Senaste nytt

Uppgradering med infant

Tuuss

Medlem
Hej,

Vi har bokat en resa inför nästa år på två separata bokningar. Mannen + son i business och jag + infant i plus med förhoppning att kunna buda på uppgradering. Då slog tanken mig om det finns något negativt med att ha en infant i bokningen när man vill buda på uppgradering, exempelvis om man skulle ha mindre chans att få igenom den och vi isåfall borde lägga infant på den bokning som redan är i business?

Hej,

Vi har bokat en resa inför nästa år på två separata bokningar. Mannen + son i business och jag + infant i plus med förhoppning att kunna buda på uppgradering. Då slog tanken mig om det finns något negativt med att ha en infant i bokningen när man vill buda på uppgradering, exempelvis om man skulle ha mindre chans att få igenom den och vi isåfall borde lägga infant på den bokning som redan är i business?
Finns inget som säger att man inte kan bli uppgraderad med en infant

Men om det inofficiellt finns något i algoritmen för uppgradering som gör det negativt med en infant låter jag vara osagt.
Infant kräver ju extra syrgasmask vid platsen så det kan ju eventuellt ställa till det tänker jag (utan att ha koll på hur det fungerar i business på SAS)

Tack för svar :) Ja jag tänkte också på syrgasmaskerna att de kanske är begränsat antal i business och att det också kan göra det svårare att få upgrade. Men vi får chansa och se helt enkelt.

SAS förbjuder strikt uppgradering till Business med infant. Plus går att uppgradera till. Det går att lägga ett bud men du kommer få som svar ”SAS Upgrade - Ditt bud är tyvärr ogiltigt” ca 24h innan avgång.

Frågar du sedan vid incheckningen/gate så kommer du få som svar att de inte tillåter upgrade till Business med infant. De kunde inte förklara varför det är möjligt att boka, men inte uppgradera till, business.

Samma hände min syster, men för dem så gick budet igenom och de blev uppgraderade, men blev framropade vid gate och nedgraderade igen, med samma förklaring. Väldigt diskriminerande.

SAS förbjuder strikt uppgradering till Business med infant. Plus går att uppgradera till. Det går att lägga ett bud men du kommer få som svar ”SAS Upgrade - Ditt bud är tyvärr ogiltigt” ca 24h innan avgång.

Frågar du sedan vid incheckningen/gate så kommer du få som svar att de inte tillåter upgrade till Business med infant. De kunde inte förklara varför det är möjligt att boka, men inte uppgradera till, business.

Samma hände min syster, men för dem så gick budet igenom och de blev uppgraderade, men blev framropade vid gate och nedgraderade igen, med samma förklaring. Väldigt diskriminerande.
Tja, SJ erbjuder inte barnbiljetter (alls) i 1a klass och det är statsägt. Vissa andra bolag tillåter (gjorde i alla fall inte för några år sedan) inte heller barn/infant i business även om man vill boka business direkt. Företag får välja hur de prissätter sina tjänster och vilka dem erbjuds till. -- signerat småbarnspappa.

Oj, tack för informationen. Vad tråkigt att det är så när man som du säger kan boka business med infant. Då får vi helt enkelt boka vår infant på pappans redans existerande business-biljett, så att jag har större chans att få upgrade! :)

Jag gissar, och bara gissar, att SAS gör så för andra skäl än att vara omotiverat diskriminerande. Vem vet, kanske finns operativa skäl eller säkerhetsmässiga skäl till varför man med kort förvarning inte kan ta in infant på businessplats (syrgas, bassinet, etc).

Uppgradering är inte en mänsklig rättighet, tyvärr ;)

Toppen