Senaste nytt

Udda upplevelser på flyget

Jenkizzz

Medlem
Finns det någon specifik tråd kring udda upplevelser under flygningar?

Jag åkte till NY med Finnair med bara en annan medpassagerare i premium economy. Efter alla hade boardat tog min medpassagerare nästan alla Marimekko travel kits som låg utlagda i vår kabin. Måste ha varit minst 10 st.

Vad skulle ni ha gjort? Har ni varit med om något liknande?
 
Finns det någon specifik tråd kring udda upplevelser under flygningar?

Jag åkte till NY med Finnair med bara en annan medpassagerare i premium economy. Efter alla hade boardat tog min medpassagerare nästan alla Marimekko travel kits som låg utlagda i vår kabin. Måste ha varit minst 10 st.

Vad skulle ni ha gjort? Har ni varit med om något liknande?

Girigt:) jag hade helt säkert frågat varför personen lägger vantarna på alla kit.


En gång flög jag Vancouver - Las vegas (10 år sedan kanske). 1A och min första business class. Det kostade 25 usd att uppgradera och väskan jag hade med mig hade kostat 50 usd att checka in. Oavsett, jag vaknade halvvägs över bergen och såg att på marken hade någon huggt skog så att det ovanifrån såg ut som två stora tärningar.. nu när jag skriver det undrar jag om detta faktiskt stämmer haha.

jag har googlat i efterhand men inte hittat något. Det hade varit rimligt om det var nära vegas men det var ju typ i mitten av flighten. Aja..

Edit: googlade igen och hittade !! When dice fall in the forest, do they help make science? - The Columbian
 
Last edited:

Tamas

Medlem
Flög Istanbul till Kathmandu strax efter jordbävningen i Nepal, i humanitär sammanhang. Det var inte många på flyget, men en av medresenärer var en man i typ 25 års ålder, drack sin egen whiskey från flaska hela tiden. Snabbt blev han berusad och hade svårt att hantera mat och egentligen allt.

Jag fortfarande undrar varför han flög till Nepal just då, varför egen whiskey när det erbjöds det på flyget? Var ganska konstigt tyckte jag.
 
En annan udda sak. Flög Amman till Dhaka och en ung man satt på motsatt sida. Han kunde inte sluta pilla på emergency exit dörren. Handtaget saknade plast framför och det verkligen kliade i fingrarna på honom. Flygvärdinnan bad han sluta typ 10 gånger och hotade med omplacering. Han somnade tillslut. Det gjorde inte jag.

Vidare knäppte alla bältet i exakt samma stund om hjulen touchade mark :)
 

taxvalp

Medlem
Finns en del i minnenas arkiv men en av de bättre var häromveckan på en flight från Kirkwall till Inverness: Svensk kapten och svenskt flygplan (SAAB Fairchild) - en kombination som är ovanlig i dessa dagar. Vi låg bra till i tidtabellen så kaptenen meddelade att han hade tid över och därför gjorde vi en liten sightseeingtur över stenstoden Old Man of Hoy på perfekt titthöjd 2000 fot innan han lyfte till marschhöjd. En oväntad bonus!
 

LarsCph

Medlem
På planet hem från Manila mot Istanbul 21 Februari 2020 – efter två veckor på jobb i Makati och sen en vecka på Boracay med min fru och dotter – observerades ett annat par (man och kvinna) i business class som spritade av deras stolar innan de satte sig. Det kändes ganska konstigt der eftersom Covid 19 inte var den helt stora grej en, utom mer något som fanns i Kina. Men ja, idag hade man nog inte undret sig….
 

jsn

Medlem
Jag kan nog ha bidragit till ett antal personers upplevda udda händelser ombord på flygplan... både småsaker, som att fotografera glas i SAS Plus... Glas i SAS Plus inom Europa | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor eller när jag självuppgraderar mig från London, och kommer undan med det (hittar inte tråden)... men inte minst den gången när jag boardar en SAS-kärra från London till Stockholm med en av svett genomblöt skjorta... https://www.businessclass.se/forum/posts/329753/
 

Mackan-j

Medlem
Jag flyger ofta med min hund ner till Alicante med SAS, det är en liten pomeranian och i februari var hemresan med SAS connect och inte mycket passagerare i plus.

Den spanska flygvärdinnan blev helt förälskad i min lille medpassagerare och ville att jag skulle ta upp henne från väskan varje gång hon gick förbi så hon kunde klappa henne (hund i kabin får under inga omständigheter lämna väskan under flight enligt SAS själva).

När vi sedan skulle gå av så drog hon mig åt sidan och tog vår hund och gick in i cockpit för att hälsa på piloterna… jag var sist av planet
upload_2022-6-12_21-36-30.png
 

jtq

Medlem
Kul tråd!

En udda sak hände mig en gång när jag flög med Thai från Stockholm till Bangkok under lågsäsong.

Vid incheckning noterade jag att jag fått en ny sittplats längst bak och jag försökte protestera men de kunde inte göra något pga att flygbolaget begärt det. Vid boarding hade alla placerats längst bak i planet, mitten och främre kabinen (777) var helt tomma. Kändes lite udda att sitta packade som sillar längst bak när resten av planet var tomt men personalen förklarade att det var pga viktfördelningsskäl och så fort bältesskylten släckts var det fritt fram att byta plats. Jag satt på fönsterplats och såg att det lastades på stora trälådor som det stod Volvo på. När bältesskylten väl släcktes blev det tjurrusning framåt för att kapa åt sig en egen tresitsrad.
 

SK989

Medlem
För säkert 20 år sen flög jag med en sen kvällsflygning med Spanair från Madrid till Stockholm. Rökförbud var då tämligen nytt. Det var inte mycket folk ombord och efter två timmar i luften sov de flesta av passagerarna. Jag skulle gå på toaletten och när jag kom längst bak i planet stod tre stycken ur besättningen och rökte. De tände jag också en cigg - de kunde ju inte gärna säga något, vilket de inte heller gjorde...
 
Toppen