Senaste nytt

Upgrade med poäng på SAS - fungerar det på alla biljetter i economy class?

Märk dock väl att ekonomi -> business bara är möjligt på longhaul.

Ja, hur fanken tänker SAS här:

Som EuroBonusmedlem kan du uppgradera till en högre klass på stand-by-basis, på reguljära SAS-flyg. Observera att uppgraderingen inte medför tillgång till lounge, extra bagage eller andra förmåner på marken.

Att upgradera från Ekonomi Extra till Business på Europaresor måste väl då slå rekord i dumt utnyttjande av bonuspoäng! Man får (kanske) en varm måltid i stället för en kall sådan. Om man rimligen värderar 100 poäng till 10 kr så blir det en extremt dyr måltid... Hade man fått loungen + extrabagaget så hade jag sett att man skulle kunna tänka sig en sådan uppgradering däremot.

Däremot: Lika dåligt utnyttjande som gate-uppgraderingen är på Europaresor, lika bra är den på long-haul! 10k poäng från ekonomi till ekonomi extra är ett bra erbjudande.

Last edited:
Att utnyttja poäng till något annat än longhaulresor (oavsett om det är award eller upgrade) ger dålig valuta för poängen.

Tried that, didn't work. YMMV som man säger. Har du tur så tar de med dig på listan. Har du otur slänger de meddelandet utan att läsa det.

Jo, men jag menar; det finns ingen anledning att inte göra båda! Gate-desken måste du gå till oavsett ... och där är det djungels lag som gäller men jag ser ingen anledning till att inte säga till när man gör incheckningen!

Absolut! Klart man ska försöka skicka ett meddelande från ARN, jag vill bara understryka att man inte ska förvänta sig att CPH bryr sig.

Däremot: Lika dåligt utnyttjande som gate-uppgraderingen är på Europaresor, lika bra är den på long-haul! 10k poäng från ekonomi till ekonomi extra är ett bra erbjudande.

Verkligen. Och sålänge billiga eco-biljetter kan bli C för 30k är eco->business också bra tycker jag. Därför är jag alltjämt lite ambivalent inför nya C-stolar hos SAS; finns ju ingen chans i världen att de inte skulle ändra villkoren för poängupgrade om de installerar ny C.

Jag är verkligen inget fan av omvägen via strejkernas huvudstad. Men när jag bodde i Sverige och vid enstaka tillfällen tvingades resa via CPH till EWR istället för direktflyget, så har faktiskt samtliga uppgraderingar som efterfrågats på ARN gått igenom. Som grädde på moset har danskarna inte ens orkat dra några poäng från EB-kontot utan bara printat nytt boardingkort och viftat bort mig! Så även om SAS danskarna orsakar mycket problem och irritation, måste jag säga att för mig personligen har uppgraderingar varit bäst på sträckor via just CPH... :)

Att utnyttja poäng till något annat än longhaulresor (oavsett om det är award eller upgrade) ger dålig valuta för poängen.

Inrikes awardresor tycker jag ger rätt hyfsad valuta för poängen.
T.ex. har jag bokat, familjen 2 vuxna 2 barn GOT-SDL t/r i maj. Jag betalar min biljett för att erhålla poäng samt resten åker på mina poäng.
Total kostnad ca 2000 kr för min biljett + 1000 i skatter för resten av familjen. Total kostnad 3000 kr + 24 000 p.

Utan poängen hade kostnaden blivit 7.500 kr.

Jag inser dock att jämfört kostnaden boka Business el Eco Extra med vanliga pengar är det bra värde att köpa upgrade med poäng, speciellt just på long haul.

Jag tycker att det ändå skaplig pris för att uppgradera med poäng på ett SAS flyg.
  • Economy -> Economy Extra: 10.000 poäng
  • Economy Extra -> Business : 20.000 poäng
  • Economy -> Business: 30.000 poäng

Däremot tycker jag att Star Alliance Upgrade är bortkastade med poäng i de flesta fall.
Då är det bättre att boka bonusresa i premiumkabin från början.

Toppen