTown resenärer som önskar uppgradera? EBG framför EBB etc? Tid för när önskemålet läggs in?
Inget av det spelar in vad vi vet.

Har insett att OT är lite lotteri, men finns det något över huvud taget som verkar gälla annat än det inte går igenom om det finns bra med plats i Economy?
Lotteri är en bra benämning. Jag har fått igenom OT både när det varit ganska full och när det varit ganska tomt. Det enda mönster jag kan se är att det inte finns något tydligt mönster.

Måste man ha bokat någon specifik bokningsklass för att en uppgradering skall komma ifråga i OptionTown.
Inte för att anmäla sig iaf. Vi vet inte om bokningsklass spelar roll för det slutgiltiga beslutet, men jag skulle gissa på att det inte gör det.

Påverkar det chanserna negativt att önska uppgradering t.o.r. istället för att ta en i taget?
Vad jag vet behandlas varje sektor för sig utan att påverka något annat. Har aldrig sett någon rapportera något som motsäger detta heller.

Tack agehall! Då är jag lite klokare! Skulle jag lyckas med OT på båda sträckorna kanske jag också skall passa på att köpa en lott...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen