Senaste nytt

Uber taxi som nekar att köra till sin angivna destination

Jag har varit med om att ha blivit nekad ett par gånger i Frankrike när jag behövt en bil för att ta mig korta sträckor som avståndsmässigt hade gått bra att gå om det funnits infrastruktur för det. Dessa resor räknas alltid upp till miniminivån, och går fort men förmodligen så önskar föraren längre körningar. Hur fungerar tilldelningen egentligen? Är det som på flygplatsen, att den som väntat längst får körningen så att korta körningar är ovärda? Eller är det någon annan parameter som gör det?

Hände mig i Göteborg förra veckan då jag ville åka till Varberg. Nästa förare blev däremot överlycklig som fick en lång körning.

Råkade ut för detta förra veckan. Jag har inte prövat Uber tidigare så det fick bli ett par resor i Bangkok.
Dom första 2 fungerade utmärkt, lokala kortisar. På min premiärtur körde visserligen chauffören fel o blev tvungen att ta en omväg på ett par kilometer.
Omedelbart efter resan gick jag in på appen o meddelade detta o omgående sänktes priset till det som visats innan resan. So far, so good.

Skulle till Hua Hin o hade kollat upp priset innan. Det var 1100-1500 vill jag minnas. UberX.
Första bilen tog över en halvtimme, mot utlovade 17 min. Väl framme kom en Uber, inte bokade UberX.
Chauffören förklarade att priset jag fått inte gällde då detta var en Uber o vi skulle till Hua Hin. Jag avbokade. Med facit i hand skulle jag väl bara åkt med honom o reklamerat ev överpriser i efterhand
Bokade ny som kom efter 20 minuter (mot utlovade 12). Nu kom en UberX, men chauffören ville absolut inte köra till Hua Hin. Avbokade igen o beställde ny.
Kom efter 15 minuter, mot ulovade 8. Inte heller denna kille ville köra.
Slutade med att vi fick ta en vanlig taxi för 2000THB. Var ju knappast i bra förhandlingsläge gentemot taxichaufförerna vid hotellet som beskådat cirkusen från första parkett.
Tycker inte att det är OK att man kan beställa en resa som uppenbarligen ingen vill ta. Detta tar ju bara en massa onödig tid från både kund o chaufför.
I mitt fall tog det nästan 2 timmar extra plus en dyrare resa än vanligt. ( Hua Hin Taxi kör för 1900.)

Toppen