Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kortsiktigt möjligtvis. Sannolikheten att en kund som fått en "gratis" uppgradering väljer SAS även nästa gång ska man inte bortse ifrån. Är det värt mer än några tusenlappar?

Med all respekt Agö, den strategi forretningsmessig bullshit. Det fins inte en möjlighet för att en strategi om att säga avslå upgrade med OT och i stället ge det samma gratis som courtesy upgrade är lönsam på kort eller lang sikt. Inte om man forstår hvem som använder OT och hvem som är EBD.

Jag tror situationen mera er lite "random" just nu, courtesy upgrade strategien är inte koordinerat med OT och SAS är lite okoordinerad med OT's algoritm. Min gissning är at samarbetet med OT bryts innom några månader.
 
Med all respekt Agö, den strategi forretningsmessig bullshit. Det fins inte en möjlighet för att en strategi om att säga avslå upgrade med OT och i stället ge det samma gratis som courtesy upgrade är lönsam på kort eller lang sikt. Inte om man forstår hvem som använder OT och hvem som är EBD.

Jag tror situationen mera er lite "random" just nu, courtesy upgrade strategien är inte koordinerat med OT och SAS är lite okoordinerad med OT's algoritm. Min gissning är at samarbetet med OT bryts innom några månader.

Har dålig koll på om det varit en framgång med OT eller inte. Däremot är ju allt väldigt kryptiskt men för det kan det väl vara lönsamt. Tror du det kommer något alternativ till OT om det nu bryts?
 
På resan ARN-CPH-GDN fick jag igenom OT båda vägarna på CPH-GDN. Bokat i billigaste Go och fick poäng på Plus (Z). Totalt 4500 för hela resan (250+2000+2000+250). Betalde USD52*2 för uppgraderingarna.
 
Last edited:
Med all respekt Agö, den strategi forretningsmessig bullshit. Det fins inte en möjlighet för att en strategi om att säga avslå upgrade med OT och i stället ge det samma gratis som courtesy upgrade är lönsam på kort eller lang sikt. Inte om man forstår hvem som använder OT och hvem som är EBD.

Jag tror situationen mera er lite "random" just nu, courtesy upgrade strategien är inte koordinerat med OT och SAS är lite okoordinerad med OT's algoritm. Min gissning är at samarbetet med OT bryts innom några månader.
Detta innebär ju per definition att du inte tror på lojalitetsprogram. Korrekt?
 
Detta innebär ju per definition att du inte tror på lojalitetsprogram. Korrekt?
Nej, det premiss köper jag inte. Det er inget likhetstecken mellan det at man inte kan ge bort gratis det som annars någon (evt samma kund) hadde betalat för, och at jag inte tror på lojalitetsprogram. Jag tror att lojalitetsprogram funkar bäst när man hittar en balans hvor kunden får nåt som inte har en stor (alternativ-)omkostning för bolaget men var kunden endå oppfattar det ges som nåt av värde. dvs. nåt med låg marginalkostnad för bolaget men hög(re) värde för kunden.

Att ge platsar i Plus/Business som courtesy Upgrade när samma platsar kunne sålts til samma villiga kunder är en dårlig business case.
 
Nej, det premiss köper jag inte. Det er inget likhetstecken mellan det at man inte kan ge bort gratis det som annars någon (evt samma kund) hadde betalat för, och at jag inte tror på lojalitetsprogram. Jag tror att lojalitetsprogram funkar bäst när man hittar en balans hvor kunden får nåt som inte har en stor (alternativ-)omkostning för bolaget men var kunden endå oppfattar det ges som nåt av värde. dvs. nåt med låg marginalkostnad för bolaget men hög(re) värde för kunden.

Att ge platsar i Plus/Business som courtesy Upgrade när samma platsar kunne sålts til samma villiga kunder är en dårlig business case.
Det är väl för det första inte förknippat med någon särskilt stor "kostnad" att uppgradera en EBD till Plus/Business (mat kan nog inte betinga en särskilt stor kostnad). Att man går miste om en intäkt är däremot sant. Men frågan är om SAS tjänar in detta genom att kunden ifråga blir nöjd med behandlingen och därför väljer att boka ännu en resa med SAS på långlinjer istället för att boka med annan carrier. Glöm inte bort att du måste boka SAS för att komma ifråga för denna förmån - till skillnad från många andra normala statusförmåner som gäller oavsett bolag inom Star Alliance. Om den uppgraderade passageraren är glad och nöjd och väljer SAS Go även nästa gång, har SAS då tjänat eller inte tjänat på passageraren ifråga? Jag vägrar tro att SAS lanserat just detta utan kommersiella skäl.
 
  • Gilla
Reactions: olo
Det är väl för det första inte förknippat med någon särskilt stor "kostnad" att uppgradera en EBD till Plus/Business (mat kan nog inte betinga en särskilt stor kostnad). Att man går miste om en intäkt är däremot sant. Men frågan är om SAS tjänar in detta genom att kunden ifråga blir nöjd med behandlingen och därför väljer att boka ännu en resa med SAS på långlinjer istället för att boka med annan carrier. Glöm inte bort att du måste boka SAS för att komma ifråga för denna förmån - till skillnad från många andra normala statusförmåner som gäller oavsett bolag inom Star Alliance. Om den uppgraderade passageraren är glad och nöjd och väljer SAS Go även nästa gång, har SAS då tjänat eller inte tjänat på passageraren ifråga? Jag vägrar tro att SAS lanserat just detta utan kommersiella skäl.
Lojalitet är alltid lönsamt. Införsäljning är alltid svårast och dyrast första gången. Sen är kunden/gästen lönsammast när den återkommer utan att fundera över alternativ. När man som kund tänker att "även om andra alternativ är lite billigare så gör jag som jag brukar" så är man som bäst för säljaren. Tror jag :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen