Senaste nytt

Ubers "surge pricing" upprör

En fråga här är, får man alltid pris i lokal valuta eller kan man bestämma i vilken valuta du får priset på Uber?
Om priset alltid visas i lokal valuta, finns det risk att man inte lägger någon märke att surge pricing som visats var avsevärt högre än vanligt.

Rent hypotetiskt, skulle ni märka om priset var 800.000 VND med surge pricing medan vanligt pris var 400.000 VND i Vietnam.

En fråga här är, får man alltid pris i lokal valuta eller kan man bestämma i vilken valuta du får priset på Uber?
Om priset alltid visas i lokal valuta, finns det risk att man inte lägger någon märke att surge pricing som visats var avsevärt högre än vanligt.

Det är lokal valuta som visas. Däremot kan du i slutändan bli debiterad i t.ex. dollar beroende på vilket land det handlar om.
Surge pricing får du acceptera innan du kan göra en fare estimate, så risken du nämner är kanske mindre trolig.
Men sedan beror ju allt på hur van användare man är etc.

Det är lokal valuta som visas. Däremot kan du i slutändan bli debiterad i t.ex. dollar beroende på vilket land det handlar om.
Surge pricing får du acceptera innan du kan göra en fare estimate, så risken du nämner är kanske mindre trolig.
Men sedan beror ju allt på hur van användare man är etc.
Men min poäng är, det är inte kanske lättaste att veta hur mycket utländska valutan är i sin hemvaluta oavsett om det är surge pricing eller inte.
I mitt tidigare exempel hade det varit enklare att förstå om du hade fått surge pricing i SEK, så risken att du skulle godkänna löjlig nivå av surge pricing som t ex 6.000 SEK för mellan flygplatsen och stan minskar ju.

• Gilla
Reactions: olo
Men min poäng är, det är inte kanske lättaste att veta hur mycket utländska valutan är i sin hemvaluta oavsett om det är surge pricing eller inte.
I mitt tidigare exempel hade det varit enklare att förstå om du hade fått surge pricing i SEK, så risken att du skulle godkänna löjlig nivå av surge pricing som t ex 6.000 SEK för mellan flygplatsen och stan minskar ju.

Aha, nej det är ju iof sant. Det händer säkert. Men jag tror inte att det var det essentiella i just problemet i artikeln.

Rent hypotetiskt, skulle ni märka om priset var 800.000 VND med surge pricing medan vanligt pris var 400.000 VND i Vietnam.

Givetvis har man lättare att ryggradsmässigt bedöma rimligheten i ett pris som är angivet i en valuta som man är van vid. Dock så tycker jag nog att det är ett ansvar man har som resenär att bilda sig en ungefärlig uppfattning av vad den lokala valutan är värd (vilket ju är bra för att kunna bedöma prisvärdheten inte bara för Uber-resor, utan även för restaurangbesök, souvenirer, aktiviteter, etc). Dessutom så anger ju Uber sin surge pricing som en multipel av normalpriset, så ser man att det är en surgefaktor >4 så kan man ju anta att det finns risk för att det kan bli dyrt, och då bör man kolla extra noga på sin fare estimate och göra en noggrann övervägning över om man verkligen vill/behöver åka.

Är ju iof mindre vanligt med just den attityden i USA, åtminstone i detta perspektiv. Uber gör en del bra saker, men det betyder inte att myndigheter etc. kan strunta i att förstå hur utvecklingen påverkar marknaden - eller lägga allt ansvar för precis allt på den enskilde. Och det gäller inte bara taximarknaden. Vill påstå att man har allt att vinna på viss reglering och sanering i denna branch. Som exempel är den svenska taximarknaden verkligen inget att vara stolt över. Bara för att man accepterar fri prissättning genom att sätta sig i taxin betyder det ju inte att det är värdigt eller, vill jag säga, acceptabelt att en resa likt denna ska kosta 6000.
Det är beklämmande och inte rimligt när man ska behöva göra avancerade analyser av precis varenda vardagssak (som en taxiresa torde vara) för att undgå att bli blåst, och det är väl det som på många sätt är definitionen av ett utvecklat samhälle. Förstår att enskilda näringsidkare tycker att det är jättebra när inget är förbjudet, men sett till det stora hela blir det ju...mindre bra. Ser heller inte att ramverk och viss reglering har något att göra med att staten skulle ta ansvar för allt och alla. USA är ju på många plan långt mer uppstyrt och reglerat (vilket är positivt) än vad Sverige är, även om man nu vill ge sken av att det är tvärtom.

I just detta fall, och att Uber säger att inget är fel eller strider mot lagen säger ju mer om systemets oförmåga att hantera utvecklingen på området.
I övrigt är det heller inte ovanligt att ett fare estimate blir något helt annat i slutändan.

Innovation, utveckling och Uber i all ära - men det är också viktigt att det granskas, diskuteras och framförallt finns förståelse och intresse bland såväl användare som politiker och myndigheter om hur utvecklingen påverkar marknaden. Uber är ju bara en del av denna utvecklingsresa.

Till skillnad mot en taxi får man ett estimate innan man tackar ja till att boka en Uber om man ber om det och man får veta vilken faktor surge pricing sätter. Man har ganska god kontroll på vad det ska kosta om man tar sig 30 sek och faktiskt tar reda på det istället för att bete sig som en idiot.

Du säger att fare estimate ofta skiljer sig från slutpriset - det håller jag inte med om. Det är oftast i intervallet som de har angett, och annars skulle man kunna klaga till Uber. Nu verkar det inte som att hon tittat på vad det skulle kosta för då hade hon direkt kunnat se att det pris hon trodde det skulle kosta inte var rimligt med väldigt få bilar ute, och bara stadsjeepar istället för uberX.

Att det finns massor med idioter i samhället är ingen ursäkt för att förstöra en bra tjänst, det är ett tecken på att flera västländer borde ha mer matematikundervisning.

• Gilla
Reactions: SFC
Men åtminstone en av de som kritiserade i Uber i den ursprungliga artikeln som gav upphov till denna tråd, var ju tydlig med att det var ett medvetet val men att han tyckte Uber hade en dålig prispolicy när de hade så kraftig surge pricing? Skall man inte få kritisera ett pris man tycker är dåligt satt bara för att man har ett val?

Skall inte vi här få tycka till om att vi tycker att SAS tar för mycket betalt för business class ifrån Köpenhamn bara för att det står tydligt när man bokar hur dyrt det blir?!

Det är många här som gillar Uber och tycker att det fungerar bra, men jag tror vi kanske skall lugna oss ibland och inte idiotförklara den som har en annan åsikt.

• Gilla
Reactions: olo
Men åtminstone en av de som kritiserade i Uber i den ursprungliga artikeln som gav upphov till denna tråd, var ju tydlig med att det var ett medvetet val men att han tyckte Uber hade en dålig prispolicy när de hade så kraftig surge pricing? Skall man inte få kritisera ett pris man tycker är dåligt satt bara för att man har ett val?

Skall inte vi här få tycka till om att vi tycker att SAS tar för mycket betalt för business class ifrån Köpenhamn bara för att det står tydligt när man bokar hur dyrt det blir?!

Det är många här som gillar Uber och tycker att det fungerar bra, men jag tror vi kanske skall lugna oss ibland och inte idiotförklara den som har en annan åsikt.

Givetvis så får man tycka precis vad man vill om ett företags prissättning, men om man har kollat upp och förstått vad priset kommer att bli innan man använder tjänsten och inte är nöjd med den prissättningen så anser jag att man har två val som båda är OK.
* Man kan tycka att det är för dyrt och därför välja att inte åka med Uber.
* Man kan tycka att det är för dyrt, men ändå åka då man inte har något lämpligt alternativ och av någon anledning måste ta sig till sin destination. Ok att vara bitter efteråt och försöka att välja andra tjänsteleverantörer som förstahandsalternativ då man inte är nöjd med Uber och deras prismodell.

Däremot så tycker jag inte att man, om man har kollat upp priset innan och valt att använda tjänsten trots att man tycker att det är dyrt, kan hävda att man blivit lurad eller att det höga priset kommit som en överraskning.

Anbud och acceptmetoden har fungerat i Sverige sedan avtalslagens införande 1915, och jag förstår inte varför det inte skulle fungera idag. Du kan klaga hur mycket du vill, men om du bokar SAS business (plus) CPH-ARN, betalar och sedan gråter ut i Aftonbladet för att det är för dyrt kommer åtminstone inte jag känna någon sympati för dig. Antingen betalar du och åker, eller så betalar du inte och åker inte. Livet är inte mer komplicerat än så.

Jag idiotförklarar den som inte klarar enkel aritmetik och tycker att "vad kostar det?" är en rimlig fråga när man är framme, inte när man bokar.

Toppen