Senaste nytt

"Uppgraderad" till lägre bokningsklass?!

Flög ARN-PEK-PVG r/t i C 2007 för ca 15,000 SEK. CA flight no men operated by SK. SK-priset var ca 30,000 SEK.
När poängen skulle in fick vi inga, men efter ett par mail mellan SAS och mig så fick jag poäng ändå, men enbart extrapoäng. Enligt reglerna skulle jag dock inte haft något för ARN-PEK-ARN.

Har sagt det tusen gånger å säger det gärna lika månger till: Bonusprogram ska ge poäng enligt flygkod på biljetten. För konsumenten är det ju det här som räknas. I det här fallet har kunden gett pengar till SAS för deras codeshare-flyg inrikes i USA. Då är det SAS som ska ge poängen och inte United. Det finns en del bonusprogram som krediterar enligt "marketing carrier" istället för det konsumentovänliga "operating carrier" (SAS Eurobonus hör tyvärr till den senare gruppen).

Tyvärr kan man bara klicka "gilla" 1 gång per inlägg. Men jag håller med dig och detta är en av de käpphästar jag skulle ta upp med ansvarig för Eurobonus och/eller Star Alliance den dag han/hon/den/det råkar hamna bredvid mig på ett plan eller någon annan stans för den delen.

Men som andra säger, detta går att utnyttja vilket jag också gjort genom att boka LH och LX-flyg utförda av SK för att därmed få avsevärt mycket mer poäng och vad gäller LH också bättre service i SK C-klass. Men jag sörjer inte den dagen det hålet kan utnyttjas utan att man får poäng enligt vad man som konsument kan påverka, dvs bokningsklassen på biljetten man köper.

Här ligger oneworld ljusår före tycker jag.

Flög ARN-PEK-PVG r/t i C 2007 för ca 15,000 SEK. CA flight no men operated by SK. SK-priset var ca 30,000 SEK.
När poängen skulle in fick vi inga, men efter ett par mail mellan SAS och mig så fick jag poäng ändå, men enbart extrapoäng. Enligt reglerna skulle jag dock inte haft något för ARN-PEK-ARN.
Så är det väl inte längre? I och för sig är de mycket billigare priserna som CA hade på SAS-flyget borta också... :p
Dock är det fortfarande så att man inte tjänar EB-poäng till Moskva om man bokar ett SAS-flyg med Aeroflot-nummer.

Dock är det fortfarande så att man inte tjänar EB-poäng till Moskva om man bokar ett SAS-flyg med Aeroflot-nummer.

Visst är det märkligt att i just DET fallet så gäller inte operating carrier längre! Allt för att göra det i praktiken omöjligt för kunderna att förstå vad de egentligen får. Suck!

Fast nu skulle jag säga att vi är inne på de riktigt avancerade varianterna. Personligen skulle jag inte våga chansa på en code-share blir en viss bokningsklass. Det är ju ett icke-transparent system för mappning av bokningsklasser, så det kan ju ändras när som helst.

Till saken hör att mappningssystemet inte bara kan ändras närsomhelst - det är även inbyggd "osäkerhet" i det.

Ett flertal avtal SAS har (samt AA och jag antar andra bolag också ) har en "prioritetsstege" vid bokning av codeshares hos en partner. Dvs om du bokar SK-nummer på ARN-ORD-LAX där ORD-LAX utförs av UA och din biljett är i exempelvis W-klass så kommer systemet boka lägsta tillgängliga klass (enligt ett visst system) på UA-sträckan enligt en viss prioordning: först W, sedan L, sedan M osv (obs! påhittade klasser). Finns till slut inte M hos UA kanske systemet säger att SKs W-biljett inte längre går att boka.

Detta för att göra fler platser tillgängliga vilket kan vara bra och också leda till intressanta effekter så som att ett anslutande codeshare-flyg är avsevärt mycket billigare än originalflyget - men transparensen för oss resenärer är obefintlig. Ibland kan man således tjäna på detta men oftast tror jag resenären får en lägre klass än vad man tycker att det borde vara.

Vilket är ytterligare skäl för att man skall få poäng enligt vad som står på biljetten.

Har sett detta på just ovanstående sträcka då vi var två som reste på exakt samma biljettyp men fick olika bokningsklasser på ORD-LAX-ORD då jag bokade några dagar senare än kollegan. Jag fick högre klass på UA-benen. Men jag har även sett det på SK-biljetter utförda av LH-flyg.

Åh, vad förvånad jag blir - NOT! En "affärsresebyrå" som inte kan sitt jobb...

Helt klart skall en bra affärsresebyrå veta detta, men det är inte helt enkelt alltid. I synnerhet som bokningsbekräftelserna från GDS:erna i detta fall kommer spotta ur sig "B - PREMIUM ECONOMY" på bägge sträckorna, dvs ARN-ORD och ORD-SFO på samma sätt som om du bokar SK*LH B-klass ARN-FRA. Du kommer fa*n inte sitta i någon premium economy på Lufthansas plan, men ändå säger bokningsbekräftelsen det och bokningssidan på SAS samma sak om du inte läser det finstilta någonstans som ingen vet var den är någonstans.

Men som sagt, en bra affärsresebyrå skall veta detta.

Toppen