Senaste nytt

Upgrade - relationen mellan poäng och SEK

Jag är rätt medveten om hur marknadskrafterna fungerar, utbud och efterfrågan, har bara arbetat som Account Manager i 10 år .... Jag stipulerade ett exempel för att påvisa att det inte bara är SAS som tillämpar grundläggande kunskaper i marknadsekonomi @Senator

Så kan det iofs vara, men priserna finns tryckta på skyltar vid service desk. Således bör de vara relativt "statiska" och inte regleras efter vad folk betalat eller vilken avgång det är. Kan ju vara så att danskar är mer köpstarka än svenskar så man väljer att prisa uppgraderingen högre på Kastrup än på Arlanda. Min lösning har varit att boka alla resor i C istället :)

Ni pratar om varandra lite här tror jag. Vissa pratar plusgrade och andra pratar om uppgradering i disk.

Vad jag vet är priserna på flygplatsen fasta, åtminstone på respektive reserelation. Det har alltid kostat samma för mig när jag uppgraderat mig Boston-CPH tex.

På Plusgradesidan varierar det mycket, och har börjat göra det mer på sistone. SAS skruvar väl en del och tar in så mycket pengar de kan. Men genom att sätta ett högt pris i kronor så är folk mer benägna att betala i poäng, och då minskar folks Eurobonushögar. Vilket vi sett en tendens tidigare att SAS jobbar på.

Jag är rätt medveten om hur marknadskrafterna fungerar, utbud och efterfrågan, har bara arbetat som Account Manager i 10 år .... Jag stipulerade ett exempel för att påvisa att det inte bara är SAS som tillämpar grundläggande kunskaper i marknadsekonomi @Senator

Jag tänkte inte på ditt inlägg, men mer på att det troligtvis inte finns någon tydlig kalkyl för hur SAS tillämpar en konvertering för uppgradering av poäng och pengar. På samma sätt som våra medlemmar har en artificiell värdering på Eurobonuspoäng, så har SAS ett officiellt värde per poäng i deras balansräkning. Om jag inte missminner mig från någon årsrapport så skriver SAS ner denna med ca 1,5% per år (alltså snittvärde per poäng på balansräkningen). Men detta officiella värde konverteras inte (tror jag) till något cashvärde för t.ex. en uppgradering.

Min poäng är att det troligtvis inte finns någon logik att koppla värde av poäng och cash för uppgraderingar som kommer gälla för alla situationer.

American är hopplösa då det inte går att boka på den amerikanska sajten med kort utfärdade i Sverige, men jag är lite nyfiken på om du får olika priser på AA.com i USA eller andra länder med olika VPN?

När vi skulle uppgradera i gaten i CPH förra året så berättade killen att de har tre styck fasta priser och att datorn bestämde vilket som gällde för just den flighten.
Tror också det blev typ 8.999 DKK från plus till C eller nåt sånt, så vi tackade nej.

Toppen