Senaste nytt

Undantagstillstånd i Bangkok

Trafiksituationer i Bangkok

Före stängning av centrumet -> Efter stängning av centrumet

• Buss: 3.100.000 personer -> 1.800.000 personer
  • Motorväg: 1.600.000 bilar -> 860.000l bilar
  • Kanalbåt: 47.000 personer -> 40.000 personer
  • Flodbåt: 35.000 personer -> 31.000 personer
  • Statens järnväg: 15.000 personer -> 8.000 personer
  • Tunnelbana: 260.000 personer -> 340.000 personer
  • BTS Skytrain: 670.000 personer -> 920.000 personer
  • Airport Link: 50.000 personer -> 67.000 personer
  • Bangkok Suvarnabhumi flygplats: 150.000 personer -> 130.000 personer
  • Bangkok Don Mueang flygplats: 54.000 personer -> 43.000 personer

Antalet av bussresenär har nästan halverats och fler som åker med tunnelbana, Skytrain och Airport Link.

Källa: 高架鉄道、地下鉄の利用者が20%以上増、車の利用者は激減 - バンコク週報

Bara inte dom gula gör som förra gången dom protesterade och ockuperar bägge flygplatserna i Bangkok, dock tvivlar jag på att dom skulle klara det nu....

Mvh
/NotRyan

Funderar på att boka en spontanare några dagar till Bangkok innan jag åker vidare för business till Hong Kong.

Hur står det till i BKK just nu? Jag vill mestadels hänga på ett nice hotell, bli riktigt brun och egentligen inte lämna hotellet om jag verkligen inte behöver

Någon som kan ge lite insikt?

Om det är allt du vill göra så tror jag inte det ska vara några större problem.

Det kan vara lite knöligt att ta sig runt i stan, i alla fall i vissa delar, så kolla upp att hotellet inte ligger i närheten av nån av dom blockerade korsningarna. Svenska ambassaden har lagt upp en karta här, till exempel. (Det finns många andra källor för samma information också.)

Sen vet jag ju inte om du hade tänkt vara riktigt spontan, men tilläggas kan kanske att det är nån sån där spritfri Buddha-dag nu på fredag.

Jag har bunkrat upp :)
I övrigt så stämmer det att det är ganska lungt just nu å då inte enbart pga demonstrationerna utan även antalet turister har minskat. Det märks tydligt på mitt favvehotell - brukar aldrig få svit då de alltid är bokade men den här gången var det inga problem. Restaurangen håller stängt sön-torsd.
Man avvaktar fortfarande resultatet från valet och när det väl kommer så kan det blossa upp igen, dvs stökigheterna men de jag pratar med tror at det hela kommer att upphöra snart då det är lite S nd Q just nu.
Vädret är väl inte det bästa just nu. Ofta mulet och väldigt svalt (bangkok svalt). Så om du bara skall glajja på hotellet så kan du vara lugn.

Nån som har nån uppdatering av situationen? Har hört att det har varit lite oroligt de senaste dagarna. Är på väg till Bangkok i detta nu. Är det läge att hålla sig på hotellet eller är det ok att ta sig ut bara man undviker protest-siterna?

Ärligt talat tror jag att det inte finns någon som vet vad som kommer att hända härnäst. Efter helgens granatattacker tycks våldet ha ändrat inriktning. I dagens Bangkok Post: De två barn som dog efter granatattacken i Bangkok i söndags hade varit med en släkting på shoppingcentret Central World, ätit på KFC och hoppade in i en tuktuk utanför Big C (stor mat- mm affär) på Ratchadamri Road. Då small det. Denna plats ligger en bit från protestsajten vid Ratchaprasong och de drabbade hade inget som helst med protesterna att göra. Ingen vet ännu vem som utförde dådet.
Det verkar tyvärr som om våldet har trappats upp och blivit mer oberäkneligt. Tidigare var attackerna riktade mot dem som protesterade (eller politiska/politikers inträttningar/hem), men nu verkar det vara ännu mer oförutsägbart, vilket gör det hela än mer oroande. Det går nog inte att säga att det är säkert bara man undviker protestsajterna. Om jag skulle åka till Bangkok i dagarna skulle jag vara mycket försiktig, hålla koll i thailändsk press (Bangkok Post. www.nationmultimedia.com) och kanske mer röra mig vid/på floden (inte för att det behöver vara någon garanti) än i krokarna av Siam/Ratchprasong, Asoke och Lumphini (inklusive norra delen av Silom), dvs de huvudsakliga protestsajterna.
Om detta inlägg andas mycket osäkerhet är det för att jag liksom ingen annan verkar veta vad som håller på att hända eller var det kommer att sluta. Känner man till Bangkok väl och vet hur man snabbt ska ta sig till, från eller runt en plats är det väl lite lättare att våga sig ut från hotellet, men helt klart är att Bangkok inte visar sin bästa sida just nu. Det är en märklig stämning även här i Chiang Mai i norra Thailand efter de senaste dåden. Många upprörs över att barn har fallit offer för våldet.

Uppdatering 27 februari (lokal tid):
Läger ÄR spänt i Thailand, nu har tidningarna rubriker som denna:
http://www.nationmultimedia.com/politics/Danger-of-civil-war-Army-commander-in-chief-30227923.html

Last edited:
Det är tyvärr dags igen att återuppliva den här tråden. :(
Den här gången är inte bara i Bangkok utan hela Thailand.

THAILAND: ARMÉN INFÖR UNDANTAGSTILLSTÅND | Nyheter | SvD

SvD skrev:
Undantagstillstånd utlyst i Thailand

Thailands armé har utlyst undantagstillstånd i hela landet och arméchefen har beordrat censur av medier. Militären uppger att det inte rör sig om någon statskupp. Besökare uppmanas att iaktta försiktighet och följa utvecklingen via lokala myndigheter och medier.

Toppen