Senaste nytt

Uppgradera till Elite för att behålla nuvarande medlemsmivå

iceland

Medlem
Jag har kvalificeringsperiod maj 2021–april 2022 och läser nu på SAS hemsida följande:
If you are a Gold or Diamond member whose qualifying period expires on 31 March or 30 April 2022, with membership level that expires on June 30 or July 31, 2022 you will receive half of the qualifying flights / Status points required to maintain your current level.

Qualifying flight segment: Gold 23, Diamond 45

Status points: Gold 22,500, Diamond 45,000

Kollar jag appen ser jag följande:
D879759D-F26E-4C0E-BE37-94BE3EBA3726.jpeg

Jag har Premium idag och funderar på att uppgradera till Elite för att få 20 000 statuspoäng och kan således behålla guld ett år till. Tänker jag rätt och hinner jag få poängen under nuvarande kvalifieringsperiod?

Jag har alltså fått de utlovade poängen, har inte rest ihop 28 124 poäng det senaste året.

Följdfråga: Om det är så att jag får statuspoängen för Elite nu i februari i samband med att jag uppgraderar, förfaller de då februari 2023? Blir det brytpunkten för när jag får statuspoängen om jag behåller Elite?

Du borde lätt hinna få poängen ifall du kvalificerar enligt Amex. Och statuspoängen får du nu, och sen när kvalificeringsperioden tar slut i april så nollas statuskontot som normal. Nästa februari/mars så får du en ny pott på 20 000 poäng. Hade det inte varit för ditt behov, så är väl smartast att försöka pricka början av ens intjäningsperiod eller typ en månad/två efter.

Är jag inte det då, kvalificerad? Med statuspoängen hamnar jag på 48 124 poäng och borde således få guld förlängt ett år till?

Spelar det egentligen någon roll när man får statuspoängen? Huruvida man får dem i slutet av sin kvalificeringsperiod eller början kvittar väl?

Är jag inte det då, kvalificerad? Med statuspoängen hamnar jag på 48 124 poäng och borde således få guld förlängt ett år till?

Spelar det egentligen någon roll när man får statuspoängen? Huruvida man får dem i slutet av sin kvalificeringsperiod eller början kvittar väl?
Spelar ingen roll när du får dom när du återkvalar. Men om du går upp i nivå är det fördelaktigt om poängen kommer tidigt så man har nytta av statusen längre.

Spelar ingen roll när du får dom när du återkvalar. Men om du går upp i nivå är det fördelaktigt om poängen kommer tidigt så man har nytta av statusen längre.
Det har du rätt i, det tänkte jag inte på.

Jag tänker att det nog inte borde vara några problem att nedgradera till Premium om ett par månader och sedan uppgradera till Elite igen månaden innan nästa kvalificeringsperiod börjar för att få statuspoängen på "rätt tid" av min kvalificeringsperiod? Ogillas det av Amex kanske? Ingen ny kreditupplysning tas ju, och jag går inte heller via någon inbjudningslänk för att den vägen tjäna poäng som jag inte har rätt till?

Det har du rätt i, det tänkte jag inte på.

Jag tänker att det nog inte borde vara några problem att nedgradera till Premium om ett par månader och sedan uppgradera till Elite igen månaden innan nästa kvalificeringsperiod börjar för att få statuspoängen på "rätt tid" av min kvalificeringsperiod? Ogillas det av Amex kanske? Ingen ny kreditupplysning tas ju, och jag går inte heller via någon inbjudningslänk för att den vägen tjäna poäng som jag inte har rätt till?
Du kan bara få poängen en gång per år så det där funkar inte. Vad amex tycker om att du hoppar mellan korten fram och tillbaka låter jag vara osagt, men det är nog inte till din fördel gissar jag.

Du kan bara få poängen en gång per år så det där funkar inte. Vad amex tycker om att du hoppar mellan korten fram och tillbaka låter jag vara osagt, men det är nog inte till din fördel gissar jag.
Tack!

Men då tänker jag rätt vad gäller bibehållandet av min medlemsnivå? 28 124 poäng idag enligt bilden ovan + 20 000 statuspoäng för Elite gör att jag förblir guld?

Toppen