Senaste nytt

United - nergraderad och sen - ersättning

Som andra redan har skrivit, du är berättigat till ersättning för din Downgrade. Däremot ersättning för inställt/försenat flyg beror på orsaken.
T ex pga väder, Air Trafiic Control (ATC) eller bombhot osv räknas det som extraordinary circumstances därför får man inte ersättning för inställt/försenat flyg.

Kontakta Uniteds kundtjänst och klargör tydligt att du
1) önskar ersättning enligt EU-regler för förseningen i CASH och tydliggör att detta är applicerbart då resan gällde en flygning (brasklapp vad berodde förseningen på?) från ett EU land (OBS per person om ni var flera), begär även pengar för ev. mat och andra utlägg i samband med förseningen.
2) Begär även ersättning enligt EU reglerna för nedgraderingen, skriv att du var medveten om att det fanns möjlighet för upgrade men att de valde downgrade. (jag skulle i första mailet ej specificerat vilken ersättning du vill ha här utan bara säga enligt reglementet för att låta dem sätta ribban först) Sen kan det bli en lång diskussion om vad man defacto har rätt till...
3) Även om SAS inte är skyldiga här så skulle jag även vända mig till dem men med en mjukare ton och fråga om du inte har rätt till någon form av poäng tillbaka då en större del av utresan var i economy ( de kanske ser det som en goodwill grej) men hävda inga rättigheter...

Tackar för alla goda tips. Ingen skulle bli gladare än vi över att se er som resenärer på våran flygplats i Norrköping. Norrköping behöver all hjälp den kan få i form av reguljärtrafik för att kunna motivera sin existens.

detta var fru och 5 åringen som åkte - var väldigt spända på första resan i business som inte var SAS, först blev dom bokad på ett flyg till Houston men då ringde jag hemifrån till United och sa stopp för den var endast en timme till inrikes byte, houston flighten var dessutom redan då 25 min sen
så hade ju blivit övernattning där

den enda orsaken vi fick var " inställd " och frugan fick kriga för att få new york planet.

jag ringde även om dom där 2 First platserna men dom vägrade, jag sa även att dom borde uppgradera nån super duper united kund - men nej - sen erbjöd jag både pengar och poäng men tvär nej då den var bokad på poäng så gick det inte att göra nåt

den där EU regeln känns luddig - kan man gnälla på / till SAS, var ju ändå dom jag bokade resan av ?

den där EU regeln känns luddig - kan man gnälla på / till SAS, var ju ändå dom jag bokade resan av ?
Ja, den är inte kristall klar, tyvärr.
Den är tyvärr så att ansvaret gått över till United så vitt jag vet, så det du skulle få av SAS vore goodwill ej något du har rätt till...
Kan du se vilket flyg nummer det var så kanske du kan söka på nätet efter orsaken till förseningen?
Var det UA28? History ✈ United #28 ✈ FlightAware det har inte gått så bra för den på sistone...

Yes UA28 - det sura var att jag kollade direkt när det blev inställt och då fanns det business till en rad städer med bra anslutning - men dom blev ändå satta på Houston - nr det fanns Newyork, Chicago, Washington som ju alla är närmare orlando, - dessutom var det Award business som fanns

Hej alla - åker hem imorgon från denna resa och tänkte ta tag i detta - någon här som lyckats med 261/2004 och united ? har någon ett lyckat mail man skulle kunna få sno som en god grund ?

toppen tack

Jag skulle rekommendera dig att skumma EU261/2004-tråden. Finns en del exempel där. Du borde inte behöva läsa så värst länge för att hitta något. en i princip så gäller det att du läser på om EU261/2004 och är beredd att argumentera för din sak för du kan räkna med att de inte kommer att gå med på något direkt.

Toppen