Senaste nytt

Uppgradera klass - Straffavgift?

Hej,

Jag har en resa till staterna i september där ditresan är i klass A och hemresan i J. Biljetterna är köpta med pengar i maj detta året.
Jag ångrade mig och vill flyga J på utresan och ringde till SAS kundtjänst, för att betala mellanskillnaden. Då får jag höra att jag behöver betala en straffavgift på ca 2500kr.

Ursäkta, skall jag betala straffavgift för att betala pengar för att uppgradera mig? Det dummaste jag har hört. De flesta andra normala företag försöker ju "Up-sella" sina tjänster när man har bokat en lägre klass (menar ej nödvändigtvis flygbolag).

Jag förstår principen att det i deras system, blir det som vilken annan ombokning som helst, men detta var ju inte kundvänligt övht. Vill de inte ha pengar för att resa i en dyrare klass? Nu får de inget istället.

Du låter besviken över reglerna för ombokning. De är tyvärr skriven som du tolkar dem och SAS gör enligt regelboken.

Om det är inom 24 timmar från köp kan du avboka gratis och boka rätt på nytt. Alternativt kan du lägga bud på uppgradering.

Du låter besviken över reglerna för ombokning. De är tyvärr skriven som du tolkar dem och SAS gör enligt regelboken.

Om det är inom 24 timmar från köp kan du avboka gratis och boka rätt på nytt. Alternativt kan du lägga bud på uppgradering.
Jag vill ju dock inte boka om biljetten, jag vill uppgradera den.
Sen kanske det är en teknikalitet att det blir en ombokning, men det är det dummaste jag har hört, vill de inte tjäna pengar?

Sen kanske det är en teknikalitet att det blir en ombokning, men det är det dummaste jag har hört, vill de inte tjäna pengar?
Biljettreglerna säger tydligt:
Kod:
Category 31: Voluntary changes
...
FARES MAY BE UPGRADED TO ANY HIGHER SK FARE IN
          CASE OF UPGRADING TO A HIGHER FARE CHARGE EUR
          240.00 PER TRANSACTION AND CHARGE THE DIFFERENCE
          BETWEEN THE FARE PAID AND THE HIGHER UPGRADED
          SECTOR

Engelska ordet changes är också mer tydligt, det kanske vore bättre att prata om ändringsavgift på svenska. Avgift tas ut för förändringar (på Smart biljetter), inte bara ombokning.

Kan det vara så att uppgradering till J skulle ha gett mer flexibilitet att avboka hela resan? Då förstår jag att det bli en "avgift" för att betala för uppgraderingen.
Annars håller med dig 100%. Reglarna är kanske så, men det betyder inte att hela konceptet är kortkat. Riktigt välskötta företag skulle ge kundtjänsten flexibilitet att fatta beslut som är mot "reglerna", och sedan skriver en notering varför (företaget tjäner mer pengar). Och en bra chef skulle ge den anställda lite beröm för att ha tagit beslutet. Eller punktmarkerat om det var ett dumt beslut.

Biljettreglerna säger tydligt:
Kod:
Category 31: Voluntary changes
...
FARES MAY BE UPGRADED TO ANY HIGHER SK FARE IN
          CASE OF UPGRADING TO A HIGHER FARE CHARGE EUR
          240.00 PER TRANSACTION AND CHARGE THE DIFFERENCE
          BETWEEN THE FARE PAID AND THE HIGHER UPGRADED
          SECTOR

Engelska ordet changes är också mer tydligt, det kanske vore bättre att prata om ändringsavgift på svenska. Avgift tas ut för förändringar (på Smart biljetter), inte bara ombokning.
För att det inte skall ske några missförstånd. Jag säger inte att SAS har gjort fel enligt deras villkor. Jag försöker bara förstå hur man 2023 kan fatta så himla dåliga affärsbeslut, istället för att tjäna mer pengar.
Kan det vara så att uppgradering till J skulle ha gett mer flexibilitet att avboka hela resan? Då förstår jag att det bli en "avgift" för att betala för uppgraderingen.
Annars håller med dig 100%. Reglarna är kanske så, men det betyder inte att hela konceptet är kortkat. Riktigt välskötta företag skulle ge kundtjänsten flexibilitet att fatta beslut som är mot "reglerna", och sedan skriver en notering varför (företaget tjäner mer pengar). Och en bra chef skulle ge den anställda lite beröm för att ha tagit beslutet. Eller punktmarkerat om det var ett dumt beslut.
Nej, min J-biljett har ej de möjligheterna, så det hade inte gått att "lura" systemet så.
Men i övrigt så sammanfattar du det ganska så bra.

Jag är mest förvånad, inget annat.

Har du alltså en bokning i SAS Plus (som råkar vara i bokningsklass A) och vill betala mer för att resa i SAS Business (som bl.a. omfattar bokningsklass J på long haul, även om J är Plus på kortare sträckor)? Då har du två alternativ jag kommer på: betala för ombokning nu eller lägga bud på uppgradering för att få besked strax före resan. Det är det senaste som är SAS huvudsakliga variant av "upsell".

Ombokning betyder tyvärr det det betyder, inte det du vill att det ska betyda. Det de tar ut är en ombokningsavgift, inte en "straffavgift". Du har köpt en biljett i en icke flexibel/mindre flexibel bokningsklass, som var billigare än att köpa en biljett i en flexibel bokningsklass. Det är därför du ser flera olika varianter av SAS Go, SAS Plus och SAS Business när du bokar. Det är inte något som enbart SAS tillämpar eller något som införts 2023. Tråkigt att det kom som en överraskning för dig.

Har du alltså en bokning i SAS Plus (som råkar vara i bokningsklass A) och vill betala mer för att resa i SAS Business (som bl.a. omfattar bokningsklass J long haui)? Då har du två alternativ jag kommer på: betala för ombokning nu eller lägga bud på uppgradering för att få besked strax före resan.

Ombokning betyder tyvärr det det betyder, inte det du vill att det ska betyda. Det de tar ut är en ombokningsavgift, inte en "straffavgift". Du har köpt en biljett i en icke flexibel/mindre flexibel bokningsklass, som var billigare än att köpa en biljett i en flexibel bokningsklass. Det är därför du ser flera olika varianter av SAS Go, SAS Plus och SAS Business när du bokar. Det är inte något som enbart SAS tillämpar eller något som införts 2023.
Menar du att Business (ej flex) är en mer flexibel bokningsklass än comfort (ej flex)?
Jag förstår fortfarande inte det affärsmässiga beslutet att inte låta folk betala mellanskillnaden mellan två olika klasser (som är lika oflexibla). Jag hade köpt en avgift på 100-300 kr. Men 2500kr?

Åter igen, jag argumenterar inte för att det inte är så. Anser bara det är väldigt förlegat sätt att arbeta på.

Vid hyra av fysisk produkt har jag aldrig varit med om att ”jag har bokat denna billiga produkt men undrade om det vore möjligt att betala mellanskillnaden till den dyrare som jag ser att ni har inne” har mötts av annat än ett jakande svar, så jag förstår absolut att man tycker något sådant känns naturligt.

Jag tror folk som tycker det är självklart att det inte går är vana vid flygets lite stelbenta regler snarare än att de finner det affärsmässigt rimligt.

Vid hyra av fysisk produkt har jag aldrig varit med om att ”jag har bokat denna billiga produkt men undrade om det vore möjligt att betala mellanskillnaden till den dyrare som jag ser att ni har inne” har mötts av annat än ett jakande svar, så jag förstår absolut att man tycker något sådant känns naturligt.

Jag tror folk som tycker det är självklart att det inte går är vana vid flygets lite stelbenta regler snarare än att de finner det affärsmässigt rimligt.
Flyget, och då främst legacy bolag, lever kvar med arv från en tid då världen fungerade annorlunda. Datasystem, avtal, regler, mfl är byggt i en tid då man bokade hos ett resebyrå och betalade mycket mer för biljetten i relativa pengar.

Innovation har pågått och skapat Easyjet, Ryanair mfl. Dessa nya bolag erbjuder dock sällan premium produkter och har andra uppgrade system om de har det. Amerikanska marknaden har ju påverkats annorlunda än europeiska, JetBlue Southwest och andra första generation LCC har fått legacy marknaden att ändra sig på ett annat sätt där. United erbjuder till exempel garanterade uppgraderingar till Domestic First efter bokning på ett annat sätt.

Jag hoppas att JetBlues Europa satsning lämnar sina spår på atlant trafiken på ett positivt sätt.

Toppen