Senaste nytt

Uppgradera jobbresa

Många bra idéer! Jag tror SAS-bokning blir enklast, och därefter buda på upgrade. Vägrar sitta 22h i eco varken privat eller jobb. Är dessutom där i 2 dygn totalt (tors-sön).
 
Anden mulighed; i praksis koeber du en business billet, og modregner en economy billet paa din faktura til arbejdsgiver
 
Har svårt att se hur det skulle funka rent praktiskt då det är olika klasser. Då måste resebyrån bryta upp kostnaden och redovisa bara del mot ditt företag, det kommer också stå Business class på räkningen som kan ställa till det med många resepolicy.
Nej alltså du köper biljetten enligt resepolicy och reseräkningen går till företaget från resebyrån. Därefter ringer du resebyrån och betalar ändringen till högre klass med eget kreditkort. Så kvitto för första transaktionen går till jobbet, kvittot för andra transaktionen går till dig.

Såklart blir det krångligt om du avbokar, hur återföra pengar till rätt konto, osv.
 
Nej alltså du köper biljetten enligt resepolicy och reseräkningen går till företaget från resebyrån. Därefter ringer du resebyrån och betalar ändringen till högre klass med eget kreditkort. Så kvitto för första transaktionen går till jobbet, kvittot för andra transaktionen går till dig.

Såklart blir det krångligt om du avbokar, hur återföra pengar till rätt konto, osv.
Jag tror det är en stor sannolikhet att det där inte fungerar, om han jobbar i ett stort företag eller annan organisation. Resebyrån utför avtalade tjänster åt företaget, och håller normalt koll på att bokningar följer resepolicy. Att göra ombokningar för att kringgå resepolicy där kostnaden ska debiteras någon annan ingår sannolikt inte i den avtalade tjänsten, och kan ställa till ytterligare problem vid avbokning.
 
Jag hade valt SAS till Atlanta och budat på uppgradering och om den inte hade gått igenom hade jag frågat vid incheckning, transfer desk och gate om uppgradering. Men kan du inte bara ta en hyrbil från/till Atlanta, och kanske övernattning i Atlanta? Det är bara 5 timmars körning, vilket i USA motsvarar att man kör runt hörnet i Sverige.
 
Många bra idéer! Jag tror SAS-bokning blir enklast, och därefter buda på upgrade. Vägrar sitta 22h i eco varken privat eller jobb. Är dessutom där i 2 dygn totalt (tors-sön).

Varav du blåser 2 dygn jetlaggad.
Jag hade föreslår att någon annan kan ta den smällen.

Edit: Tycker att det är fel, men…..
Kan du lägga ut pengarna själv så bokar du en Eco, avbokar den och bokar en business. Eco-biljetten lägger du på reseräkningen.
Fast samtidigt ska man inte behöva betala för att jobba.
 
Är en möjlighet att betala mellanskillnaden till affärsklass själv? Dvs. köp flyg enligt resepolicy och ring sedan resebyrån och betala ändringsavgift plus mellanskillnad (om rimlig). Detta brukade jag göra tidigare utan problem (speciellt var det ofta möjligt att uppgradera till SAS Plus för betydligt mindre än vad auktionerna kostade) men sedan vi bytt resebyrå är det tyvärr omöjligt.
Jag har brukat köpa SAS Plus, ange kostnaden för economy som utlägg med bifogad skärmdump för pris, samt sedan köpt uppgradering för poäng/pengar till business.
 
Nej alltså du köper biljetten enligt resepolicy och reseräkningen går till företaget från resebyrån. Därefter ringer du resebyrån och betalar ändringen till högre klass med eget kreditkort. Så kvitto för första transaktionen går till jobbet, kvittot för andra transaktionen går till dig.

Såklart blir det krångligt om du avbokar, hur återföra pengar till rätt konto, osv.
Ser inte hur det funkar praktiskt. Det är två olika biljetter i olika fare classes.
 
Ser inte hur det funkar praktiskt. Det är två olika biljetter i olika fare classes.
Det beror nog på vad man har för resebyrå och hur återrapportering sker. På mitt förra jobb kunde man absolut inte göra så då alla biljettkostnader drogs från ett kreditkort som man inte kunde avvika ifrån. Om man får boka själv kan man ju boka och ändra utan att det senaste kvittot behöver redovisas.

Däremot erbjuder exempelvis Lufthansa att man betalar för uppgraderingen separat från själva bokningen. Alltså i princip på samma sätt som när man budar på SAS med skillnaden att uppgraderingen bekräftas direkt (Lufthansa erbjuder även budgivning via plusgrader som SAS).
Jag tror att även KLM erbjuder denna möjlighet då jag fick upp något om att uppgradera senast jag flög AMS-CPH, det var dock inte aktuellt att betala 900kr för att sitta längre fram på en sån kort flygning.
 
Toppen