Vad är ett stort företag? SAS är inte direkt ett stort företag inom flygbranschen. Den stora frågan är vad vill aktieägarna med SAS. Om tanken är att företaget ska överleva som eget företag måste de göra något annorlunda än de stora företag. Finns många moderna företag, som är inte störst i sin branschen, som satsar på personalen som en del av framgången och differentiering.Det vore en sympatisk inställning (och ganska svensk?), men den är tyvärr inte "modern" i den meningen att det är så stora företag jobbar numera. Istället är mitt intryck att det är alltmer av skriva regler, dokumentation och uppföljning som gäller överallt.
Kom också ihåg att SAS i likhet med nästan alla stora bolag i hög grad använder underleverantörer: wetleasebolag, kundtjänst, markpersonal på outstation, så många av de du möter är inte SAS egen personal. Outsourcing snarare än egen regi har som bekant sedan länge varit tidens melodi i nästan alla branscher.
Om tanken är att sälja av företaget är det bäst att göra det så fort som möjligt. Det finns fortfarande lite värde kvar i varumärket men det kommer att fortsätta att minska över tiden eftersom det är mest bland äldre kunder som SAS varumärke har ett värde. Och äldre kunder dör med tiden.
Men där har man kanske det största problemen. Aktieägarna vet inte eller kan inte komma överens om vad man ska göra med företaget.
Och en liten tips när det gäller kundtjänst generellt. Om du behöver kontakta ett företags kundtjänst med något lite annorlunda kolla om de verkar vara aktiva på Facebook när det gäller frågor från kunder. Om de är det är det värt ett försök att ta kontakt kundtjänst via Messenger. Företag som förstår sig på sociala medier och kundtjänst har oftast:
1. Bästa medarbetare från kundtjänst som bemanning på FB eftersom det är inte bara en kund som ser kundernas inlägg och företagens svar. Och FB personalen brukar som regel även hantera Messenger.
2. Snabba svarstider, eftersom det är inte bara en kund som se inläggen och svaren.
3. Längre öppettider, inte ovanligt att de svarar både kvällstid och på helgerna när telefon eller epost personal har gått hem.