Senaste nytt

Uppgradera Thai med EuroBonus-poäng

Charlie D

Medlem
Försöker uppgradera ett flyg i januari med Thai från BKK till MEL (enkel väg) med EuroBonus-poäng. Dottern och jag har köpt biljetter av Thai i B-klass men önskar flyga business. När jag försöker uppgradera på SAS hemsida får jag alltid felmeddelandet ”Uppgradering kan för tillfället inte genomföras. Försök senare. (-500)” Jag har försökt i en månad nu med samma dystra resultat. Någon som har tips på hur jag löser detta?
 

BCflyer

Medlem
Det måste finnas I-klass ledigt på planet ni ska uppgradera till. För tillfället släpper Thai bara I klass till SAS 90 dagar innan avgång så det kanske också påverkar.
 

Charlie D

Medlem
Det måste finnas I-klass ledigt på planet ni ska uppgradera till. För tillfället släpper Thai bara I klass till SAS 90 dagar innan avgång så det kanske också påverkar.

Vad innebär I-klass? Är det bonusplstser? Innebär det att man bara kan uppgradera Thai-flyget om det finns tillgängliga bonusplstser?
 

Charlie D

Medlem
Ja, jag också. Har bokat CPH-BKK och MEL-BKK-CPH i I-klass i början av augusti för resa i januari-23. Saknar således bara sträckan BKK-MEL som jag köpte i B-klass (pengar) med hopp om att kunna uppgradera alt. avboka om det dyker upp bonusplatser. Försöker bara förstå logiken här. Någon som har tips?
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Vad innebär I-klass? Är det bonusplstser? Innebär det att man bara kan uppgradera Thai-flyget om det finns tillgängliga bonusplstser?
Yup. Därav är det helt värdelöst att spendera motsvarande en rabatterad business-biljett för en fullprisbiljett i ekonomiklass.
Försöker bara förstå logiken här. Någon som har tips?
Logiken bakom det är att folk som får dyra biljetter betalda av sin arbetsgivare ska kunna uppgradera med egna poäng tjänade i tjänsten. I övrigt ett helt värdelöst system. Om du har möjlighet att avboka din biljett mot full återbetalning så skulle jag nog föreslå det och istället lägga pengarna på en business-biljett på ett annat flygbolag.

Uppgraderingar överlag är ett oskick som endast leder till besvikelse. Något man bör hålla sig borta från. De enda uppgraderingar som är värda något är de som du får gratis av flygbolaget. Antingen i form av uppgraderingsvouchers som kan bekräftas i förväg eller operationella uppgraderingar vid överbokade flyg.
 

Ge We

Medlem
Vill bara peka på att den köpta biljetten måste vara i lägst Q-class för att den över huvud taget ska kunna gå att uppgradera. THAI har ju gått igenom en rekonstruktionsprocess liknande den som SAS nu genomgår. Det verkar gå åt rätt håll men processen har varit och är mycket tuff. Det innebär en ordentlig höjning av biljettpriserna. Dessutom färre bonusplatser på flyget.

En uppgradering som blir beviljad gör mej aldrig besviken. Tvärtom. En nekad uppgradering kan påverka mej negativt men man får söka alternativa lösningar.
 

Charlie D

Medlem
Yup. Därav är det helt värdelöst att spendera motsvarande en rabatterad business-biljett för en fullprisbiljett i ekonomiklass.

Logiken bakom det är att folk som får dyra biljetter betalda av sin arbetsgivare ska kunna uppgradera med egna poäng tjänade i tjänsten. I övrigt ett helt värdelöst system. Om du har möjlighet att avboka din biljett mot full återbetalning så skulle jag nog föreslå det och istället lägga pengarna på en business-biljett på ett annat flygbolag.

Uppgraderingar överlag är ett oskick som endast leder till besvikelse. Något man bör hålla sig borta från. De enda uppgraderingar som är värda något är de som du får gratis av flygbolaget. Antingen i form av uppgraderingsvouchers som kan bekräftas i förväg eller operationella uppgraderingar vid överbokade flyg.

Jag förstår. Business landar på 110,000 THB medans Ekonomi (b-klass) hamnar på 60,000 THB. Det är viss skillnad.
 
Toppen