Senaste nytt

Uppgradera klass - Straffavgift?

Det vore en sympatisk inställning (och ganska svensk?), men den är tyvärr inte "modern" i den meningen att det är så stora företag jobbar numera. Istället är mitt intryck att det är alltmer av skriva regler, dokumentation och uppföljning som gäller överallt.

Kom också ihåg att SAS i likhet med nästan alla stora bolag i hög grad använder underleverantörer: wetleasebolag, kundtjänst, markpersonal på outstation, så många av de du möter är inte SAS egen personal. Outsourcing snarare än egen regi har som bekant sedan länge varit tidens melodi i nästan alla branscher.
Vad är ett stort företag? SAS är inte direkt ett stort företag inom flygbranschen. Den stora frågan är vad vill aktieägarna med SAS. Om tanken är att företaget ska överleva som eget företag måste de göra något annorlunda än de stora företag. Finns många moderna företag, som är inte störst i sin branschen, som satsar på personalen som en del av framgången och differentiering.

Om tanken är att sälja av företaget är det bäst att göra det så fort som möjligt. Det finns fortfarande lite värde kvar i varumärket men det kommer att fortsätta att minska över tiden eftersom det är mest bland äldre kunder som SAS varumärke har ett värde. Och äldre kunder dör med tiden.

Men där har man kanske det största problemen. Aktieägarna vet inte eller kan inte komma överens om vad man ska göra med företaget.

Och en liten tips när det gäller kundtjänst generellt. Om du behöver kontakta ett företags kundtjänst med något lite annorlunda kolla om de verkar vara aktiva på Facebook när det gäller frågor från kunder. Om de är det är det värt ett försök att ta kontakt kundtjänst via Messenger. Företag som förstår sig på sociala medier och kundtjänst har oftast:
1. Bästa medarbetare från kundtjänst som bemanning på FB eftersom det är inte bara en kund som ser kundernas inlägg och företagens svar. Och FB personalen brukar som regel även hantera Messenger.
2. Snabba svarstider, eftersom det är inte bara en kund som se inläggen och svaren.
3. Längre öppettider, inte ovanligt att de svarar både kvällstid och på helgerna när telefon eller epost personal har gått hem.
 
Och en liten tips när det gäller kundtjänst generellt. Om du behöver kontakta ett företags kundtjänst med något lite annorlunda kolla om de verkar vara aktiva på Facebook när det gäller frågor från kunder. Om de är det är det värt ett försök att ta kontakt kundtjänst via Messenger. Företag som förstår sig på sociala medier och kundtjänst har oftast:
1. Bästa medarbetare från kundtjänst som bemanning på FB eftersom det är inte bara en kund som ser kundernas inlägg och företagens svar. Och FB personalen brukar som regel även hantera Messenger.
2. Snabba svarstider, eftersom det är inte bara en kund som se inläggen och svaren.
3. Längre öppettider, inte ovanligt att de svarar både kvällstid och på helgerna när telefon eller epost personal har gått hem.

SAS har stängt av möjligheten för kunder att göra inlägg på deras facebooksida. De stänger chatten på Messenger så fort det blir mycket att göra vid tex trafikstörningar (inte för att de någonsin varit hjälpsamma där ändå). Det är även lite väl positivt i kommentarsfälten på Facebook så jag misstänker de raderar alla negativa kommentarer.

Vidare har de inte heller varit aktiva på Twitter sen 2020, och de finns inte på någon app som Whatsapp.

Så SAS är väl snarare avskräckande exempel.

Till skillnad från exempelvis AF som förvisso inte heller tillåter inlägg på sin Facebooksida, men är anträffbara överallt, på Messenger eller Whatsapp och faktiskt kan fixa grejer där. Eller Delta som finns tillgängliga direkt i mobilen via iMessage. Smidigt som sjutton.
 
SAS har stängt av möjligheten för kunder att göra inlägg på deras facebooksida. De stänger chatten på Messenger så fort det blir mycket att göra vid tex trafikstörningar (inte för att de någonsin varit hjälpsamma där ändå). Det är även lite väl positivt i kommentarsfälten på Facebook så jag misstänker de raderar alla negativa kommentarer.

Vidare har de inte heller varit aktiva på Twitter sen 2020, och de finns inte på någon app som Whatsapp.

Så SAS är väl snarare avskräckande exempel.
Yepp. Så gör företag som inte prioriterar kundtjänst. SAS verkar inte fattar att deras kunder som är under 25 hellre genomgår waterboarding än ett riktig telefonsamtal (särskilt med lång väntetid).
 
Yepp. Så gör företag som inte prioriterar kundtjänst. SAS verkar inte fattar att deras kunder som är under 25 hellre genomgår waterboarding än ett riktig telefonsamtal (särskilt med lång väntetid).

Nej, men det är ju ganska mycket som SAS inte visat sig förstå de senaste åren.
 
Finns en väldigt bra anledning till att det är en avgift att göra en ändring.

Annars skulle ju alla biljetter indirekt bara 100% flexibla då du helt gratis skulle kunna göra om din billiga biljett till full flex Business påbörja alla flighter utan mer kostnad än prisskillnaden. Efter det skulle du då helt gratis kunna avboka biljetten.
 
Efter det skulle du då helt gratis kunna avboka biljetten.
Oavsett "straffavgift" eller inte kommer med 110% säkerhet det ursprungliga priset som hänför sig till den oflexibla biljetten förbli ej återbetalningsbart. Uppgraderar du en oflexibel biljett köpt för 10000kr till en flexibel och betalar 5000kr i mellanskillnad och 2500kr i avgift kommer du enbart få 5000kr tillbaka vid en avbokning. Plus eventuellt andra skatter och avgifter.

Brukar finnas en paragraf i likhet med följande:

1690562543535.png
 
Oavsett "straffavgift" eller inte kommer med 110% säkerhet det ursprungliga priset som hänför sig till den oflexibla biljetten förbli ej återbetalningsbart. Uppgraderar du en oflexibel biljett köpt för 10000kr till en flexibel och betalar 5000kr i mellanskillnad och 2500kr i avgift kommer du enbart få 5000kr tillbaka vid en avbokning. Plus eventuellt andra skatter och avgifter.

Brukar finnas en paragraf i likhet med följande:

Visa bifogad bild 144372
Jo, men vill man frångå en biljettregel kan man ju frångå en annan också. Om man inte ska följa reglerna så är det ju fritt fram ändå...
 
Toppen