Senaste nytt

Upp till 100% bonus vid poängköp hos Finnair vid köp 4-18 september

taxvalp

Medlem
Finnair säljer poäng igen med fin rabatt om man köper mer än 100 00 poäng. 200 000 poäng kostar 1287,50€ under kampanjen.

Tveksam timing med tanke på alla omdaningar som väntar av Finnair Plus - men när de går att konvertera till Avios kanske värdet är bättre. Några tankar?

 

lillemannen

Medlem
Finnair säljer poäng igen med fin rabatt om man köper mer än 100 00 poäng. 200 000 poäng kostar 1287,50€ under kampanjen.

Tveksam timing med tanke på alla omdaningar som väntar av Finnair Plus - men när de går att konvertera till Avios kanske värdet är bättre. Några tankar?

Har gjort av med mina poäng på nya bonusresor och uppgraderingar som jag har på Finnair kontot . Hinner inte göra av med resten som är kvar på kontot innan bytet till avios. Man har ju även infört bränsletillägg på bonusresor sedan i somras. Så för min del blir det nej. Jag får flyga ihop poängen.
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
Finnair säljer poäng igen med fin rabatt om man köper mer än 100 00 poäng. 200 000 poäng kostar 1287,50€ under kampanjen.

Tveksam timing med tanke på alla omdaningar som väntar av Finnair Plus - men när de går att konvertera till Avios kanske värdet är bättre. Några tankar?

200 000 poäng för € 1287,50 blir 0,644 eurocent per poäng. Om poängen växlas 3:2 mot Avios nästa år blir det 0,966 eurocent per Avios. Det ser för mig ut som ett klart bra pris. Standardvärderingen för Avios på de brittiska poängsajterna brukar vara 1-1,1 pence, vilket är 1,2-1,3 eurocent. När BA i slutet av 2022 införde en "Aviosprenumeration" där man kom ner till 0,9 pence per Avios om man tecknade sig för "maxpaketet" ansågs det vara ett riktigt bra pris. Sedan dess har IAG höjt Aviospriserna, så man kommer nog inte ner lägre än ca 1,0 pence.

Sedan får man ju komma ihåg att det ännu inte går att föra över till BA (eller vidare till QR eller vart man nu vill ha sina Avios) och Finnair "avlivar" poäng redan efter 18 månaders inaktivitet (till skillnad mot 36 månader för BA och IB), så man tar ju en viss risk om man köper Finnair-poäng i år med tanken att man ska föra över dem till BAEC som Avios någon gång nästa år. Tänk om förändringen av Finnair Plus blir försenad p.g.a. att någondera parten drar sig ur överenskommelsen eller IT-strul fördröjer möjligheten till överföring?
 

lillemannen

Medlem
Man kan ju även köpa på sig poängen om man vill växla till sig status. Det blir ju helt klart billigare än att flyga ihop status får oss som flyger mest privat.
 

intuition

Medlem
Växla till status har begränsningar - man får bara växla hälften av vad som behövs och måste flyga resten.

Håller med Tomas 100%. Kan vara bra värde om man behöver Avios på sitt BAEC eller QRPC konto, men även om FInnar har sagt att det de växlar poäng till Avios som 3:2 och att man kommer att kunna länka till BAEC "i början av nästa år" är det alldeles för osäkert tycker jag. Kanske de lägger på växlingsavgift? Kanske de säger att man max får växla x Finnair Avios till BA avios inledningsvis?

Finnar verkar använda BAs spelbok och släpper informationen i småbitar över längre tid. Antingen har de ännu inte allt på plats och då är där osäkerhet inbyggt i det. Eller så har de blandade goda och dåliga nyheter som de tänker portionera ut över tid i höst, och då kommer det att komma dåliga nyheter som vi inte känner till nu.
 

lillemannen

Medlem
Växla till status har begränsningar - man får bara växla hälften av vad som behövs och måste flyga resten.

Håller med Tomas 100%. Kan vara bra värde om man behöver Avios på sitt BAEC eller QRPC konto, men även om FInnar har sagt att det de växlar poäng till Avios som 3:2 och att man kommer att kunna länka till BAEC "i början av nästa år" är det alldeles för osäkert tycker jag. Kanske de lägger på växlingsavgift? Kanske de säger att man max får växla x Finnair Avios till BA avios inledningsvis?

Finnar verkar använda BAs spelbok och släpper informationen i småbitar över längre tid. Antingen har de ännu inte allt på plats och då är där osäkerhet inbyggt i det. Eller så har de blandade goda och dåliga nyheter som de tänker portionera ut över tid i höst, och då kommer det att komma dåliga nyheter som vi inte känner till nu.
Avios växlingen är för osäkert ännu, kan bli en hit eller miss. Vi vet inte vad som väntar. Fanns en anledning att jag gick ifrån AA när man gjorde om programmet. Eftersom jag uteslutande flyger privat, kan det vara intressant att växla mot status. Jag är ändå tacksam för man meddelar i så god tid förändringarna.
 

KyotoCarl

Medlem
Så, 100,000 poäng (plus 100,000 i bonus) kostar 15,000kr. En resa i business class till t.ex Tokyo kostar 95,000 poäng. Betyder det att jag effektivt köper två Business Class-resor till Tokyo för 15,000 kronor?
 

intuition

Medlem
Du behöver också räkna in
a) Finnairs nya award-avgifter. Addera ≈300€ till ditt pris
b) finns det award-platser i business på (eller i närheten) av datum du vill resa?
c) Priserna på deras sida anges för enkel resa


Men, ja 200k award-poäng räcker fint för en retur i business till Tokyo!
 
Med erbjudandet rabatten ca 25 % för economy och 50 % vid köp av plats i business jämfört med om man betalar i Cash på hemsidan. Kan det stämma någotsånär?
 

KyotoCarl

Medlem
Du behöver också räkna in
a) Finnairs nya award-avgifter. Addera ≈300€ till ditt pris
b) finns det award-platser i business på (eller i närheten) av datum du vill resa?
c) Priserna på deras sida anges för enkel resa


Men, ja 200k award-poäng räcker fint för en retur i business till Tokyo!
Tack för svar!
 
Toppen