Hastigheten ser konstig ut, ca 10 min efter start är man nere i noll hastighet. Stigningen ser ju normal ut. Max hastighet på ”Tant Ju” som hon kallas i flygkretsar, är 265 km/h (165 knop). Ju-52 är ett riktigt driftsäkert flygplan med tanke på åldern. Dessa plan är väl underhållna. Det flyger ett i Lufthansa färger. Jag var inne i det för ett antal år sedan när det mellanlande i Norrköping. Det fögs då av en svensk flygkapten som var anställd av Lufthansa där han till vardags fög B747.
Det är som vanligt ingen ide att spekulera om orsak till haveriet men det kan noteras att det vid tidpunkten även varit extremvärme i alperna. Alla som flyger vet att det kan vara extrema vindförhållanden med kraftig turbulens mellan bergen i form av nersvep av vindar, speciellt när det är varmt.
Sant nog att det är svårt att spekulera. Likaväl en flyghöjd på cirka 2.800 meter bjuder inte på något problem med temperaturen och flygvädret förövrigt var tydligen bra. Dock är det särdeles märkligt att 2+1 flygvapenpiloter i aktiv tjänst, så långt det är känt går lodrätt i backen utan att ge ett ljud ifrån sig. Dessa flyg är ju antagligen i originalskick med hänsyn till tekniken och därför linstyrda, något som bjuder på potentiellt otrevliga förklaringar.