Senaste nytt

Undersökning om bonusresor

MLG55

Medlem
Det här var ingen rolig läsning, hur snabbt kan de ändra poängen tro? ( om de får för sig det )
Har snart fått ihop mina 500 tusen som jag behöver för att bjuda hela min familj nästa år till Bali
Skulle vara katastrof om de nu höjer poängen helt plötsligt. Som det är nu finns inget anslutning till Bali
förutom TK som bara har 4 business å jag behöver 6 platser. Finns till BKK med swiss men där är det stopp.
Nu är det ju inte säkert det går att resa nästa år heller :(

Vad tror ni, behöver man ha bråttom med att boka nåt?
 

Thornado

Medlem
Det här var ingen rolig läsning, hur snabbt kan de ändra poängen tro? ( om de får för sig det )

De kan väl typ bestämma att det börjar gälla imorgon. I jämförelse med andra bolag så tycker jag ändå att SAS har varit hyfsat bra på att ge åtminstone lite förvarning inför kommande försämringar, men det är förstås ingen garanti inför framtiden.

Har snart fått ihop mina 500 tusen som jag behöver för att bjuda hela min familj nästa år till Bali
Skulle vara katastrof om de nu höjer poängen helt plötsligt. Som det är nu finns inget anslutning till Bali
förutom TK som bara har 4 business å jag behöver 6 platser. Finns till BKK med swiss men där är det stopp.
Nu är det ju inte säkert det går att resa nästa år heller :(

Vad tror ni, behöver man ha bråttom med att boka nåt?

Awards är ju av-/ombokningsbara (förutom avgiften på 450 kr som man numera förlorar, men det kan det nog vara värt att riskera), så jag skulle föreslå att du bokar nåt så snart du hittar det. Att få tag på 6 award-platser i business (åt båda hållen) på samma flyg är inte direkt lätt, så om det finns fyra platser på de datum ni vill åka så skulle jag se till att boka upp dessa omedelbart. Sen kan du dels ha bevakning på dessa flighter för att se om fler awardplatser blir tillgängliga, men även spana på alternativa routings och närliggande datum (det är såklart roligare om ni alla kan åka med samma flights, men om det inte går så är det väl bättre att två personer åker en annan väg eller något andra datum, men att ni ändå kan vara mesta av tiden på plats tillsammans).

Som du säger så är ju dessutom alla bokningar just nu något av en chansning, och vi vet inte heller hur mycket av vår nuvarande erfarenhet kring när/hur/hur många awardbiljetter som släpps som fortfarande kommer att vara giltiga i framtiden.
 

varva77

Medlem
Håller med många om att detta inte alls känns bra. Någon förändring (försämring) är säkert på gång. Givetvis kommer de att sjösätta det som förbättring genom att de nu minsann släpper 2 extraplatser per flight i Plus till Malmö från Arlanda...
 

igelkotten

Medlem
De kan väl typ bestämma att det börjar gälla imorgon. I jämförelse med andra bolag så tycker jag ändå att SAS har varit hyfsat bra på att ge åtminstone lite förvarning inför kommande försämringar, men det är förstås ingen garanti inför framtiden.



Awards är ju av-/ombokningsbara (förutom avgiften på 450 kr som man numera förlorar, men det kan det nog vara värt att riskera), så jag skulle föreslå att du bokar nåt så snart du hittar det. Att få tag på 6 award-platser i business (åt båda hållen) på samma flyg är inte direkt lätt, så om det finns fyra platser på de datum ni vill åka så skulle jag se till att boka upp dessa omedelbart. Sen kan du dels ha bevakning på dessa flighter för att se om fler awardplatser blir tillgängliga, men även spana på alternativa routings och närliggande datum (det är såklart roligare om ni alla kan åka med samma flights, men om det inte går så är det väl bättre att två personer åker en annan väg eller något andra datum, men att ni ändå kan vara mesta av tiden på plats tillsammans).

Som du säger så är ju dessutom alla bokningar just nu något av en chansning, och vi vet inte heller hur mycket av vår nuvarande erfarenhet kring när/hur/hur många awardbiljetter som släpps som fortfarande kommer att vara giltiga i framtiden.

Senaste förändringen skedde i ett blixtslag dock...

https://www.businessclass.se/forum/...riset-för-star-alliance-awardbiljetter.94864/
 

folo

Medlem
Med tanke på hur frågorna i undersökningen ser ut är en gissning är att man testar smärtgränsen på *A-biljetter för att kunna höja priset där och driva folk mot SAS-awards.

SAS-awards är ju såklart billigare för SAS att producera och nu lär vi väl ha en tid med lägre kabinfaktor och kanske permanent lägre nivå affärsresenärer, men med businesskabiner anpassade för pre-covid. Detta öppnar upp för mer award-säten.

SAS har samtidigt finansieringen på plats och kan släppa jakten på kassaflöde (reda pengar) och kan istället jobba på att snygga upp balansräkningen (skulden som EuroBonus-poängen faktiskt är). Särskilt att få de som bokat awardbiljett i ekonomi att välja business istället är nog en rätt bra deal för SAS om businesskabinerna är svåra att fylla.
 
Särskilt att få de som bokat awardbiljett i ekonomi att välja business istället är nog en rätt bra deal för SAS om businesskabinerna är svåra att fylla.

Jag tror du kan vara inne på något här. På det här forumet är det inte många som använder poäng för resor i ekonomi, men i den större omvärlden skulle jag tro att det är regeln snarare än undantaget. Om syftet egentligen är att få fler av dem att uppgradera till (annars tomma) businessplatser, så är det inte alls otänkbart att vi ser en sänkning av poängpriset. Jag fick ju t.ex. många frågor med poängpriser på 130 000 till USA, med ganska rimliga avgifter (<2000 kr). En sådan förändring skulle kunna vara positiv för oss med onormalt stora poängsaldon som ändå aldrig skulle tänka sig något annat än businessbiljetter.
 

folo

Medlem
På det här forumet är det inte många som använder poäng för resor i ekonomi, men i den större omvärlden skulle jag tro att det är regeln snarare än undantaget.

Jag har den känslan också.

Anekdotiskt bevis från mitt jobb:

Vi är ca 25 personer och det finns en poängjägare till förutom mig. Han har aldrig hört talas om businessclass.se, han kör med Amex Elite (men ska gå ner till Premium) men har ingen aning vad de 20 000 statuspoängen är eller gör. Han har inte heller nåt SAS MC-kort. Han lägger alla sina poäng på att åka ekonomi till Spanien med 2-4-1 med sin tjej. Jag tror den här killen representerar median-poängjägaren.
 

mha321

Medlem
Jag har den känslan också.

Anekdotiskt bevis från mitt jobb:

Vi är ca 25 personer och det finns en poängjägare till förutom mig. Han har aldrig hört talas om businessclass.se, han kör med Amex Elite (men ska gå ner till Premium) men har ingen aning vad de 20 000 statuspoängen är eller gör. Han har inte heller nåt SAS MC-kort. Han lägger alla sina poäng på att åka ekonomi till Spanien med 2-4-1 med sin tjej. Jag tror den här killen representerar median-poängjägaren.
Det tror jag också. Möjligen lyxas det till med plus till Spanien.

Och vi ska nog vara glada för att det inte är alltför många som insett hur mycket större värdet är på riktiga långresor :)
 

Homer

Medlem
De kan väl typ bestämma att det börjar gälla imorgon. I jämförelse med andra bolag så tycker jag ändå att SAS har varit hyfsat bra på att ge åtminstone lite förvarning inför kommande försämringar, men det är förstås ingen garanti inför framtiden.

.



Det här också, och det var strax efter de arrangerat Diamond Event och pendlarmöte där de inte nämnde något.
SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%? | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor


och här handlade det om 5 dagar i förväg
Försämrad intjäning till Eurobonus med United från första Mars 2015 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

och här helt utan förvarning
SAS Best Availability biljett - höjda priser? | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Slut med Goodie bag för Diamond och fysiska Eurobonuskort för alla | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 
Toppen