Senaste nytt

Underskatta inte betalningsviljan för direktflyg

Frågan är vilken ålder det är på barnen. Jag var beredd på att hosta upp en hel del tusenlappar extra för att åka direkt när vi hade två barn på 1,5 respektive 3 år. Nu när barnen är betydligt äldre är det en annan fråga.

Perosnligen tycker jag att 15k kan man ha betydligt roligare för på destinationen och ta en "smäll" på 2-3h mellanlandning. Om resan tar 12 eller 16h spelar väl inte så stor roll, eller gör den det?
Om det är en nattflygning med ett stopp mitt i natt kan jag förstå om det inte är så lockande, men om vi pratar om en dagflygning tycker jag snarare det är skönt att få ett avbrott istället för 12h på samma plan.

Frågan är vilken ålder det är på barnen. Jag var beredd på att hosta upp en hel del tusenlappar extra för att åka direkt när vi hade två barn på 1,5 respektive 3 år. Nu när barnen är betydligt äldre är det en annan fråga.
Utan att kunna åldern exakt så är det i trakterna om 3 och 7 år

Om det är en nattflygning med ett stopp mitt i natt kan jag förstå om det inte är så lockande, men om vi pratar om en dagflygning tycker jag snarare det är skönt att få ett avbrott istället för 12h på samma plan.
Det hade blivit nattflyg från Arlanda eller nattflyg från Isanbul i deras fall, hemresan blir ju helt dagtid.

För att göra en lång historia kort skulle jag och mina föräldrar samt syrran ut på långresa över jul.

Mina föräldrar flyger förvisso 1 gång per år i snitt inom Europa, men där kan man inte riktigt hitta värmen vid jul. Ingen av oss var vidare sugen på asien (vi är en familj med många olika allgergier och måste förstå vad vi får i oss) varpå valet föll på karibien. Mina föräldrar hade då kollat på charterresor för berörd period och blev något chockade över prislappen varpå jag blev bokningsansvarig.

Nu till problemet, mina föräldrar börjar bli lite till åren och jag själv hade ingen koll på annat än billigaste flyget. Entusiastisk som jag var lade jag fram mängder med förslag. Problemet för mina föräldrar var att dom vägrade byte av flygplats. Det verkade i deras värld vara allt för jobbigt att bli strandad på något konstigt ställe och få vänta ännu längre. Att flyga är jobbigt nog enligt dom (vilket ju till viss del stämmer i ekonomi utan status). Dom ville åka, men med direktflyg. Vill man då till karibien fanns i julas två val. Norwegian till Fort Lauderdale (vilket typ får räknas dit) eller San Juan. Då jag varit i Florida blev valet San Juan, totalt betalade vi 30 000 kr för 4 ekonomibiljetter med tillhörande flygmat och bagage.

Sett i backspegeln så är detta inget jag ångrar, vi hade relativ tur med flyget som totalt var ca 30-45 min försenat och mina föräldrar gjorde sin första long haul. Dessutom så hade dom nog inte varit så värst glada över upplevelsen med nattflygning hem och sedan ett flygplansbyte. Personer är helt enkelt villiga att betala mer för att få flyga mindre. Samma folk borde ju kunna vara villiga att betala lite mer, få flyga mer men betydligt bättre. Det är lite synd att dom inte identifierat det själva bara.

Tills nästa långresa med familjen så kommer jag vara EBG. Då kan dom nog finna sig i det under förutsättning att jag får in alla i Loungen. Men det får bli en överraskning för dom då.

Toppen