Nej alltså du köper biljetten enligt resepolicy och reseräkningen går till företaget från resebyrån. Därefter ringer du resebyrån och betalar ändringen till högre klass med eget kreditkort. Så kvitto för första transaktionen går till jobbet, kvittot för andra transaktionen går till dig.Har svårt att se hur det skulle funka rent praktiskt då det är olika klasser. Då måste resebyrån bryta upp kostnaden och redovisa bara del mot ditt företag, det kommer också stå Business class på räkningen som kan ställa till det med många resepolicy.
Jag tror det är en stor sannolikhet att det där inte fungerar, om han jobbar i ett stort företag eller annan organisation. Resebyrån utför avtalade tjänster åt företaget, och håller normalt koll på att bokningar följer resepolicy. Att göra ombokningar för att kringgå resepolicy där kostnaden ska debiteras någon annan ingår sannolikt inte i den avtalade tjänsten, och kan ställa till ytterligare problem vid avbokning.Nej alltså du köper biljetten enligt resepolicy och reseräkningen går till företaget från resebyrån. Därefter ringer du resebyrån och betalar ändringen till högre klass med eget kreditkort. Så kvitto för första transaktionen går till jobbet, kvittot för andra transaktionen går till dig.
Såklart blir det krångligt om du avbokar, hur återföra pengar till rätt konto, osv.
Vilket också kan vara trevligt.Men kan du inte bara ta en hyrbil från/till Atlanta,
Många bra idéer! Jag tror SAS-bokning blir enklast, och därefter buda på upgrade. Vägrar sitta 22h i eco varken privat eller jobb. Är dessutom där i 2 dygn totalt (tors-sön).
Jag har brukat köpa SAS Plus, ange kostnaden för economy som utlägg med bifogad skärmdump för pris, samt sedan köpt uppgradering för poäng/pengar till business.Är en möjlighet att betala mellanskillnaden till affärsklass själv? Dvs. köp flyg enligt resepolicy och ring sedan resebyrån och betala ändringsavgift plus mellanskillnad (om rimlig). Detta brukade jag göra tidigare utan problem (speciellt var det ofta möjligt att uppgradera till SAS Plus för betydligt mindre än vad auktionerna kostade) men sedan vi bytt resebyrå är det tyvärr omöjligt.
Ser inte hur det funkar praktiskt. Det är två olika biljetter i olika fare classes.Nej alltså du köper biljetten enligt resepolicy och reseräkningen går till företaget från resebyrån. Därefter ringer du resebyrån och betalar ändringen till högre klass med eget kreditkort. Så kvitto för första transaktionen går till jobbet, kvittot för andra transaktionen går till dig.
Såklart blir det krångligt om du avbokar, hur återföra pengar till rätt konto, osv.
Det beror nog på vad man har för resebyrå och hur återrapportering sker. På mitt förra jobb kunde man absolut inte göra så då alla biljettkostnader drogs från ett kreditkort som man inte kunde avvika ifrån. Om man får boka själv kan man ju boka och ändra utan att det senaste kvittot behöver redovisas.Ser inte hur det funkar praktiskt. Det är två olika biljetter i olika fare classes.