Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

Kimmen00

Medlem
SAS Eurobonus Mastercard har nu detta meddelande överst på sin webbsida...
60a01f86550c88316d3c9fb46c794b80.jpg

Det är en sak, men om flygen STÄLLS in då? Hur hanteras det?
 

Benz

Medlem
Då är väl refund ett av alternativen från flygbolagets sida, skulle jag tro. Det har det iaf varit varje gång det hänt för egen del.
 
Frågan är när researrangören kan hävda force majeur. Vi gör nu samma analys av våra kontakt som vi eventuellt inte kan uppfylla. Majoriteten har förståelse men finns alltid de som strikt kör "contract says".
 

Nemo

Medlem
Länsförsakringar har en sammanfattning om villkor för hemförsäkring (samt deras bankkort, samt resetillägget till hemförsäkring).
Corona - vad gäller - Länsförsäkringar

Så gäller din reseförsäkring
Reseförsäkring ingår i din hemförsäkring. Här är vad som gäller om du vill ställa in en bokad resa, om din resa blir inställd eller om du befinner dig i ett område drabbat av coronaviruset.

  • Kontrollera UD:s reserekommendationer, de påverkar hur din reseförsäkring gäller.
  • Om du reser trots att UD avrått så gäller inte reseförsäkringen.
Avboka resa till land som UD avråder att resa till

Avbeställningsskyddet i reseförsäkringen gäller enbart om du själv eller någon i ditt resesällskap blivit sjuk och du därför inte kan genomföra din resa. Du får ingen ersättning från försäkringen om du avbokar eller väljer att inte resa, trots att UD avråder från att resa. Inte heller om du fått läkarintyg som avråder från resa på grund av att du tillhör en riskgrupp.

Vi rekommenderar dig att kontakta din researrangör eller flygbolag för att undersöka möjligheten att avboka eller omboka resan.

Avboka resa till andra länder

Avbeställningsskyddet i reseförsäkringen gäller enbart om du själv eller någon i ditt resesällskap blivit sjuk och du därför inte kan genomföra din resa. Du får ingen ersättning från försäkringen om du avbokar eller väljer att inte resa på grund av oro.

Om du redan har köpt en resa men inte vill åka behöver du kontakta din researrangör för att undersöka möjligheten att avboka eller omboka.

Avbeställningsskydd

Avbeställningsskyddet finns i vårt utökade reseskydd. Det utökade reseskyddet ingår per automatik i vissa reseförsäkringar medan andra kan komplettera med det. För att ta reda på om det utökade reseskyddet ingår i din försäkring se dina villkor.

Har du betalat minst 75 procent av resan med Länsförsäkringars bank- och betalkort har du också ett avbeställningsskydd.

Avbeställningsskyddet i reseförsäkringen gäller inte om en resa ställs in av resebolaget eller på grund av myndighetsbeslut.

Beroende på hur du har köpt din resa så gäller olika villkor. Vi rekommenderar att du tar kontakt med ditt flygbolag, resebyrå eller Konsument Europa.

Avbeställningsskydd

Avbeställningsskyddet finns i vårt utökade reseskydd. Det utökade reseskyddet ingår per automatik i vissa reseförsäkringar medan andra kan komplettera med det. För att ta reda på om det utökade reseskyddet ingår i din försäkring se dina villkor.

Har du betalat minst 75 procent av resan med Länsförsäkringars bank- och betalkort har du också ett avbeställningsskydd.

Så gäller reseförsäkringen

Du som redan är på resmålet när UD:s avrådan kommer har ett skydd för läkarvård om du drabbas av akut sjukdom eller olycksfall.

Hemresa på grund av risk för att smittas av coronavirus

Vår reseförsäkring ersätter inte en hemresa för att undvika smitta eller på grund av oro.

Hemresa om du blir akut sjuk

Om du blir akut sjuk betalar försäkringen ut nödvändiga och skäliga kostnader för vård och hemresa.

Karantän

Blir du satt i karantän på grund av risk för smittspridning finns inget försäkringsskydd. Har du blivit sjuk gäller reseskyddet som vanligt för nödvändiga och skäliga vårdkostnader.

Om du befinner dig inom EU kan du ha möjlighet att få så kallad smittbärarpenning genom Försäkringskassan.

Om du är på plats och behöver hjälp

Om du befinner dig i drabbade områden och har frågor eller vill ha hjälp, kontakta i första hand SOS International som är Länsförsäkringars larmcentral. Tel: +46-8-670 4000.

Reseskydd med bankkort
Om du har betalat minst 75 procent av din resa med Länsförsäkringars bank- eller betalkort ingår ett extra reseskydd med bland annat avbeställningsskydd om du har ett läkarintyg. Mer om reseskyddet i ditt bank- och betalkort.

I ditt bankkort har du även ett köpskydd som ger dig möjligheten att reklamera en vara eller tjänst om den inte levereras, som exempelvis en flygresa som blir inställd. I första hand ska du alltid kontakta butiken eller företaget du har handlat hos. Om det inte fungerar så kontakta oss så snabbt som möjligt för att göra en reklamation av ditt kortköp
 
Jag ser inget i villkoren för AmEx Elites reseförsäkring som tyder på att man ska få någon ersättning pga UD's rekommendation
Blir det något annat om resan blir inställd? Jag skulle flyga till Bali på Tisdag, men resan är nu cancelled pga ”operational reasons”. Jag får då boka av resan, men har såklart en del kostnader för hotell.
 

Robster

Medlem
Jag har ICA-banken som hemförsäkring och har även något som heter Rese Plus som tillägg. Jag ringde och pratade med dom och fick svaret att försäkringen inte täcker vid UD:s avrådan. Ska man få några pengar tillbaka verkar det vara genom att kontakta flygbolaget.
 
Blir det något annat om resan blir inställd? Jag skulle flyga till Bali på Tisdag, men resan är nu cancelled pga ”operational reasons”. Jag får då boka av resan, men har såklart en del kostnader för hotell.

Om flyget blir inställt så ska flygbolaget erbjuda dig pengarna tillbaka eller boka om dig (om jag förstått reglerna rätt). Däremot så är det tveksamt om/när den återbetalningen kommer, då Norwegian enligt många bedömare inte har likvid nog att återbetala samtliga passagerare just nu. Alltså vore det "säkrare" att få ersättning av försäkringsbolaget än att få återbetalning av flygbolaget.

(Obs, detta är min samlade bedömning av reseerfarenhet och efter att ha läst nyheter/forum/etc - jag är varken försäkringsexpert eller flyganalytiker... mer initierade får gärna rätta mig)

Själv funderar jag på ifall det är vettigt att acceptera en ombokning till i höst, för att sedan invänta en eventuell konkurs - och att ifall konkursen inträffar kunna få pengarna tillbaka från kortutgivaren (enligt konsumentkreditlagen, utebliven vara)? Det förutsätter såklart att Norwegian faktiskt går i konkurs, vilket absolut inte är säkert att de gör och vilket vi såklart får hoppas att de inte gör av massor av olika skäl.

Edit: ändrade till kortutgivaren, enligt ekf's rättelse nedan
 
Last edited:
Toppen