Senaste nytt

Uppgradera till business på Aegean - vad får man för pengarna?

Enligt mig ja. Tycker inte det är "Business" om man sitter inmosad i en vanlig stol även om maten är lite bättre men det är min åsikt.
Jag flög i deras business i April, Arlanda - Aten - Rhodos. Då var det definitivt inga vanliga hårda SAS stolar…
Inte bara maten som är bättre, dom har champagne som det inte snålas med samt trevlig crew.
 

Sticktown

Medlem
Jag flög i deras business i April, Arlanda - Aten - Rhodos. Då var det definitivt inga vanliga hårda SAS stolar…
Inte bara maten som är bättre, dom har champagne som det inte snålas med samt trevlig crew.
Så du menar att de har ”riktiga” businessstolar även inom Europa? På det långa benet då antar jag?
 

mha321

Medlem
Så du menar att de har ”riktiga” businessstolar även inom Europa? På det långa benet då antar jag?
Enligt deras egna hemsida har de inte det, utan bara lite extra legroom och blockat middle. Stämmer även med min egen erfarenhet. Men de kan ju tex tillfälligt ha inhyrt plan från någon annan för att täcka upp under högtrafik tex. Men det är nog inget man ska räkna med.
 

imartin

Medlem
Vill bara bidra med en liten varning här ifall någon som läser tråden får för sig att köpa en business-biljett på Aegean (dvs inte att uppgradera utan att köpa - från vissa flygplatser säljs de till ganska ok pris och med jämförelsevis liten skillnad till eco) utan att vara helt säker på om resan kommer bli av.

Har varit med om en väldigt frustrerande upplevelse angående en Aegean Business class biljett som jag köpte och sedan behövde avboka. Första problemet var att man behöver ringa om man vill avboka. Det går inte att göra online. Sedan fick jag höra att avbokning kostar 20 Euro per biljett (dvs 40 Euro i mitt fall då jag hade bokat för 2 pers). Det står enbart i det finstilta och beskrivs som en "transaktionsavgift" som gäller alla typer av ändringar. Men den som bara tittar på jämförelsetabellen för de olika biljetttyper får intrycket av att det gratis att avboka (det står helt enkelt "refundable", medan på Eco flex står det "50 Euro fee" för avbokning). Bokar man då och då med t.ex. SAS eller Lufthansa har man lärt sig att biljetter som beskrivs som "avbokningsbara" faktiskt betyder att man får hela beloppet tillbaka. Men inte hos Aegean. Känns värre än Ryanair att man måste läsa det finstilta för att få den korrekta prisinformationen för en ticket som marknadsförs som "avbokningsbar".

Sedan så kommuniceras det från Aegean att det tar ungefär 7 dagar till pengarna sätts in på betalkortet igen. Så står det i bekräftelse-mejlet man får när man har avbokat. 2 veckor senare, när pengarna inte hade kommit, ringde jag och fick höra att det just nu tar 2-3 månader, för att de har så mycket att göra.
Så Aegean tar sig inte bara friheten att tar 40 Euro från mig för en tjänst de aldrig behövde leverera, utan också att behålla dessa pengar i 2-3 månader - för en biljetttyp där avbokningar är en vanlig del av produkten och borde hanteras helt automatiskt.

För mig har Aegean tappat extremt i anseendet efter den här upplevelsen.
 

MTheC

Medlem
En sak att vara medveten om är också att man oftast uppgraderas till i-klass. Den ger inga EuroBonus poäng alls så bättre att använda annat program då.
 

E.K

Medlem
En sak att vara medveten om är också att man oftast uppgraderas till i-klass. Den ger inga EuroBonus poäng alls så bättre att använda annat program då.
Man får ju dom poängen man köpt biljetten för, i ursprungs klassen alltså!!
Det blir alltid I-Klass om man uppgraderar för "kuponger" borde vara samma för pengar. Alltid själv använt kuponger.
 
Toppen