UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

Mattias_Economy skrev:Nån annan som bokat av mot vouchers med SAS? Hur lång tid tog det innan ni fick bekräftelse och vouchers från dem?Klicka för att utvidga...
Jag ansökte om voucher i fredags och fick i söndags (15/3) besked om att resan var avbokad och att en voucher ska skickas ut. Ännu har det inte dykt upp någon. Men jag gissar att de har en del att göra. Resan skulle vara den 27:e mars om det nu påverkar.
 
Mattias_Economy skrev:Hoppade på erbjudandet från SAS om att avboka vår påskresa till Hamburg mot vouchers att använda innan november. Nån annan som bokat av mot vouchers med SAS? Hur lång tid tog det innan ni fick bekräftelse och vouchers från dem?Klicka för att utvidga...



Jonas F skrev:Jag ansökte om voucher i fredags och fick i söndags (15/3) besked om att resan var avbokad och att en voucher ska skickas ut. Ännu har det inte dykt upp någon. Men jag gissar att de har en del att göra. Resan skulle vara den 27:e mars om det nu påverkar.Klicka för att utvidga...


Jag avbokade i helgen. Fick bekräftelse på mail några minuter senare. i Mailet stod följande:



"We are processing your voucher and it will be sent to this email address.

The voucher is eligible for booking on SAS website and the travel has to be completed by November 30, 2020."



Inte fått någon voucher ännu, men har inte heller någon brådska. Kommer nog inom sinom tid.
 
Tonton skrev:Jag avbokade i helgen. Fick bekräftelse på mail några minuter senare. i Mailet stod följande:"We are processing your voucher and it will be sent to this email address.

The voucher is eligible for booking on SAS website and the travel has to be completed by November 30, 2020."

Inte fått någon voucher ännu, men har inte heller någon brådska. Kommer nog inom sinom tid.Klicka för att utvidga...


Nu har jag också fått det mejlet..



Sen har jag ett annat trassel. Försökte boka om eller av en resa med Thai mellan BKK och HAN på Thaikontoret i Stockholm. De bad mig kontakta kontoret i BKK eftersom bokningen var i THB. De kunde inte göra något med den bokningen i Stockholm, utan bara den mellan ARN och BKK.



Så jag mejlade dit i förrgår, inget svar.. Men såg igår kväll att bokningen är helt borta. Söker jag på flygen jag var bokade på så är returen från HAN borta. Men inget mejl från Thai i BKK.



Så man får väl hoppas att de bara har skickat tillbaka pengarna till kreditkortet det var bokat på.



Ha det gott och lycka till med alla avbokningar!!
 
Om ett flygbolag går i konkurs och man betalt med kreditkort, så kan man kräva pengarna tillbaka från kortutgivaren. Vad gäller om man får vouchers som ersättning av flygbolaget, och bolaget senare går i konkurs? Då har man ju faktiskt fått något - en voucher, även om den senare blivit värdelös. Kan man kräva ersättning av kortutgivaren i detta läge?
 
Finns det några riktlinjer eller lagar som säger hur mycket flygbolagen får ändra biljetter utan att betala tillbaka?



Har en bokning som ändrats, ursprungsflyget är inställt och de har bokat om mig med ankomst 9 timmar senare där flygbolaget (Swiss) inte vill återbetala en ej återbetalningsbar biljett utan endast vill ge ombokningsmöjlighet. Skall prova HUACA men blev förvånad när agenten ihärdigt sa att de inte betalar tillbaka.



Med SAS och Lufthansa har detta löpt problemfritt, så blev lite förvånad.
 
Doctor-X skrev:Don't Cancel Hotels & Airline Reservations If No Full Refunds Offered | LoyaltyLobbyBra inlägg på Loyalty Lobby.Är det någon som gjort en reklamation via sitt kreditkort i Sverige när flygbolaget vägrar betala tillbaka pengarna vid inställt flyg? Funkar detta i Sverige eller är detta en grej i USA?Klicka för att utvidga...
Jag har gjort det vid 2 olika tillfällen (gällde Norwegian och Iberia), funkade bra på så sätt att jag fick pengarna tillbaka men vill minnas att det tog flera veckor.
 
MTheC skrev:Jag har gjort det vid 2 olika tillfällen (gällde Norwegian och Iberia), funkade bra på så sätt att jag fick pengarna tillbaka men vill minnas att det tog flera veckor.Klicka för att utvidga...


Har varit i kontakt med TAP nu x flera som ger mig typ 4 val:

1) Ombokning till en annan rutt samma dag

2) Ombokning till ett annat datum och betala mellanskillnaden själv

3) Få en voucher,

4) Avbeställa biljetterna och betala 200€/biljett



Inte intresserad av något av dem och har enligt EU261/2004 rätt till full återbetalning då de ställt in min flight. Har försökt förklara detta men bara goddag yxskaft svar. Sammanfattande allt i senaste mailet till TAP och lade till Portuguese Civil Aviation Authority som kopia-mottagare - som startade ett case direkt (TAP ska svara inom 30 arbetsdagar, fick jag som mailsvar). Har gott om tid innan flighten avgår i mitten av maj. Men fortsätter TAP bråka kommer jag göra en reklamation via AmEx.
 
Nemo skrev:Klickar du på länken jag gav dig står det:"Avbeställa paketresaDu har alltid rätt att avbeställa din resa. Om det framgår av villkoren för resan har paketresearrangören rätt att ta ut en rimlig avgift för de kostnader arrangören har haft på grund av din bokning. Om du ber om det ska arrangören visa dig hur avgiften har beräknats.



Arrangören har inte rätt att ta ut en sådan avgift om din avbeställning beror på oundvikliga och extraordinära omständigheter på resmålet eller om sådana omständigheter påverkar transporten till resmålet. Det gäller till exempel vid krig eller andra säkerhetsproblem, utbrott av sjukdomar eller naturkatastrofer, som du inte kände till när du bokade resan
."Hjälper det något?Klicka för att utvidga...


TUI säger att de följer paketreselagen och att villkoret och paragrafen du refererar till gäller om det kommit en avrådan från UD. Om inte, så gäller ordinarie villkor för avbokning.



Men om man t.ex blir sjuk i Corona nu drygt 30 dagar innan avresa. Vad tror man? Skulle försäkringsbolaget godkänna det (med läkarintyg) och återbetala när man de faktum kommer vara frisk när man egentligen skulle rest?
 
FrontX skrev:TUI säger att de följer paketreselagen och att villkoret och paragrafen du refererar till gäller om det kommit en avrådan från UD. Om inte, så gäller ordinarie villkor för avbokning.Men om man t.ex blir sjuk i Corona nu drygt 30 dagar innan avresa. Vad tror man? Skulle försäkringsbolaget godkänna det (med läkarintyg) och återbetala när man de faktum kommer vara frisk när man egentligen skulle rest?Klicka för att utvidga...
Det finns ju en avrådan? Ditt andra stycke låter som bedrägeri.
 
FrontX skrev:TUI säger att de följer paketreselagen och att villkoret och paragrafen du refererar till gäller om det kommit en avrådan från UD. Om inte, så gäller ordinarie villkor för avbokning.Klicka för att utvidga...
Nejnejnej. Paketreselagen ger dig rätt att avboka en paketresa, även när solen skiner och inga virus finns. Då får researrangören ta ut en skälig avbeställningsavgift. Däremot får de inte ta ut en avgift vid extraordinära händelser, såsom coronapandemin.

HUACA! Kom ihåg att alla är nu stressade (eller panikslagna) och ser knappt handen framför sig. Var lugn och tydlig när du pratar med kundtjänst.



Paketreselag (2018:1217) Svensk författningssamling 2018:2018:1217 - Riksdagen

”3 kap. Ändringar innan paketresan påbörjas



Resenärens avbeställningsrätt

1 § Resenären får avbeställa paketresan innan den har påbörjats. Resenären ska i så fall betala en avbeställningsavgift om arrangören begär det och rätten att ta ut en sådan avgift framgår av paketreseavtalet. Arrangören får dock inte ta ut någon avgift om genomförandet av paketresan väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära omständigheter på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Detsamma gäller om transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära omständigheter.



Avbeställningsavgiften ska vara skälig. Om en på förhand bestämd avbeställningsavgift anges i paketreseavtalet, ska den beräknas med hänsyn till när avbeställningen görs och till förväntade kostnadsbesparingar och intäkter från ett alternativt utnyttjande av resetjänsterna. Om avbeställningsavgiften inte har bestämts på förhand i avtalet, får den högst motsvara paketresans pris efter avräkning för dels intäkter som arrangören haft till följd av att arrangören har kunnat sälja resan på nytt, dels minskade kostnader som arrangören har haft till följd av att resenären inte har utnyttjat resan.



Arrangören ska på resenärens begäran informera resenären om hur avbeställningsavgiften har beräknats.”
 
Abbs skrev:Det finns ju en avrådan? Ditt andra stycke låter som bedrägeri.Klicka för att utvidga...


Nuvarande avrådan gäller till 14/4 och då görs en ny bedömning. Vilket jag hoppas förlängs. Inte för min resa skull utan för Sveriges skull.



Det gör det väl inte. Jag undrade bara hur det tolkas.

Det finns inga särskilda paragrafer/villkor i reseförsäkringen som säger något om tidspannet mellan läkarintyg och avresa så det är klart man undrar. Sen fattar jag väl att man inte kan ha en resa om 6 månader och komma med läkarintyg nu. Men om det handlar om dagar/veckor så är det inte lika självklart
 
Nemo skrev:Nejnejnej. Paketreselagen ger dig rätt att avboka en paketresa, även när solen skiner och inga virus finns. Då får researrangören ta ut en skälig avbeställningsavgift. Däremot får de inte ta ut en avgift vid extraordinära händelser, såsom coronapandemin.HUACA! Kom ihåg att alla är nu stressade (eller panikslagna) och ser knappt handen framför sig. Var lugn och tydlig när du pratar med kundtjänst.Paketreselag (2018:1217) Svensk författningssamling 2018:2018:1217 - Riksdagen”3 kap. Ändringar innan paketresan påbörjasResenärens avbeställningsrätt1 § Resenären får avbeställa paketresan innan den har påbörjats. Resenären ska i så fall betala en avbeställningsavgift om arrangören begär det och rätten att ta ut en sådan avgift framgår av paketreseavtalet. Arrangören får dock inte ta ut någon avgift om genomförandet av paketresan väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära omständigheter på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Detsamma gäller om transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära omständigheter.



Avbeställningsavgiften ska vara skälig. Om en på förhand bestämd avbeställningsavgift anges i paketreseavtalet, ska den beräknas med hänsyn till när avbeställningen görs och till förväntade kostnadsbesparingar och intäkter från ett alternativt utnyttjande av resetjänsterna. Om avbeställningsavgiften inte har bestämts på förhand i avtalet, får den högst motsvara paketresans pris efter avräkning för dels intäkter som arrangören haft till följd av att arrangören har kunnat sälja resan på nytt, dels minskade kostnader som arrangören har haft till följd av att resenären inte har utnyttjat resan.



Arrangören ska på resenärens begäran informera resenären om hur avbeställningsavgiften har beräknats.”
Klicka för att utvidga...




Får ta ett snack med TUI igen. Tack
 
ZZZebra skrev:Finns det några riktlinjer eller lagar som säger hur mycket flygbolagen får ändra biljetter utan att betala tillbaka?Har en bokning som ändrats, ursprungsflyget är inställt och de har bokat om mig med ankomst 9 timmar senare där flygbolaget (Swiss) inte vill återbetala en ej återbetalningsbar biljett utan endast vill ge ombokningsmöjlighet. Skall prova HUACA men blev förvånad när agenten ihärdigt sa att de inte betalar tillbaka.Med SAS och Lufthansa har detta löpt problemfritt, så blev lite förvånad.Klicka för att utvidga...


Uppdaterar mig själv. Nu har min biljett cancellerats näst intill helt. Har nu flera gånger varit i kontakt med Swiss som ändå vägrar återbetala biljetten. Swiss handläggare säger själva att resan är "cancelled" vilket även står på det automatgenererade mejl som jag fått där fyra av sex segment har status cancelled.



De har även skriftligt i mejl skrivit att jag bara kan få återbetalning enligt fare rules vilket bara blir flygskatterna. På swiss.com står tydligt att full återbetalning skall ske om Swiss cancellerar biljetterna. Handläggarna säger att de styrs av ett internt regelverk och inte det som står på hemsidan.



Är det någon som har en idé på hur man tar det vidare? Eller bara avvakta till en eller två dagar innan avresedatumet och fråga hur de tänker lösa det?
 
ZZZebra skrev:Uppdaterar mig själv. Nu har min biljett cancellerats näst intill helt. Har nu flera gånger varit i kontakt med Swiss som ändå vägrar återbetala biljetten. Swiss handläggare säger själva att resan är "cancelled" vilket även står på det automatgenererade mejl som jag fått där fyra av sex segment har status cancelled.De har även skriftligt i mejl skrivit att jag bara kan få återbetalning enligt fare rules vilket bara blir flygskatterna. På swiss.com står tydligt att full återbetalning skall ske om Swiss cancellerar biljetterna. Handläggarna säger att de styrs av ett internt regelverk och inte det som står på hemsidan.Är det någon som har en idé på hur man tar det vidare? Eller bara avvakta till en eller två dagar innan avresedatumet och fråga hur de tänker lösa det?Klicka för att utvidga...
Det avgörande är hur långt i förväg flyget är cancellerat. Sker resan inom två veckor, eller är det i höst?
 
Nemo skrev:Det avgörande är hur långt i förväg flyget är cancellerat. Sker resan inom två veckor, eller är det i höst?Klicka för att utvidga...


Avresa ARN-ZRH kommande onsdag, dvs 25/3.



Tänker avvakta tills på måndag, då är det inom tre dagar till avgång och de ber ju alla som inte har avgång inom tre dagar att avvakta. Då blir min fråga hur jag får en refund pga att de cancellerat flighten. Ger de då svaret att det inte går för att det är en icke avbokningsbar biljett så bryter de ju faktiskt mot EU-lagarna och så får jag ta det vidare till ARN och rätten. Torde ju också gå att gå via Amex eftersom flighten är från Stockholm och den är inställd, de har således inte levererat någon tjänst. Jag får återkomma om hur det går.
 
ZZZebra skrev:Avresa ARN-ZRH kommande onsdag, dvs 25/3.Tänker avvakta tills på måndag, då är det inom tre dagar till avgång och de ber ju alla som inte har avgång inom tre dagar att avvakta. Då blir min fråga hur jag får en refund pga att de cancellerat flighten. Ger de då svaret att det inte går för att det är en icke avbokningsbar biljett så bryter de ju faktiskt mot EU-lagarna och så får jag ta det vidare till ARN och rätten. Torde ju också gå att gå via Amex eftersom flighten är från Stockholm och den är inställd, de har således inte levererat någon tjänst. Jag får återkomma om hur det går.Klicka för att utvidga...


Er i samme situasjon. Kjøpte F-billetter på salg OSL-ZRH-IAD i påsken (utreise 1 april), ZRH-IAD er kansellert, men umulig å få refund fra Swiss. De har tatt bort refund-skjermaet fra swiss.com, og skriver at de for tiden ikke gir refunds. Etter flere meningsløse telefonsamtaler, prøver jeg nå å gå via kredittkortet (SAS SEB Mastercard). Funker ikke det heller, er vel reiseforsikring siste utvei? Helt utrolig at Swiss kan opptre på denne måten. Også bloggerne har oppdaget dette:



SWISS' Sneaky Way Of Avoiding Flight Refunds | One Mile at a Time
 
vegasbaby skrev:Er i samme situasjon. Kjøpte F-billetter på salg OSL-ZRH-IAD i påsken (utreise 1 april), ZRH-IAD er kansellert, men umulig å få refund fra Swiss. De har tatt bort refund-skjermaet fra swiss.com, og skriver at de for tiden ikke gir refunds. Etter flere meningsløse telefonsamtaler, prøver jeg nå å gå via kredittkortet (SAS SEB Mastercard). Funker ikke det heller, er vel reiseforsikring siste utvei? Helt utrolig at Swiss kan opptre på denne måten. Også bloggerne har oppdaget dette:SWISS' Sneaky Way Of Avoiding Flight Refunds | One Mile at a TimeKlicka för att utvidga...


Skrivningen på deras hemsida om att de erbjöd "full refund if flight is cancelled by Swiss" fanns på deras hemsida vid ca 12.00 CET i fredags 20/3. Hade ett långt samtal där agenten meddelade att de hade interna instruktioner att följa som inte medgav återbetalning.



Tycker att det är bra att de tagit bort den texten och att olika sajter skriver om det, det kommer göra det lättare att kräva Chargeback hos kreditkortsbolagen eller om försäkringar skall falla ut.
 
FrontX skrev:Får ta ett snack med TUI igen. TackKlicka för att utvidga...


Inget napp hos TUI.



Men nu har Qatar Airways väsentligt ändrat flygtiderna för oss. Något jag upptäckte själv. bl.a 7h 25min connection istället för 1h 25min på Utresan samt att vi landar 6 timmar senare än den ursprungliga flighten. Hemresan har de flyttat fram 2 dagar och med 10h connection i Doha. Vilket såklart inte är acceptabelt, men i det här läget har man ju rätt att häva avtalet då väsentliga ändringar gjorts.



Tyvärr var det ingen i helgen som kunde ge ett besked utan får vänta till nästa vecka med hur de tänker göra.
 
Back
Top