Senaste nytt

Uppgradera med Eurobonuspoäng hos annat flygbolag inom Star Alliance

Hej Dr. Miles. Uppgradering från W till Z från Arlanda till Peking.
Det är riktigt att Air China W klass är uppgraderingsbar enligt Star Alliance Upgrade schema hos SAS EuroBonus.
Star Alliance upgrade - SAS

Air Chinas W klass var dock för Premium Economy förut (och även idag) men fr o m 2016-MAR-27 (gäller för försäljning fr o m 2015-MAY-01) W klass blir Economy class.
G klass och E klass blir Premium Economy.

Screenshot20151014_01.png

Därför misstänker jag att Air China inte uppgraderar W klass under denna övergångsperiod.

Thirdly, the premium economy class W shall be separated into two new fare classes G & E.
Källa: 国航舱位调整的四大变化和执行时间表-飞客知道-国内航空公司-国航 - 飞客茶馆旅行网
http://www.etg.travel/file/download/24175

Last edited:
Hej. Som sagt tror jag att det är mot Air China det inte funkar. Historiskt vet till 100% att det funnits platser som varit tillgängliga för SAUA men det har inte fungerat i alla fall.

Hej. Man bekräftade från SAS att klassen var giltig. Air China svarade samma sak.

Om @Dr. Miles teori stämmer, så är det nog så enkelt som att SAS inte fått informationen från Air China än...

Tyvärr är det inte alltid man kan lita på att kundtjänst vet vad de pratar om. I bästa fall läser de innantill och i värsta fall hittar de på ett svar.

Platserna var släppta av Air China men systemkopplingen SAS-SAUA-Air China fungerade uppenbarligen inte. Ingen ville ta ansvar.

Tack alla engagerade.
Hittade liknande fråga i ett annat forum från 2012. Någon ville uppgradera hos Air China med Eurobonuspoäng men fick bara error. Problemet Eurobonuspoäng hos Air China är alltså gammalt och är fortfarande inte löst. Jag tycker att SAS kunde kontakta Air China direkt i mitt fall så de tillsammans kunde lösa det aktuella fallet. Långsiktigt är det en SAUA-fråga. Over and out for now.

Jag har heller aldrig lyckats, trots giltig klass och på flertalet bolag inom *A. Verkar väldigt sällan finnas platser till förfogande för just detta. Web-formuläret, eller vad man nu ska kalla det, hos SAS är också riktigt krångligt.

@BN1 Jag har aldrig försökt uppgradera CA med poäng, men däremot blivit uppgraderad till Business bägge gångerna jag haft W-klassbiljett på Arlanda-Peking. Var Eurobonus gold när det inträffade.

Toppen